امروز :شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۲۴:۵۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

بیماریهای قلبی و عروقی از اصلی ترین مشکلات دیابتی ها/داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از راههای موثر برای بیماران دیابتی

کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: بیماری های قلبی و عروقی اصلی ترین مشکل افرادی است که دیابت خود را خوب کنترل نکرده اند.

به گزارش راه ملت به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مهناز همتی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته حدود۶۸  درصد مرگ و میر افراد دیابتی بالای ۶۵ سال بر اثر بیماری های قلبی،  بخصوص سکته قلبی بوده است.

وی ابراز داشت: سابقه فامیلی، بیماری های پانکراس، عفونت ها و بخصوص عفونت های ویروسی، چاقی ، فشار خون بالا، اضافه وزن، سن بالا، بیماری های پلی کیستیک تخمدان، بالا بودن سطح چربی و پایین بودن کلسترول خون  و نداشتن تحرک کافی از  عمده ترین عوامل خطر در هر نوع دیابت است.

وی تصریح کرد: با مصرف داروهای تجویز شده و رعایت رژیم غذایی مناسب تا حدود زیادی می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.

همتی با بیان اینکه سیگاری بودن به خودی خود فرد را در خطر بیماری های قلبی  عروقی قرار می دهد، اذعان داشت: مصرف دخانیات باعث کاهش جریان خون عروق و تنگی آنها، بخصوص در پاها می شود و یکی از دلایل اصلی قطع پاها در افراد دیابتی محسوب می گردد.

وی گفت: سکته مغزی یکی دیگر از عوارض دیابت است که می تواند باعث مرگ فرد شود و براساس آمار سازمان  بهداشت جهانی حدود ۱۶ درصد علت مرگ افراد بالای ۶۵ سال در سال گذشته میلادی به دلیل سکته مغزی در بین بیماران دیابتی  بوده است.

کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشتی، بیماری های کلیوی را یکی دیگر از عوارض خطرناک و کشنده دیابت عنوان و اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۴۴ درصد نارسایی های کلیوی ناشی از دیابت است.

وی یادآور شد: مصرف داروهای فشار خون حتی اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا نباشد می تواند مرگ و میر ناشی از نارسایی کلیوی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد.

همتی با اشاره به اینکه عفونت زخم و عفونت خون  بدن افراد دیابتی به شدت مستعد زخم شدن است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بدن دیابتی ها نمی تواند زخم ها را سریع بهبود دهد بنابراین احتمال عفونی شدن آنها زیاد بوده و اگر زخم عفونی شود به سرعت به مرحله حاد رسیده و وخیم می شود.

کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشتی، با بیان اینکه وقتی میزان عفونت بدن بسیار بالا برود بدن نسبت به آن نوعی واکنش نشان می دهد که سپیس(عفونت خون) نامیده و این فرایند می تواند به ورود مواد سمی و خطرناک به خون و در انتها به شوک سپتیک ختم شود، افزود: سپسیس سالانه جان هزاران نفر را می گیرد و یکی از خطرناک ترین عوارض دیابت خواهد بود.

وی توصیه نمود: مراقبت شدید و جلوگیری از زخم شدن اجزای بدن، به خصوص پاها در افراد دیابتی اهمیت بسیاری دارد.

وی در پایان در خصوص آسیب به شبکه چشم در بیماران مبتلا به دیابت ( مرض قند)، گفت: دیابتی ها باید بدانند که بدن آنها نمی تواند قند را به خوبی مصرف و ذخیره کند و سطح بالای قند خون می تواند باعث آسیب به شبکه چشم گردد، بنابراین تنها راه پیشگیری از بروز عوارض چشمی بیماری قند رژیم غذایی صحیح و کنترل قند با داروی خوراکی و در صورت نیاز استفاده از انسولین است.

منتشر شده در :2018/08/17 - 06:08|شناسه خبر: 34742 554 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه