امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۸:۲۱:۰۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

بیمه و نقش آن در زندگی

ماده ۱ قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ بیمه را چنین تعریف می‌کند: “بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی ازطرف دیگر درصورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد.”

راه ملت: آدمی در طول تاریخ با تکیه بر اندیشه و خرد خود پیوسته در صدد ارتقای سطح رفاه و آسایش خود بوده است. این تمایل به افزایش رفاه در مقیاس خانواده نیز وجود دارد البته به دلیل حس همبستگی و کانون واحد خانواده، تمایل به افزایش رفاه خانواده به مراتب شدیدتر از تمایل فردی است. به‌عبارت دیگر، یکی از خواسته‌های اصلی اعضای خانواده، بهبود رفاه خانواده به‌عنوان یک کل، است.

 در این راستا، در طول تاریخ خانواده‌ها از ابزار‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. از ابتدای قرن گذشته صنعت و شهرنشینی رفاه و آسایش خانواده را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده است.

یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها خطرات احتمالی جانی و مالی است که در صورت وقوع، رفاه خانواده را متزلزل می‌کند.

به‌منظور مقاومت در برابر این خطرات احتمالی، صنعت بیمه در عصر جدید متداول شده است.

در مجموع بیمه با افزایش آسایش خاطر جنبه کمی و با ایجاد سرمایه‌گذاری جنبه کیفی رفاه خانواده را بهبود می‌بخشد.

ماده ۱ قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ بیمه را چنین تعریف می‌کند: “بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی ازطرف دیگر درصورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد.”

سابقه فعالیت بیمه در ایران به صورت غیررسمی به حدود یک قرن پیش باز­می­گردد؛ اما نخستین بار در سال ۱۲۸۹ شمسی، دو شرکت بیمه خارجی اقدام به تاسیس نمایندگی در ایران نمودند. نخستین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به تصویب رسید، قانون مربوط به ثبت شرکت‌ها در سال ۱۳۱۰ بود. تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در آبانماه ۱۳۱۴ و همچنین تصویب قانون بیمه در اردیبهشت­ماه ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه ایران دانست. نخستین شرکت بیمه خصوصی در ایران، در سال ۱۳۲۹ تاسیس شد. با تصویب قانون تاسیس بیمه‌ مرکزی در سال ۱۳۵۰، فعالیت‌های بیمه‌ای در ایران وارد مرحله جدیدی شد.

تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، علاوه بر شرکت سهامی بیمه‌ ایران، ۱۳ شرکت بیمه‌ی خصوصی و دو نمایندگی خارجی در صنعت بیمه‌ ایران فعالیت می‌کردند.

زندگی، سلامت و دارایی افراد همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار دارد. بیم از خسارات ناشی از این حوادث، انسان‏ها را به مقابله و تمهید راه‏های پیشگیری و جبران خسارات احتمالی فراخوانده و درطول حیات بشری متناسب با نحوه زندگی و ساختار اجتماعی، وسایل و ابزار مختلفی به این منظور به کار گرفته شده است. انتخاب واژه بیمه در زبان فارسی نیز متوجه بیم از حادثه و خسارت بوده است.

در عصر زندگی روستایی، که اساس روابط اجتماعی بر کانون خانواده و قبیله بنا نهاده شده بود، در هنگام ورود خسارات جانی و مالی به هریک از اعضا، همه قبیله با همیاری و تحمل بخشی از خسارات، به مقابله با آن می پرداختند.

بیمه زاده مقتضیات و نیازهای زندگی شهرنشینی نوین بشری است. در این نهاد، جمعی که خود را در معرض وقوع حوادث و خسارات می‏ بینند برای رهایی از آثار این رویداد‏های نا مطلوب صندوق مالی‏ای را ایجاد نموده و هریک از اعضاء مبلغی را پرداخت می ‏نماید تا در صورت وقوع حادثه و تحمل خسارت توسط هر یک از اعضای این جمع، از محل نقود جمع شده در صندوق، از عضو زیان دیده رفع خسارت شود. برای اولین بار بیمه از قرن پانزدهم میلادی در زمینه حمل و نقل دریایی کالا در کشورهای مدیترانه ‏ای، مشخصاً در ایتالیا، ظهور کرد.

از اواخر قرن نوزدهم، از طرفی، باتوسعه ماشینیسم و فعالیت‏های اقتصادی خطر ایراد خسارت روز به روز افزایش یافت و، از طرف دیگر، حقوق مسئولیت مدنی به سوی شناخت مسئولیت بدون خطا و گسترش دامنه مسئولیت و تکلیف جبران خسارات متنوع پیش رفت و به این ترتیب بار مسئولیت فعالان اقتصادی و استفاده کنندگان از ابزار و ماشین آلات جدید، سنگین شد و این امر سبب گسترش بیمه در ابعاد مختلف گردید. بدین نحو بیمه های جدید در زمینه مسئولیت و خسارات ایجاد شد و گسترش یافت.

رفاه خانواده عمدتا از دو دسته عوامل کمی و کیفی متاثر می‌شود. در دسته کمی، درآمد بالا و پایدار به حد قابل توجهی می‌تواند در افزایش رفاه خانواده نقش‌آفرینی کند. در دسته کیفی، «آسایش خاطر» از وضعیت آینده اقتصادی خانواده، رفاه را متاثر می‌سازد. اگر چه بیمه از هر دو جنبه می‌تواند رفاه خانواده را بهبود ببخشد، اما مهم‌ترین نقش بیمه به جنبه کیفی افزایش رفاه یعنی برگرداندن آسایش خاطر به خانواده یا فرد نسبت داده می‌شود. برای درک بهتر، کافی است صاحب‌خانه‌ای را تصور کنیم که به علت موقعیت جغرافیایی خانه او مدام در معرض زلزله است. پر واضح است که اگر صنعت بیمه‌ای نباشد که خسارت احتمالی را تضمین کند، عدم آسایش خاطر، رفاه او را متزلزل می‌کند. به‌عنوان مثالی دیگر، امروزه هزینه‌های درمان وزن قابل توجهی در سبد خانواده به‌ویژه در طبقات پایین جامعه دارند. به همین خاطر، بیماری‌های احتمالی به‌شدت از زاویه عدم آسایش خاطر رفاه چنین خانواده‌هایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اما بیمه درمان با دریافت مبلغ اندک ماهانه، بیماری‌های احتمالی فرد را بیمه می‌کند.

و در پایان به عنوان نویسنده و نمایندگی بیمه آسیا در گچساران به شما پیشنهاد می کنم یک بار هم که شده پای حرف و مشاوره با یک شرکت بیمه بشینید.

اعظم آذرمان

نمایندگی بیمه آسیا

گچساران خیابان بشارت پاساژ میلاد

 ۰۷۴۳۲۲۲۵۴۳۴
۰۹۱۷۵۱۵۴۰۳۶

 

 

 

منتشر شده در :2019/03/11 - 01:03|شناسه خبر: 37659 380 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه