امروز :دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۷:۴۹:۳۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

جمله کلیدی استاندار به جوان ده‌شیخی:

تور آقای اسلامی برای شما ماهی ندارد؛ خودتان تور ماهیگیری پهن کنید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آستانه یکساله شدن عمر مدیریتی خود در این استان، نتیجه اعتمادش به بخش کشاورزی را با دیدن ۲ طرح خوب و آبرومند از جمله مزرعه بزرگ تولید ماهیان خاویاری دید و یک جمله کلیدی به یک جوان در روستای ده‌شیخ گفت؛ جمله‌ای که شاید تلنگری به بیکاری جوانان مستعد این استان بود

راه ملت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یک روز پر کار در حوزه کشاورزی به دعوت الیاس تاج‌الدینی ابتدا یک مطالبه ۱۰ ساله دامداران و مردم این استان را قیچی کرد و بعد از آن به طرح آبرومند تولید ماهیان خاویاری رفت.

افتتاح میدان عرضه دام که در ایام هفته دولت انجام نشد، یک هفته بعد از آن با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندار بویراحمد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مدیران میانی و کارشناسان قیچی شد تا یک کار ارزشمند دیگر در کارنامه تیم جدید مدیریتی این استان ثبت شود.

این اولین میدان عرضه دام این استان است که با کاربری مشخص و به شکل استاندارد و مجهز به بهره‌برداری می‌رسد؛ طرحی که بیش از یک دهه از طرح آن در جلسات می‌گذرد اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد تا اینکه با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی بالاخره در روز ۱۳ شهریورماه رسما به زنجیره تولید گوشت قرمز وارد شد تا بستری برای رونق سفره دامدارانی باشد که با هزاران زحمت، دامی را پرورش می‌دهند اما یا بازاری ندارند یا به کمترین قیمت به واسطه‌ها می‌فروشند.

احدی، سرمایه‌گذار جوان این طرح است که اگر مدیریت درستی داشته باشد می‌توان شاهد اطمینان بازار فروش دام و گوشت حداقل در شهرستان بویراحمد و حداقل در بحث قیمت برای دامداران و مصرف‌کنندگان بود.

از سوی دیگر تا قبل از این، دام‌ها در میادین شهر و در نزدیکی محیط مسکونی به فروش می‌رسیدند که علاوه بر منظره زشت شهری موجب شیوع بیماری و تهدید سلامت مردم می‌کرد اما این طرح این مشکل قدیمی شهر یاسوج را رفع و بعد از سال‌ها در این دوره محقق شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این سفر، به اتفاق حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، جعفر گوهرگانی، معاون اقتصادی استانداری و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مدیران میانی و کارشناسان به مزرعه بزرگ تولید ماهیان خاویاری رفت تا از نزدیک شاهد خدمات بچه‌های جهاد در دل روستاها باشد.

تولید و پرورش ماهیان خاویاری برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد و مهمتر از آن تکثیر ماهیان خاویاری اقدامی نو و تازه در این استان است که به ظرفیت ۲۷۰ تن شروع شده و با عزمی که سرمایه‌گذار آن دارد، توسعه هم پیدا می‌کند.

علی‌محمد احمدی به دعوت رئیس سازمان جهاد کشاورزی در روستای ده‌شیخ از زبان آقای اسلامی، مجری و سرمایه‌گذار توانمند این طرح مهم، مشکلات را شنید و دستورات لازم را برای رفع آن‌ها صادر کرد.

مشکل اصلی این سرمایه‌گذار که حتی یک ریال هم تسهیلات نگرفته است، مربوط به صدور مجوزهای خود در حوزه نظام مهندسی کشاورزی، دامپزشکی و امور آب و برخی سازهای مخالف در خود اداره شیلات جهاد کشاورزی بود.

یکی از کارشناسان شیلات در همین بازدید هم نتوانست مخالفت خود را مخفی کند و خطاب به آقای استاندار گفت که ما تا کی باید شاهد کارآفرینی غیربومی‌ها در این استان باشیم و جوانان خودمان بیکار باشند؟

موضوعی که استاندار را برآشفت اما به گفته خودش آبروداری کرد و حرمت نگه‌ داشت اما خطاب به این کارشناس گفت که دیگر این تفکرات خطرناک را نشنوم! کسی که آمده بدون تسهیلات پولش را اینجا آورده و کاری به این عظمت را انجام داده و جوانان همین روستا را هم مشغول به کار کرده مورد حمایت من است و در واقع از هر جای کشور که برای سرمایه‌گذاری به این استان بیاند، دستشان را هم می‌بوسم.

حالا اگر کسی زمینی را از دولت گرفته و تسهیلاتی گرفته و کاری نکرده، بله باید جلوی او ایستاد ولی موضوع آقای اسلامی فرق دارد و من امروز اهلیت و پای کار بودن آن را دیدم.

او به تاج‌الدینی دستور داد تا به این وضعیت سامان دهد و در نشستی با نظام مهندسی، شیلات، دامپزشکی و امور آب، نتایج کارشناسی در رفع مشکل این سرمایه‌گذار را به او بدهد.

استاندار از طرف رئیس سازمان جهاد کشاورزی به سرمایه‌گذار این طرح قول داد که در یک هفته آینده این مشکلات حل شود و او بدون دردسر به کار تولیدی‌اش ادامه دهد.

احمدی با مشاهده چنین کارهایی در بخش کشاورزی شاید برای اولین بار به این شکل جدی از حسن نوروزی خواست تا قلم بودجه‌ای اش را به سمت حمایت از کشاورزی و اینگونه طرح‌ها بچرخاند.

در جریان این بازدید یک جوان به استاندار نزدیک شد و با گلایه به او حرفی را زد و یک پاسخ کلیدی هم از احمدی شنید.

این جوان به استاندار گفت که من لیسانس مدیریت دارم و اگر قرار است طرحی اینجا باشد چرا من نباید در آن مشغول باشم؟

استاندار خطاب به این جوان گفت که این طرح با سرمایه شخصی آقای اسلامی بنا شده و حتی زمینش را نیز از مردم همین روستا خریده است؛ کار بسیار خوبی است که شما هم در این طرح مشغول شوید اما من یک سؤال اساسی دارم مگر همین آب و همین زمین اینجا نبودند، چرا جوانی مثل شما به جای اینکه اکنون به آقای اسلامی یا هر تولیدکننده دیگری التماس کند، خودش یک کارآفرین نباشد که ۱۰ جوان دیگر را هم نان دهد؟

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: این جوان فردا به اتاق شما می‌آید، او را راهنمایی کنید تا طرحی مشابه این طرح یا هر ایده‌ای در ذهن دارد، با تسهیلات ارزان قیمت روستایی شروع کند.

احمدی به این جوان گفت که “تور” آقای اسلامی برای همه شما ماهی نمی‌آورد خودتان تور پهن کنید و ماهیگیری یاد بگیرید.

بعد از آن، استاندار از نزدیک در جریان مراحل استحصال، خاویار از گونه‌های مختلف ماهی در این مزرعه قرار گرفت و به آینده استانی که کلید مدیریت آن را حدود یک سال پیش تحویل گرفته است، امیدوار شد.

احمدی در پایان به معاون اقتصادی خودش مأموریت داد تا بعد از گزارش سازمان جهاد کشاورزی، موانع توسعه و فعالیت این طرح را به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیاورد و اجازه ندهد چنین فعالیت اقتصادی مؤثری در این استان لنگ لنگان به کارش ادامه دهد.

آنگونه که آقای اسلامی، سرمایه‌گذار این طرح به ریواس جنوب گفته است او با وجود مخالفت‌ها و عدم همکاری برخی مدیران اما اینک با این سفر مقام ارشد دولت در کهگیلویه و بویراحمد به رفع موانع سد راه تولیدش امیدوار شد.

امیدواری که بیجا هم نبود و هنوز عرق مسئولان از سفر به روستای ده‌شیخ و مزرعه ماهیان خاویاری آقای اسلامی خشک نشده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی روز بعد از این بازدید همه مسئولان مرتبط به این طرح از اداره‌کل دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی و شیلات که زیر نظر خودش هستند و هم شرکت امور آب منطقه‌ای را به اتاقش دعوت کرد و در یک جلسه خوب و کاری، به تصمیمات خوبی برای اصلاح مجوز ظرفیت این طرح و مسائل پیرامون دامپزشکی و امور آب این طرح رسیدند.

تصمیماتی که الیاس تاج‌الدینی اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکلات این طرح خوب و آبرومند بخش کشاورزی، حتی نیازی به طرح آن در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم نباشد.

وعده‌ای که رسانه‌های خروجی آن را سراغ خواهند گرفت.

———————-

 

 

منتشر شده در :2018/09/08 - 01:09|شناسه خبر: 34996 385 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه