امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۲۳:۲۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

معدن فسفات چرام، گنجی که از دل کوه بیرون نمی‌آید/ "آماده باش" نماینده هم به داد فسفات چرام نرسید/ "آیرما" را چه کسی تهدید کرد؟

معدن فسفات چرام، گنجی که از دل کوه بیرون نمی‌آید/ "آماده باش" نماینده هم به داد فسفات چرام نرسید/ "آیرما" را چه کسی تهدید کرد؟

راه اندازی معادن فسفات و بوکسیت چرام بارها وعده مسئولان و نمایندگان استان بوده است و قرار بود سال‌ها پیش چرخ تولید و اشتغال را در این استان بچرخاند و به عنوان یکی از قطب‌های معدنی استان در کنار نفت به عنوان دومین سرمایه مهم زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد به توسعه این استان کمک کند.

راه ملت:

، معدن فسفات چرام سالهاست که به سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری واگذار شده است اما این گنج نهفته در شهرستان چرام هنوز از زیر خاک بیرون نیامده است و همچنان هم امیدی به اجرایی شدن آن نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، معدن فسفات چرام تنها یکی از منابع عظیم زیرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در محدوده شهرستان تازه تأسیس چرام واقع شده و در سالهای اخیر امید به این معدن برای نجات منطقه از باتلاق بیکاری و مهاجرت دو چندان شده است.

راه اندازی معادن فسفات و بوکسیت چرام بارها وعده مسئولان و نمایندگان استان بوده است و قرار بود سال‌ها پیش چرخ تولید و اشتغال را در این استان بچرخاند و به عنوان یکی از قطب‌های معدنی استان در کنار نفت به عنوان دومین سرمایه مهم زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد به توسعه این استان کمک کند.

بارها مسئولان زمان‌های مختلفی را برای راه‌اندازی معدن فسفات چرام وعده‌ داده‌اند و اگر قرار بر وعده آنان بود باید این معدن سال‌ها پیش به بهره‌برداری می‌رسید اما امروز هنوز چشم امید نه تنها جوانان بیکار چرام که خیل عظیم بیکاران کهگیلویه بزرگ به رگه‌های فسفات و بوکسیت مدفون شده در خاک چرام است ولی این معدن همچنان درگیر و دار تأیید و تکذیب‌های تغییر سرمایه‌گذار و مانند آن گیر کرده و از زیر خاک بیرون نمی‌آید.

"آماده باش" نماینده هم کارساز نشد!

عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در گیر و دار انتخابات مأموریت خود را اقتصادی اعلام کرد و به چند پروژه در حوزه انتخابیه خود آماده باشد. یکی از پروژه‌هایی که آماده باش هاشمی‌پور را گرفت معدن فسفات و بوکسیت چرام بود که با خطاب «معدن فسفات من آمده‌ام، آماده باش» روبرو شدند.

هاشمی‌پور پس از پیروزی در انتخابات و در راستای جامه عمل پوشاندن به این وعده خود در همایش توسعه شهرستان چرام از تعیین تکلیف معدن فسفات و بوکسیت در این شهرستان خبر داد و گفت: چرام با دارای ظرفیت معدن فسفات است که در این راستا چندین جلسه با چند موسسه اقتصادی داخلی همچون موسسه اقتصادی کوثر گذاشته شده که نتیجه آن تقاضای سرمایه گذاری توسط چنین موسسه‌هایی بوده است.

وی معادن فسفات و بوکسیت نعمات خدادادی برای توسعه شهرستان چرام خواند و افزود:  قرار است از مرکز استان تکلیف این معدن مشخص شود.

اما آماده باش‌های نماینده و سخنان وی هم کارساز نشد و واگذاری معادن فسفات چرام به شرکت دیگری غیر از سرمایه‌گذار فعلی هم از سوی شرکت "آیرما" – سرمایه‌گذار و دارنده پروانه بهره‌برداری معدن- و هم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رد شد و عملا اولین حرکت برای نجات معادن فسفات چرام با شکست روبرو شد.

استاندار مخالف "آیرما"/ تهدید عامل خروج سرمایه‌گذار

شرکت تهیه و تولید آیرما، هفت سال پیش مجوز بهره‌برداری از معادن فسفات چرام را اخذ کرد، اما تاکنون اقدام خاصی در زمینه این معادن انجام نداده است. در طی این مدت جلسات متعددی برای به سرانجام رسیدن وضعیت معدن فسفات چرام برگزار شد اما هیچکدام از آنها منتج به آغاز بهره‌برداری در فسفات چرام نشد و مطالبات شرکت آیرما از مسئولان استان برای آغاز بهره‌برداری برآورده نشد و بر این اساس این شرکت نیز گام موثری برای به فرجام رساندن این طرح مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد برنداشت. بارها موضوع خلع ید این شرکت مطرح شد اما براساس نظر شورای ملی معادن هر بار به آیرما فرصتی داده می‌شد تا شاید بتواند کاری انجام دهد.

پس از اظهارات عدل هاشمی‌پور، نماینده چهارشهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، در زمینه رایزنی و مذاکره با موسسات بزرگ ملی همچون سازمان کوثر برای سرمایه‌گذاری در معدن چرام، مدیرعامل آیرما ضمن رد واگذاری معدن فسفات به این سازمان‌ها در نامه‌ای سرگشاده به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گلایه‌های متفاوتی را مطرح کرد و از عزم آیرما برای خروج از سرمایه‌گذاری در فسفات چرام خبر داد.

در نامه شهرام شریعتی، مدیرعامل این شرکت ه سراسر از وضعیت سرمایه‌پذیری در استان انتقاد شده بود، خطاب به موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد آمده است: «ادبیات سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری، کارشناسانی را می‌طلبد که توانسته باشند الفبای این مهم را آموخته باشند و درباره آن با یکدیگر به بسط و آرامش هم اندیشی نمایند.

متاسفانه این مهم در خصوص پروژه فسفات محقق نشد و بعد از گذشت چند سال قول و قرار، به عللی که از ید بهره‌بردار خارج بوده و در ذیل به آن اشاره خواهد شد، نتوانستیم گام های موثر خود را در این خصوص به نحوی ثواب برداریم و صرف میلیاردها تومان هزینه توسط شرکت سرمایه‌گذار تنها اثر ملموس این پروژه محسوب گردید هر‌چند طبق قانون باید هزینه های انجام شده قبل از آغاز کار بهره بردار بعدی به حساب سرمایه‌گذار جاری منظور گردد».

آیرما دلایل شکست فسفات چرام را در نامه خود چنین بیان کرده است: «عدم توان تامین زیرساخت ها، منابع ارزی، مشکلات پیش آمده توسط شرکت کاشف و … همچنین کارشکنی های متعدد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سنوات اخیر نه تنها بخشی از عوامل عدم امکان سرمایه گذاری محسوب می‌گردد بلکه با ادامه این وضعیت هیچ سرمایه گذاری حاضر به فعالیت در این پروژه نخواهد بود».

شرکت سرمایه‌‌گذار معدن فسفات چرام در نامه خود از مخالفت استاندار با ادامه کار این شرکت در استان خبر می‌دهد و آن را یکی از دلایل ناکامی خود می‌داند و می‌نویسد: «باتوجه به این مهم و عدم پاسخگویی مقامات سازمان صنعت که متاسفانه تمامی تقصیرات و کوتاهی‌های خود را برگرفته از اوامر شما می دانند و مصرحاً تصریح می نمایند مقام محترم استاندار مخالف حضور شما در این استان است، لطفاً نسبت به درج هزینه های انجام شده این شرکت در ظهر گواهینامه کشف به منظور اخذ از بهره‌بردار بعدی با نظر کارشناسان رسمی دادگستری اقدامات لازم را مبذول بفرمایید تا این شرکت بیش از پیش متضرر نگردد و سرمایه گذاران آتی نیز نسبت به سرمایه گذاری خود اطمینان لازم را کسب نمایند».

آیرما اما بر رفتن از معدن فسفات چرام مصمم و در بخشی از نامه خود یکی از علت‌های انصراف خود را تهدید شدن از سوی برخی از افراد می‌داند هرچند نه نامی از تهدید کنندگان می‌آورد و نه انگیزه آنها را بیان می‌کند. مدیرعامل این شرکت خطاب به استاندار در تشریح علل انصراف خود از ادامه کار در معدن چرام می‌نویسد: «موانع دیگری که در جلسات خصوصی خدمتتان عرض نموده ام و تهدیدات اخیر از سوی برخی عزیزان یکی دیگر از عواملی است که این تصمیم اتخاذ گردیده است».

اما انصراف شرکت آیرما نیز چندان تکلیف معادن چرام را مشخص نمی‌کند و فسفات چرام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست این رکود چند ساله بر این معدن کی خاتمه خواهد یافت.

فسفات چرام واگذار نشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد واگذاری معدن فسفات چرام به شرکت دیگری را تکذیب می‌کند و از فرصت چندماهه شورای عالی معادن به آیرما برای بهره‌برداری خبر می‌دهد.

داریوش دیودیده به تسنیم می‌گوید: تا‌کنون هیچ‌گونه مزایده‌ای برای واگذاری معدن فسفات چرام به سرمایه‌گذار دیگری انجام نشده است.

وی از داستان 50 ساله معدن فسفات چرام رونمایی می‌کند و با اشاره به اینکه مطالعات معدن فسفات چرام از سال 45 آغاز شد، می‌افزاید: در سال 70 براساس مطالعات تکمیلی به نام شرکت تهیه و تولید گواهی نامه کشف صادر شد. شرکت آیرما هم بیش از 7 سال است که معدن را در دست دارد اما تا کنون هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر بهره‌بردای از این معدن توسط این شرکت انجام نشده است.

دیودیده خاطرنشان می‌کند: ما براساس قانون هر چند وقت یک بار وضعیت معدن را به شورای عالی معادن گزارش داده و آنها پس از بررسی یک بازه زمانی یک ساله فرصتی به شرکت آیرما دادند تا از این معدن بهره‌برداری کند ولی باز شرکت هیچ اقدامی انجام نداده  و اکنون شورای عالی معادن یک فرصت شش ماهه به این شرکت داده است و تا پایان شهریور 95 فرصت دارند که اگر شرکت  در این مدت تعیین شده کار خاصی انجام ندهد ما براساس نظر شورای عالی معادن در زمینه این معدن اقدام خواهیم کرد.

بهره‌برداری از فسفات چرام با سرمایه‌گذاری مشارکتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از طرحی تحت عنوان مشارکت سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از این معدن خبر می‌دهد و در این زمینه نیز می‌گوید: تا کنون هیچ‌گونه مزایده‌ای برای واگذاری معدن فسفات چرام به سرمایه‌گذار دیگری انجام نشده است اما این سازمان پیگیر است تا از طریق یک شرکت توانمند یا تشکیل کنسرسیوم و یا مشارکت سرمایه گذاران این معدن به بهره‌برداری برسد.

دیودیده عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این معدن زیرزمینی بودن آن است، به همین دلیل فراهم آوردن برخی از زیرساخت‌ها در آن با مشکلاتی رو به رو است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: در صورت بهره‌برداری از معدن فسفات چرام براساس گواهی تجهیز برای 300 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

حالا با این شرایط نه تنها مشکل معدن فسفات چرام همچنان لاینحل باقی است و به نتیجه‌ای نرسیده است بلکه پس از اتمام مهلت شرکت آیرما تازه مسئولان استان باید به دنبال سرمایه‌گذار برای جلب مشارکت آنها در این معدن بگردند. شاید هر دو طرف این ماجرا یعنی آیرما و سازمان صنعت و معدن استان حرف درستی زده باشند، هم مسئولان استانی توان سرمایه‌پذیری ندارند و هم آیرما توان سرمایه‌گذاری ندارد اما آنچه عیان است به بهره‌برداری نرسیدن این معدن پس از 50 سال است. البته در زمینه معدن چرام نداشتن توجیه اقتصادی و پایین بودن عیار فسفات آن نیز مطرح می‌شود که باید بنشینیم و ببینیم که مسئولان این استان چگونه رگه‌های فسفات را از دل خاک چرام بیرون می‌کشند./تسنیم

 

انتهای پیام/200

 

منتشر شده در :2016/07/09 - 06:07|شناسه خبر: 28680 645 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه