امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۰۳:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

طرف های مقابل تا این لحظه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده اند/ حزب الله را قربانی هیچ چیز نمی کنیم

طرف های مقابل تا این لحظه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده اند/ حزب الله را قربانی هیچ چیز نمی کنیم

معاون وزیر خارجه گفت: اگر آن ها تعهدات خود را انجام نمی دادند لغو برجام اتفاق می افتاد و ما مسئله را در قالب مکانیسمی که طراحی شده بود پیگیری می کردیم.

راه ملت: > خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع یک سالگی برجام، دستاوردها، نقض عهدها و چالش های پیش روی آن با حضور سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 21 تیر ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
طرف های مقابل تا این لحظه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده اند
وی در ابتدای این گفتگو در ارزیابی خود از اجرای تعهدات در طی یک سال از پس از توافق برجام اظهار داشت: یک سال از توافق برجام و 6 ماه از اجرایی شدن آن می گذرد و در این 6 ماهی که برجام اجرایی شده دیدگاه های مختلفی وجود دارد و گمان می کنم الان بعد از گذشت یک سال از توافق برجام و 6 ماه بعد از اجرایی شدن مقداری گرد و غبارهای سیاسی فروکش کرده و با آرامش بیشتری می شود به گذشته نگاه کرد.
عراقچی با بیان این که از زوایای مختلفی می توان این مسئله را بررسی کرد تصریح کرد: یک زاویه اصلی این است که طرفین به توافق برجام پایبند بودند یا نه که از این منظر باید گفت هر دو طرف برجام به اجرای تعهداتشان پایبند و هم ما تعهدات خود را اجرایی کردیم و هم آن ها تعهداتی که باید اجرا می کردند، قوانینی که باید تغییر می دادند، قطعنامه هایی  که باید در شورای حکام آژانس و شورای امنیت لغو می کردند و هم پی ام دی را که می باید می بستند را همه را انجام دادند ولی این که آیا انجام تعهدات آن ها اثر عملیاتی خودش را بر صحنه گذاشته و رفع تحریم ها آن طور که انتظار داشتیم خود را نشان داده است یا نه موضوع دیگری است.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: در نشان داده شدن و بهره مندی از آثار برجام  لزوماً فقط طرف مقابل ملاک نیست بلکه فعالیت هایی را نیز ما باید انجام دهیم ضمن این که محدودیت هایی نیز بیرون از برجام وجود دارد که خودش را تحمیل می کند و یک سری محدودیت هایی وجود دارد که ناشی از تحریم هایی است که هنوز برداشته نشده است.
وی با تاکید بر این که تعهداتی که آن ها باید انجام می دادند را انجام داده اند بیان داشت: اگر آن ها تعهدات خود را انجام نمی دادند لغو برجام اتفاق می افتاد و ما مسئله را در قالب مکانیسمی که طراحی شده بود پیگیری می کردیم.
عراقچی همچنین درباره این که آیا کفه انجام تعهدات ما سنگین تر است یا طرف مقابل گفت: این موضوع بستگی به این دارد که چه طور به برجام نگاه کنیم نگاه بنده مقداری فراتر از بحث تحریم ها است و فکر می کنم مقدار زیادی به دلایلی شاید ناشی از بحث سیاسی و جناحی برجام و آثار برجام تنها به بحث تحریم ها محدود شده در صورتی که اگر ما در نظر بگیریم مردم ما ده ، دوازده سال برای این مقاومت کردند که خواسته اصلی شان یعنی پذیرفتن انرژی هسته ای به عنوان حق مسلمشان مورد تایید قرار گیرد. 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطر نشان ساخت: اهداف چالش هسته ای که به آن وارد شدیم بزرگ تر از بحث تحریم ها بود و در حقیقت باید ببینیم آیا برجام توانسته خواسته اصلی مردم را تامین کند یا نه که خواسته اصلی و شعار اصلی مردم در طول 12 سال گذشته که مردم ایران آن را بارها تکرار کردند و پای آن ایستادند و تحریم ها را تحمل کردند و در این راه شهید دادند این بود که انرژی هسته ای حق مسلم ماست و این حق باید برای ما ثبت شود.
وی اضافه کرد: مردم روی حق تاکید داشتند و حال این که آیا برجام این حق مسلم مردم ایران را محقق کرده یا نه به نظرم در این جا کاملاً موفق بوده و در اثر برجام برنامه هسته ای ما که قبل از برجام از دید غربی ها، جامعه بین الملل و شورای امنیت یک برنامه ممنوعه بود و می گفتند غنی سازی باید صفر شود و آب سنگین و فوردو تعطیل شود همه این ها در برجام و در اثر مذاکرات تبدیل به این شد که برنامه هسته ای ایران یک برنامه کاملاً مشروع، مورد قبول، مورد احترام جامعه بین الملل و شورای امنیت در راس جامعه بین المللی شد.
عراقچی یادآور شد: شورای امنیتی که قبل برجام می گفت برنامه ایران یک برنامه ممنوعه است و کسی حق ندارد به ما کمک کند و غنی سازی و آب سنگین باید بلادرنگ تعطیل شود همان شورای امنیت قطعنامه های گذشته را لغو می کند و غنی سازی ما را می پذیرد و غنی سازی ما حتی بدون یک روز توقف ادامه پیدا می کند، آب سنگین ما را می پذیرد و محصول آن را خریداری و کمک می کند که حتی یک نیروگاه مدرن تر آب سنگین ساخته شود.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: بر این اساس شعار مردم به صورت کامل محقق شد و حق مردم ایران برای انرژی هسته ای شناسایی شده و مورد احترام قرار گرفته و در بالاترین سطح جامعه بین الملل مهر تایید بر آن قرار گرفته که از این نظر کفه ترازو کاملاً به نفع مردم ایران است و آن ها هستند که غنی سازی صفر را کنار گذاشتند و قطعنامه هایشان را باطل کردند و ما هستیم که پای حرفمان ایستاده ایم و برنامه هسته ای خود را در جامعه بین المللی تثبیت کردیم.
موانع تحریم های برجامی برداشته شده اما محدودیت های غیربرجامی هم وجود دارد
وی با بیان این که در کنار مسئله تثبیت حق غنی سازی ما می بایست تحریم ها هم برداشته می شد گفت: این که آیا در برداشته شدن تحریم ها به خواسته های خودمان رسیده ایم یا نه باید بگویم که قرار بود که موانع تحریمی از سر راه اقتصاد ایران برداشته شود ولی این که آیا این موانع برداشته شده واقعیت این است که یک سری موانع دیگری که غیربرجامی است در کنار تحریم های برجامی وجود دارد که در رابطه با تحریم های غیربرجامی می توان به تحریم های اولیه آمریکا، بحث FTF که مربوط به قوانین پول شویی می شود و همچنین زمان بر بودن رفع اثرات تحریمی اشاره کرد.
عراقچی اظهار داشت: پیش از تحریم ها فروش نفت ما 2 و نیم میلیون بشکه در روز بود که هم اکنون به یک میلیون بشکه و کسی انتظار ندارد که یک شبه یک میلیون بشکه به دو و نیم میلیون بشکه برسد چرا که ما در این زمان همه مشتریان خود را از دست داده ایم و بازارهایمان از دست رفته و تا دوباره بخواهیم بازارهایمان را احیا کنیم قطعاً طول می کشد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اعلام کرد: در 6 ماه گذشته وزارت نفت موفق شده فروش نفت را از 1 میلیون بشکه به 2 میلیون بشکه برساند ولی هنوز 500 هزار بشکه کم داریم تا به وضعیت قبل از برجام برسیم.
وی افزود: بسیاری از اثرات تحریم ها تا به حالت اولیه برگردد زمان بر است.
از ابتدای مذاکرات هم قرار نبود تحریم های غیرهسته ای رفع شود
عراقچی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: از روز اول که وارد مذاکرات شدیم یعنی از توافق ژنو عنوان شد تحریم های مرتبط با هسته ای لغو شود چرا که ما در رابطه با بحث هسته ای اشاره می کردیم و اقداماتی که هم که باید ایران انجام می داد مربوط به بحث هسته ای بود.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد :  بخشی از تحریم ها به خاطر بحث موشکی است و تغییر در سیاست موشکی خود ندادیم که انتظار داشته باشیم تحریم های مرتبط با آن ها برداشته شود، یک سری از تحریم ها نیز تحریم های اولیه آمریکا است که بعد از حادثه گروگان گیری مطرح شد و مربوط به روابط دو جانبه ایران و آمریکا است و با توجه به این ما تغییر در روابط ندادیم نباید انتظار داشته باشیم که تحریم های یک جانبه برداشته شود، همچنین بخشی از تحریم ها نیز مربوط به تروریسم است که به حمایت ما از جنبش های مقاومت برمی گردد که در این رابطه ما تغییری در سیاست هایمان ندادیم که انتظار داشته باشیم که تحریم های مرتبط با این موضوع نیز برداشته شود.
 تحریم  استفاده از سیستم مالی آمریکا جزء تحریم های اولیه است
وی در ادامه درباره قانون تحریم دلار نیز اظهار داشت: تحریم دلار و تحریم استفاده از سیستم مالی آمریکا جزء تحریم های اولیه است و از قبل هم وجود داشت و گمان می کنم سال 95 بود که این تحریم که به خاطر  بحث های هسته ای گذاشته شده بود تعلیق کردند که در سال 2008 وقتی بحث های هسته ای اوج گرفت آن تعلیق را برداشتند لذا اصل قانون تحریم دلار تحریم اولیه است که در مقطعی تعلیق شده بود و در سال 2008 مجدداً به حال اولیه خود بازگشت. 
عراقچی ادامه داد: برای بنده جالب است مایی که همیشه به دنبال آزاد کردن خودمان از دلار بودیم و خودمان سیاست فروش نفت به ارزهای غیردلاری را به ژاپنی ها دنبال کردیم حالا خودمان شاکی هستیم که چرا نمی توانیم از سیستم دلار استفاده کنیم در حالی که این موضوع خواست ما بوده ضمن این که موضوع استفاده از سیستم مالی آمریکا جزء تحریم های اولیه بوده که در طول مذاکرات نیز آن را مطرح کردیم ولی از آن جایی که آمریکایی ها عنوان داشتند قانون تحریم دلار جزء تحریم های اولیه است و آن ها انتظار داشتند در صورت لغو این تحریم امتیازات دیگری از ما بگیرند که این موضوع جزء خطوط قرمز ما بود به همین دلیل تحریم های مربوط به این حوزه در جای خود باقی ماند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تاکید کرد: بر این اساس  اقتصاد ما همیشه مایل بوده خود را از دلار جدا کند و هم به دلیل این که دادگاه های آمریکا احکامی را علیه ایران به خاطر مشارکت در تروریسم و مسائل دیگر مطرح می کردند باعث شده که حدود 90 میلیارد دلار دادگاه های آمریکا علیه ایران احکام قضایی صادر کنند که متقابلاً دادگاه های ما نیز علیه دولت آمریکا احکام قضایی صادر کرده که تا الان حدود 50 میلیارد دلار شده که با توجه به این که یک سری شکایت های جدیدی هم در راه است گمان می کنم تا بالای صد میلیارد دلار احکام قضایی علیه دولت آمریکا صادر گردد.
عراقچی تاکید کرد: با توجه به احکام قضایی آمریکا علیه دولت ایران وجود دارد و اگر هر جایی مبالغی متعلق به ایران وجود داشته باشد می توانند آن را مصادره کنند بنابراین صلاح نیست که ما وارد سیستم مالی آمریکا شویم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین در خصوص این که آیا می توانیم منابع ارزی خود را تامین کنیم یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر مبالغ زیادی را به عنوان ارزها و پول های متعلق به ایران در خارج از کشور داریم و مبالغی در خارج از کشور وجود داشت که بر اثر تحریم ها مسدود شده بود که هم اکنون آزاد شده است.
وی تاکید کرد: اکنون مدیریت منابع ارزی ما در دست بانک مرکزی به صورت کامل وجود دارد و اگر ما نمی توانیم مبادله دلاری کنیم می توانیم مبادله یورویی، ینی و پول کره جنوبی داشته باشیم.
 بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی خود در خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد
عراقچی با تاکید بر این که بانک مرکزی ما هم اکنون در مدیریت منابع ارزی خود در خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد گفت: در حال حاضر تخصیص ارز به متقاضیان به روز رسیده در حالی که قبل از برجام اگر کسی متقاضی ارز بود باید 4 ماه در نوبت بود ضمن این که الان بیش از ده بانک ما هستند که منابع یورویی را جا به جا می کنند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه منابع ارزی قابل مدیریت و پول های مسدود شده آزاد شده است گفت: خوشبختانه تخصیص ارز به روز شده است.
وی با بیان این که از کشورهای مختلف طلب داریم که بخشی از آن ها وصول شده است ادامه داد: برای بخش دیگر در حال مذاکره هستیم مثلاً از شرکت MRI  پنج میلیون دلار طلب کار بودیم که آن را دریافت کردیم  و یا این که 6 میلیارد یورو از هند طلب کار بودیم که طی مذاکرات به عمل آمده قرار شده است تا در پروسه 3 ماهه دو میلیارد یورو پرداخت داشته باشند.
عراقچی با اشاره به این که 6 میلیارد یورو در زمان تحریم در هند انبار شده بود اظهار داشت: اکنون این منابع آزاد شده و دولت هند نمی تواند آن را یکجا پرداخت کند و قرار است دو میلیارد یورو ماهی به دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که 800 میلیون یورو از شرکت های نفتی یونان طلبکار بودیم اظهار داشت: آن ها نیز قرار شده است طی مذاکرات به عمل آمده ماهی 100 میلیون یورو پرداخت کنند.
وی با بیان این که در دوران تحریم عمان همکاری های خوبی را با ما داشته است عنوان کرد: دولت عمان در پرداخت طلب خود با مشکل مواجه است و نمی تواند آن را یکجا پرداخت کند.
عراقچی با اشاره به اینکه ذخایر ارزی عمان 16 میلیارد دلار است گفت: این رقم یک سوم آن مطلق به جمهوری اسلامی ایران می شود که اگر آن ها یکجا بخواهند پرداخت کنند با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می شوند.
بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی خود در خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با تاکید بر این که بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی خود در خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد عنوان کرد: مقامات آمریکایی بعد از برجام به کشورهای مختلفی رفتند و پیرامون برجام نیز توضیحاتی را ارائه دادند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که آمریکا در حفظ تحریم های اولیه جدی است خاطر نشان کرد: جلساتی حضور داشتیم و ما از آمریکایی ها پیام های متناقضی را دریافت کردیم این در حالی است که می گویند برجام برداشته شده و مراقب باشید که اشخاص آمریکا درگیر تعامل با ایران نشوند.
وی با بیان این که تحریم های اولیه خارج از برجام است اما می تواند تاثیراتی بر برجام بگذارد ادامه داد: نباید پیغام غلط به جامعه جهانی داد.
عراقچی با اشاره به این که حدود 200، 300 فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم ها مانده اند افزود: آمریکایی ها به همه بنگاه های اقتصاد در دنیا گفته اند وقتی می خواهیم معامله انجام دهیم باید مواظب باشید که در لیست تحریم نباشید.
به آمریکایی ها گفته ایم که به بهانه تحریم های اولیه کشورها را از تعامل با ایران نترسانند
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون پول شویی و مقابله با منابع مالی تروریسم گفت: به آمریکایی ها گفته ایم که به بهانه تحریم های اولیه کشورها را از تعامل با ایران نترسانند.
وی با اشاره به FATF  گفت:  گروهی از کشورها نهادی تشکیل دادند تا با پول شویی و تامین منابع مالی تروریست مقابله کنند .
عراقچی گفت: حدود 5، 6 سال پیش دولت ایران تصمیم گرفت قوانین مربوطه را اجرا کند و لذا قانون مبارزه با پول شویی در دولت قبل تصویب شد و از سوی دیگر هم نیز قانون تامین منابع تروریسم در اسفند سال گذشته به تصویب رسید.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که پول شویی به عنوان جرم محسوب می شود افزود: از نظر FATF ایران و کره شمالی در ته لیست به عنوان کشورهای غیر همکار آمده بودند و بانک های خارجی حق همکاری با ما را نداشتند و این مسئله نیز ربطی به مسائل هسته ای نداشت.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که FATF ما را در آخرین جلسه خود به یک پله بالاتر آورد اظهار داشت: این گروه ما را به عنوان یک کشور همکار معرفی کرد اما با احتیاط کامل باید با آن همکاری شود.
وی با اشاره به این که قانون مبارزه با منابع تروریست بین مجلس و شورای نگهبان ، رفت و آمد شد گفت: در نهایت این قانون توسط شورای نگهبان به تصویب رسید.
عراقچی ادامه داد: ما در تعریف تروریسم در برخی گروه ها مانند داعش، النصره و طالبان با FATF تعریفمان مشترک است این در حالی است که برخی کشورها با خرید نفت داعش منابع مالی آن ها را تامین می کنند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که قانون مقابله با منابع مالی  تروریسم تصویب شده است افزود: این قانون یک تبصره دارد و آن هم مربوط به این مسئله می شود که گروه هایی که با اشغالگری، استعمار و نژاد پرستی مبارزه می کنند تروریست محسوب نمی شوند.
وی ادامه داد: آن چه که وزیر اقتصاد بیان کرده و نامه ای که به آن ها داده طبق قانون اساسی کشور است لذا مذاکرات با FATF به 18 ماه دیگر موکول می شود تا در زمینه گروه های ترویستی بتوانیم به تفاهم برسیم.
عراقچی با اشاره به این که تشخیص گروه های تروریستی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است عنوان کرد: FATF در تعریف تروریست با ما مشکل دارد لذا با آن ها در چارچوب قانون  اساسی نیز همکاری خواهیم کرد.
حزب الله را قربانی هیچ چیز نمی کنیم
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که اولویت ها و خط قرمزهایمان مشخص است و حزب الله را قربانی هیچ چیزی نمی کنیم اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دیگر هم نیز در تعریف تروریست با FATF مشکل دارد و در این مسئله ما تنها نیستیم و این موضوع را مشکل حادی نمی بینیم اگر هم مشکلی باشد اولویت های جمهوری اسلامی ایران درباره حمایت از مقاومت تغییر ناپذیر است.
وی ادامه داد: ما به مذاکرات خود برای رسیدن به تفاهم ادامه خواهیم داد اما اگر به تفاهم هم نیز نرسیدیم امنیت ملی خود را فدا نخواهیم کرد.
عراقچی با اشاره به این که لزوماً هر کاری از طریق نهادهای بانکی صورت نمی گیرد تصریح کرد: در سال های قبل مثلاً اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می کردیم به صورت بانکی نبوده لذا هیچ گاه به این لیست ها پایبند نبوده ایم، وقتی راه های دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که برخی از افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند گفت: هیچ وقت به لیست ها مقید نبوده ایم و دلیلی ندارد که بانک های خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تشکیل کمیته سوخت در داخل کشور گفت: تشکیل کمیته تولید سوخت بین 1+5 و ایران است به طوری که قدم های اولیه برداشته شده است ولی اولویت فوری ما محسوب نمی شود.
عراقچی با اشاره به این که دو هفته پیش اولین جلسه کارشناسی این کمیته در وین برگزار شد ادامه داد: قرار بر این است که تا ترتیبات کاری آن نوشته شود و در جلسه مشترک ترتیبات اجرایی تصویب و کار آغاز شود.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آب سنگین گفت: 130 تن آب سنگین را به عنوان ذخیره طبق برجام نگه می داریم به طوری که تولید کارخانه آب سنگین به سالی 25 تن رسیده است.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که ذخیره آب سنگین در عمان تصمیم سازمان انرژی اتمی بوده است ادامه داد: کارخانه آب سنگین مانند چشمه ای است تولید می کند لذا نیاز فوری به آب سنگین نداریم.وی با بیان این که در برجام نیاز اراک حدود 70، 80 تن بود گفت: احتیاطاً تا 130 تن در نظر گرفته ایم و در داخل کشور این مقدار را داریم و مقداری را نیز به انبارهای عمان فرستاده ایم.
عراقچی یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام را همین موضوع دانست و عنوان کرد: 32 تن به آمریکا آب سنگین فروخته ایم و پولش را دریافت کرده ایم لذا اکنون به عنوان فروشنده آب سنگین از سوی آمریکایی ها شناخته می شویم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که انتقال آب سنگین تصمیمی تجاری بوده است که از سوی سازمان انرژی اتمی اتخاذ شده خاطر نشان کرد: کارخانه آب سنگین اراک مرتباً تولید می کند .وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات اخیر علی اکبر صالحی درباره توطئه علیه ایران اضافه کرد: ما همیشه باید مراقب باشیم تا توطئه ای صورت نگیرد لذا این مسئله یک امر پذیرفته شده است که باید هوشیار باشیم.
عراقچی با اشاره به این که روزی که بوی توطئه به مشام نرسد باید شک کنیم افزود: توطئه دشمنان ما توهم نیست بلکه واقعیت است پس باید ابعاد توطئه را به خوبی بشناسیم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: در طول سالیان گذشته در چند موضوع با آمریکا و غربی ها سرشاخ بودیم و آن ها مربوط به موضوعات موشکی ، هسته ای محور مقاومت و حقوق بشر است بنابراین غربی ها چهار دغدغه نسبت به ایران دارند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام کار بسیار خطرناک آمریکا را گره زدن بحث موشکی و هسته ای ایران به یکدیگر دانست و عنوان کرد: قطعنامه 1929 تحت فصل هفت تصمیم گرفت که ایران نباید فعالیتی در خصوص موشک های بال استیک انجام دهد بنابراین یکی از دستاوردهایمان این بود که گره خوردگی موشکی و هسته ای را جدا کردیم و موشکی کاملاً از برجام جدا شد.وی با اشاره به این که بعد از تست موشک عماد هم آمریکا و هم اروپا اعلام کردند که برجام با این آزمایش نقض نشده است بیان کرد: درگیری موشکی ما با غرب ادامه دارد لذا در قطعنامه جدید بحث موشکی الزام آور نیست در صورتی که قبلاً تحت فصل هفت و الزام آور بود.
عراقچی با اشاره افزود: از بانکیمون خواسته شده که هر 6 ماه یک بار گزارشی را به شورای امنیت بدهد به طوری که ایشان پیش نویسی را در اختیار اعضا قرار داده که  نامنصفانه است.
ظریف تلفن تندی به بان کی مون زد
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که پیش نویس بانکیمون غیر متوازن و غیرمنصفانه است گفت: به دبیر  کل سازمان ملل اعتراضمان را اعلام کرده ایم به طوری که ظریف تلفن تندی را در روز عید فطر به بانکیمون در این باره زده است و اعلام کردند که باید گزارش متوازن شود.وی با اشاره به این که امیدوارم بانکیمون گزارش خود را تصحیح کند و گزارشی متوازن ارائه دهد اضافه کرد: بانکیمون نقشی در برجام ندارد و حق ندارد با گزارش های نادرست به برجام ضربه بزند.
عراقچی با اشاره به این که  برخورد محکم سیاسی را با بانکیمون در صورت عدم تصحیح این پیش نویس خواهیم کرد گفت: فشار آمریکا بر ایشان موثر بوده است لذا به شدت با هر حرکتی که بخواهد برای برنامه موشکی چالش ایجاد کند مقابله می کنیم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: برنامه موشکی ایران نقض قطعنامه نیست و به شدت با هر برنامه ای که بخواهد برنامه مان را دچار چالش کند برخورد می کنیم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قانون ویزا اظهار داشت  نگرانی اصلی مان درباره قانون ویزا در این بود که کسانی که به دنبال ارتباط اقتصادی با ایران هستند به دلیل این قانون از سفر به ایران منصرف شوند که دولت آمریکا این قسمت را اصلاح کرد.
وی قسمت مهم دیگر قانون ویزا را در افرادی دانست که برای فعالیت های علمی درصدد آمدن به ایران هستند دانست و عنوان کرد: از سوی دیگر قسمتی هم مربوط به گردشگران می شود  لذا آمریکایی ها قسمت هایی که مربوط به برجام می شود را تقلی به نقض کردند.
عراقچی با اشاره به این که آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از دانشمندان به دلیل این قانون از سفر به ایران منصرف شده اند گفت: متاسفانه شاهد بدعهدی ها و بد اخلاقی های آمریکا هستیم  به طوری که آن ها از هر منفذی دشمنی خود را اعمال می کنند بنابراین دشمنی آمریکا با برجام تمام نشده است.
 با برجام دشمنی آمریکا با ایران به پایان نرسیده است
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: تا زمانی که جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی است و آمریکا تا زمانی که آمریکا است این شیطنت ها وجود دارد و آن ها از هر فرصتی استفاده می کنند پس با برجام دشمنی آمریکا با ایران به پایان نرسیده است
کانال خرید یکی از ارکان جدی برجام است
وی کانال خرید را یکی از ارکان جدی برجام دانست و تصریح کرد:  همه تجهیزات دارای کارکرد دو منظوره قبل از برجام خریدشان ممنوع شده بود و آیین نامه ها و فرم های مربوط به این کانال نوشته شده است و بعد از تایید خریدها به کانال می رود. و لذا طبق آمار  دو مورد گواهی بهره برداری صادر شده و درخواست ها برای خرید آغاز شده است
عراقچی  اظهار داشت: در جریان کمیسیون مشترک و جلسات کارشناسی هستم و به طور مرتب ملاقت هایی که بین ظریف و کری و یا در جریان تماس ها و ایمیل ها هستم و از سوی دیگر هم نیز در جریان ملاقات هایی که سفرایمان انجام می دهند هستم و آن ها را به طور مرتب پیگیری می کنم.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: مشکل ما با ایران این است که تعهدات برجامی را انجام داده اند اما محدودیت های غیربرجامی وجود دارد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به سوال دیگری پیرامون الزامات رهبر درباره برجام گفت: الزامات مقام رهبری به دو دسته تقسیم می شود دسته ای که باید انجام می شد تا برجام اجرایی شود.
وی با اشاره به این که ما به عنوان وزارت امور خارجه به هیئت نظارت بر برجام گزارش می دهیم تا اگر موردی بود آن ها نظارت کنند گفت: هر نقضی منجر به نقض برجام نمی شود لذا شورای عالی امنیت ملی همه نقض ها را رصد می کند.
عراقچی با اشاره به این که در طول 6 ماه گذشته بعد از تست موشکی فقط آمریکایی ها چند نفر را به لیست تحریم اضافه کردند ادامه داد: این بحث همواره وجود دارد که آیا اضافه کرد اسامی به لیست تحریم جدید و نقض برجام است یا خیر.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قرداد مرتبط با اراک گفت: بسته شدن PMD همه انجام شده است و تصمیمات لازم گرفته شده است.
وی دسته دوم از الزامات رهبری را  بر این دانست که هر تحریم جدید از سوی نقض برجام است و مواردی هم اگر باشد آن را باید به هیئت نظارت بر برجام گزارش دهیم دانست.
عراقچی با اشاره به این که در بحث تضمین ها در خصوص اراک امضا گرفته شده است گفت: اگر می خواهیم قراردادی مطمئن باشد باید آن را با شرکت داخلی منعقد کنیم تا مطمئن شویم که قرارداد اجرا می شود لذا سازمان انرژی اتمی این تکنولوژی را دارد که اراک را بدون همکاری غرب بسازد.
انتهای پیام/

منتشر شده در :2016/07/11 - 11:07|شناسه خبر: 28716 517 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه