امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۲۷:۴۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

رویترز: این هفته 3 لایحه ضد ایرانی در کنگره آمریکا بررسی می‌شود/ مردم از اینگونه سیاست‌ها خسته شده‌اند

رویترز: این هفته 3 لایحه ضد ایرانی در کنگره آمریکا بررسی می‌شود/ مردم از اینگونه سیاست‌ها خسته شده‌اند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت قانونگذاران آمریکایی در هفته کنونی شاهد 3 اقدام مورد حمایت جمهوریخواهان علیه توافق هسته‌ای ایران خواهند بود.

راه ملت: src=http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/4/22/4820772_621.jpg> گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: قانونگذاران آمریکایی طی هفته کنونی شاهد سه اقدام مورد حمایت جمهوریخواهان علیه توافق هسته‌ای ایران خواهند بود که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، با ایران امضا کرد. این توافق هسته‌ای که سال گذشته امضا شد، باعث به وجود آمدن اختلافات تلخی در واشینگتن شده است و می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) در آمریکا، نقش مهمی ایفا کند. 
یک مورد از این لوایح، مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بابت هر گونه حمایت این کشور از تروریسم یا نقض حقوق بشر خواهد بود. لایحه دیگر، خرید «آب سنگین» از ایران را ممنوع خواهد کرد. سومین اقدام قانونی نیز باعث جلوگیری از دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا، از جمله استفاده از دلار، خواهد شد. 
قانونگذاران جمهوریخواه، که کنترل مجلس نمایندگان و سنا را در دست دارند و به اتفاق آرا با توافق هسته‌ای که در تاریخ چهاردهم ژوئیه گذشته اعلام شد مخالف هستند، اعلام کرده‌اند انجام این اقدامات از آن جهت ضروری است که پیامی قوی را به ایران با این مضمون ارسال خواهد کرد که این کشور در صورتی که موافقتنامه‌های بین المللی را نقض کند، با پیامدهای چنین اقدامی روبرو خواهد شد. 
بسیاری از این قانونگذاران جمهوریخواه، که شماری از دموکرات‌ها نیز به آن‌ها پیوسته‌اند، به طور خاص در خصوص اقدامات ایران پس از اجرای رسمی موافقتنامه هسته‌ای در ماه ژانویه نگرانی دارند. از جمله این موارد نگرانی می‌توان به شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک از سوی ایران در ماه مارس اشاره کرد. 
 «اد رویس،» نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، در اینباره خطاب به کمیته قوانین این مجلس گفت: «انجام دادن همه آنچه که می‌توانیم، به منظور کنترل این فعالیت بسیار خطرناک ایران، اقدامی معقول خواهد بود.» کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا، قوانین مربوط به بحث و بررسی لوایحی را که قرار است در صحن علنی مطرح شود، ارائه می‌کند. رویترز در ادامه نوشت: ایران بار دیگر پیوستن به عرصه سیاست و اقتصاد جهانی را پس از حدود سه دهه انزوا آغاز کرده است و این موضوع تا حدی مربوط به موافقتنامه هسته‌ای این کشور است. مقامات ارشد تجاری و سیاسی در حال سفر کردن به ایران هستند. این کشور نیز مشغول میزبانی از کنفرانس‌های تجاری است. 
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در نخستین گزارش خود درباره موافقتنامه هسته‌ای، مدعی شد شلیک موشک‌های بالستیک از سوی ایران، «همسو با روح سازنده» موافقتنامه هسته‌ای نیست. وی گفت تصمیم گیری در این خصوص که آیا شلیک این موشک‌ها، ناقض قطعنامه حامی موافقتنامه هسته‌ای بوده است یا نه، به شورای امنیت سازمان ملل متحد بستگی دارد. 
با وجود این، وی همچنین اعلام کرد «به واسطه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران، دلگرم شده است.» 
جمهوریخواهان از این موضوع نگران هستند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، چنان مشتاق به حفظ این موافقتنامه به عنوان یک میراث باشد که دولت وی، پیش از پایان دوره ریاست جمهوری او در ماه ژانویه، اختیار عمل بیش از حدی را به تهران بدهد. 
– سیاست‌های سال انتخاباتهیلاری کلینتون، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا و نامزد دموکرات‌ها، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از موافقتنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات، وعده داده است در صورتی که در انتخابات هشتم نوامبر پیروز شود، موافقتنامه را پاره کند. 
بیشتر دموکرات‌ها در کنگره آمریکا نیز از این موافقتنامه حمایت کردند. آن‌ها اعلام کردند هدف از این قوانین جدید، تضعیف یا حتی به انحراف کشاندن موافقتنامه هسته‌ای است. 
کاخ سفید روز دوشنبه تهدید کرد هر سه لایحه را وتو خواهد کرد، و افزود این لوایح، ابقای موافقتنامه هسته‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است این موافقتنامه «برای تضمین اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز باشد و این گونه باقی بماند، حیاتی است و این موضوع، عمیقا همسو با منافع امنیت ملی آمریکا و جامعه بین المللی است.» 
پیش بینی می‌شود این لوایح نتواند رای کافی برای ادامه مسیر را در سنای آمریکا کسب کند، حتی اگر بتواند از سد مجلس نمایندگان آمریکا عبور کند. اگر این لوایح بتواند در سنای آمریکا نیز رای بیاورد، حمایت کافی برای مقابله با وتوی رئیس جمهور را کسب نخواهد کرد. 
حامیان موافقتنامه هسته‌ای ایران در این باره اعلام کردند جمهوریخواهان در تلاش هستند تا به میل رای دهندگان آمریکایی عمل کنند، آن هم چند روز پیش از آنکه همایش جمهوریخواهان در این کشور برگزار شود و طی آن، ترامپ به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شود. 
رویترز در ادامه مدعی شد: نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت بالای مردم آمریکا دیدگاه نامطلوبی در قبال ایران دارند. 
 «دیلان ویلیامز،» معاون امور دولت رئیس گروه «جی استریت،» که از گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی شمرده می‌شود و از موافقتنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده است، در این باره گفت چنین قوانینی باعث ناامیدی رای دهندگان می‌شود، زیرا آن‌ها شاهد کنگره‌ای بی‌مسئولیت هستند. 
وی افزود: «این گونه اقدامات که با هدف جلب توجه انجام می‌شود، نه تنها به واسطه در معرض خطر قرار دادن موافقتنامه (هسته‌ای) باعث به خطر افتادن امنیت ما می‌شود، بلکه دقیقا از نوع‌‌ همان سیاست‌هایی است که مردم از آن‌ها خسته شده‌اند.»

انتهای پیام/

منتشر شده در :2016/07/12 - 03:07|شناسه خبر: 28719 462 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه