امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۳۴:۴۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

زنگ خطر برای ۱۰۰محوطه باستانی بویراحمد به صدا درآمد

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: بیش از صد محوطه باستانی در کنار رودخانه خرسان در منطقه سادات محمودی شهرستان دنا شناسایی شده است.

راه ملت: رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: بیش از صد محوطه باستانی در کنار رودخانه خرسان در منطقه سادات محمودی شهرستان دنا شناسایی شده است.

 چوبک در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد بیش از ۱۰ محوطه باید مورد کاوش قرار بگیرد.

وی بیان کرد: وجود حداقل هزاران هزار آثار باستانی را در این منطقه پیش بینی می کنیم که فقط بخشی از آن شناسایی شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی افزود: مطالعات در سال ۱۳۹۱ در این منطقه آغاز شد که در این مطالعات که نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشت و آثاری از گورستان‌های هزاره سوم پیش از میلاد شناسایی شد.

چوبک با بیان اینکه تسلسل فرهنگی و گاه نگاری آثار مکشوفه هنوز حل نشده باقی مانده است، اظهار کرد: وقفه ای از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در کاوش‌های این منطقه تاریخی بوجود آمد و اکنون مرحله دوم کاش در دست انجام است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور بیان کرد: با یک گسترده جغرافیایی بسیار مهم فرهنگی روبرو هستیم که این کاوش‌های محدود نمی تواند پاسخی برای شناسایی و به دست آوردن ارزش‌های این منطقه باشد و پیش بینی ما این است که فاز مطالعاتی دیگری قبل از انجام عملیات سدسازی در این منطقه فعال کنیم.

چوبک عنوان کرد: حداقل حدود یک میلیارد تومان لازم است که بتوانیم با استفاده از همکاری‌های بین المللی و انجام مطالعات ژئوفیزیک و به طور درست برآورد کاملی از تمامی آثار باستانی این منطقه داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: اشیاء به دست آمده در منطقه سد خرسان سه در کاوش های اخیر، در جنوب شرق ایران نز دیده شده که این نکته می تواند نشان دهنده یک ارتباط در هزاره سوم بین زاگرس نشینان و جنوب شرق ایران باشد.

وی همچنین با اشاره به گستره ارزشمندی از آثار دوران ساسانی که در کاوش های فصل گذشته در این منطقه باستانی به دست آمد، گفت: این نشان دهنده پتانسیل این منطقه به عنوان یک جایگاه تاریخی بوده است که باید به عنوان یک ارزش در برنامه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور همچنین با اشاره به پروژه احداث سد خرسان سه در این منطقه گفت: اگرچه طرح سد خرسان سه تهدیدی بود برای آثارباستانی منطقه محسوب می شود، ولی این فرصت هم برای ما بوجود آمد تا بتوانیم به اطلاعاتی بسیار ارزشمند از تمدنی شکوفا در این منطقه دست یابیم.

چوبک همچنین اظهار کرد: طبق قانون مصوب سال ۱۳۸۴، قبل از شروع هر پروژه عمرانی در کشور باید طرح‌های مطالعات میراث فرهنگی اش به طور کامل انجام شود.

منتشر شده در :2016/09/07 - 05:09|شناسه خبر: 29515 583 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه