امروز :یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۷:۳۰:۴۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

سیف سادات:

با استانی شدن انتخابات مخالفم/باید اجازه ورود به چهره جدید در انتخابات بدهیم

از طرف دیگر رحیمی فرماندار اقای خادمی بوده هر چند نماینده هم تاثیر در معرفی اولیه دارد ولی تصمیم آخر را استاندار می گیرد.

راه ملت: منوچهر سیف سادات با حضور در نمایشگاه مطبوعات استان در میزگرد خبری راه ملت حضور پیدا کرد.

سوال ۱) نظر شما در مورد استانی شدن انتخابات چیست؟

نماینده عصاره فضایل اخلاق ملت است، یعنی نماینده شخصی است که از نظر استعداد، کارایی، اطلاعات و امانتداری، در دفاع از حقوق مردم تواناتر از خود مردم است. به همین خاطر مردم هر حوزه انتخابیه او را به جای خود انتخاب می کنند. تا در مجلس به جای آنها نظردهد، صحبت کند و هر تصمیمی که به نفع موکلینش باشد بگیرد. پس نماینده شخصی است که در یک منطقه از بهترین افراد است، که مردم او رای بجای خود انتخاب می کنند. نماینده را اصطلاحاً “وکیل”، و کسانی که او را انتخاب می کنند “موکل” می نامند. پس هیچگاه نباید افرادی بغیر از موکلین آن حوزه در انتخاب وکیل دخالت نمایند، زیرا موکلینی که حق رأی دارند از نظر عقلی به آن درجه از شعور رسیده اند که خیر و صلاح و غبطه خود را تشخیص دهند. گزینش وکیل برای موکلین از جانب اغیار خلاف مقتضای ذات عقد وکالت است، و چون وکیل را موکلین انتخاب نمی کنند، وکیل در مقابل موکلینش تعهدی ندارد و پاسخگو نیست. و اوامر همان اغیاری را اجرا می کند که او را گزینش کرده اند، بنابراین وکیل نباید گزینشی باشد.
با استانی شدن انتخابات مخالفم چون اگر قرار باشد نماینده استانی شود، با توجه به کثرت جمعیت و وسعت مناطق جغرافیایی حوزه وکالت، انتخاب وکیل برای موکلین بسیار مشکل می شود، و از طرفی به علت عدم شناخت افراد نسبت به موکلین مشکل بالا مضاعف می گردد، مضافاً استانی شدن انتخابات، مانع عرض اندام نیروهای جوان و ورود شخصیت های جدید به صحنه انتخابات می شود. و موکلین از انتخاب وکیل همجنس و هم محلی خود محروم می شوند.
زیرا با استانی شدن انتخابات، وکالت فقط مختص افراد ی می شود که سابقه زیادتری در صحنه سیاسی کشور دارند، و قبلاً بِرَند و مارک و ردای وکالت یا مدیرت سیاسی را یدک کشیده اند، و نان نامشان را می خورند. به همین دلیل بطور مکرر به عنوان وکیل وارد مجلس می شوند. و مردم از انتخاب وکلای جدید محروم می شوند.
در انتخابات صحیح باید هم نامزد انتخاباتی آزاد باشد و هم رأی دهندگان آزاد باشند. انتخابات باید خصلت معارضه و مبارزه ای داشته باشد نه جنبه تأثیری و خصیصه پله بیسیتی نسبت به افراد خاص بِرَندداری که احزاب یا گروه ها یا اهرمهای سیاسی استانی معرفی می نمایند. نماینده باید ریشه در منطقه ای داشته باشد که افراد آن منطقه با شناخت عملی از او وی را انتخاب نمایند.

سوال ۲) آیا انتخاب جناب آقای رحیمی به عنوان معاون استاندار لرستان یا فرماندار یکی از شهرستان های لرستان گزینه مناسبی است و آیا در مقام فرمانداری گچسارن عملکرد خوبی داشته؟
ایران برای همه ایرانیان است و این کشور متعلق به همه مردم این سرزمین است و هر ایرانی که توانایی و شایستگی انجام کار داشته باشد این حق را دارد که در هر نقطه ای از این مرز و بوم خدمت کند.
امروزه ما باید این را بپذیریم هر شخصی که شایستگی دارد در هر جای ایران از او استفاده شود، این فکر که بگویند، مقامات اداری باید مختص افراد همان استان باشند یک تفکر قبیله ای و ایلی است که مختص جوامع بدوی بوده، و با دنیای امروز که جهان یک دهکده واحد است، منافات دارد.
انتخاب استاندار یا فرماندار یک مسئله کاملا سیاسی می باشد و تشخیص شایستگی و توانایی افراد با دولت حاکم است، بحث نمایندگی با گزینش نیروی های سیاسی دو مقوله جداگانه است. مدیران دولت وکیل الدوله و نمایندگان مردم وکیل المله هستند، مدیران سیاسی در چرخه مدیریتی عملکردشان مشخص می شود، بنظر می رسد که آقای رحیمی هم از نظر تعامل با مردم و هم انجام امور اداری شخص موفقی بوده، و استفاده وی در جای دیگر دلیل موفقیتش بوده. و با شناختی که از اقای مهندس خوان پایه جانشین اقای رحیمی دارم، مردمداری و بی ریایی وثابت قدمی وی از عواملی هستند که انشاالله در کارش موفق می شود.
سوال ۳) بحث های زیادی هست که می گوند تاجگردون می خواهد رحیمی را از گچساران دور کند تا رقیب خودش نشود؟
فکرنکنم اینگونه باشد، بنظرم اقای تاج گردون با این توانایی علمی و شخصیتی که دارد ، و از طرفی اقای رحیمی معرفی خود آقای تاجگردون بعنوان فرماندار منصوب گردید و قاعدتاً همسو هستند.

از طرف دیگر رحیمی فرماندار اقای خادمی بوده هر چند نماینده هم تاثیر در معرفی اولیه دارد ولی تصمیم آخر را استاندار می گیرد.
آقای دکترخادمی جناب رحیمی را به عنوان فرماندار گچساران منصوب نمود، حتما این توانایی را در ایشان سراغ دارد که می خواهد مجدداً در جای دیگر از او استفاده کند.
سوال ۴) موافق محدود شدن دوره نمایندگان مجلس هستید؟
نه، این طرح با اصول انتخاباتی هیچ جای دنیا هم خوانی ندارد. مردم یک منطقه باید این حق را داشته باشند، که بدون هیچ محدودیتی اعم از سنی و سیاسی آزادانه و بدون دخالت اغیار نماینده خود را انتخاب کنند.
این طرح مانع از این می شود ،که افراد بتوانند نماینده دلخواه خود را انتخاب کنند. زیرا آزادی انتخاب از موکلین سلب می شود. ما نباید آزادی انتخاب را از افراد جامعه بگیریم. اینکه اشخاصی را مانع شوند و اشخاص را مشخص کنند، که مردم به آنها رأی دهند با اصول انتخابات ( عقد وکالت ) همخوانی ندارد.
امیدوارم جامعه ما از نظر فرهنگی و سیاسی، به آن حد از آگاهی برسد، که وکلا زمینه مادام العمری خود را فراهم نکنند. و موکلین هم به این وضعیت کمک نکنند. کما اینکه در بعضی از کشورها با وجود محبوبیت بسیار زیاد بعضی از افراد خود از حضور در صحنه سیاسی خودداری می کنند بطوری که رویه شده و بعداً هم تبدیل به قانون گردیده است.

منتشر شده در :2019/01/25 - 01:01|شناسه خبر: 36313 543 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه