امروز :یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۴۹:۱۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

بقعه متبرکه شاهزاده غالب(ع) میزبان سوگواره بصیرت عاشورایی

سوگواره بصیرت عاشورایی در بقعه متبرکه شاهزاده غالب(ع) شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

راه ملت: به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد به نقل از حجت‌الاسلام قاسم مومنی شاد معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، سوگواره بصیرت عاشورایی در بقعه متبرکه شاهزاده غالب(ع) شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

قاسم مومنی شاد گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی از تاریخ دهم شهریورماه لغایت هفتم آبانماه سالجاری برگزار می‌شود.

بقعه متبرکه شاهزاده غالب (ع) چون فانوس منور در درّه ای ژرف و عمیق بر ساحل رودخانه ریش (سیلاب) ، دل های طوفانی را آرام و جان های خسته را جلایی تازه می بخشد.

این مکان نورانی از شمال به رود خانه سیلاب (ریش)، از جنوب به بخشی از روستای شاه غالب و کوهستان و روستای اوگل (آبگل)، از شرق به روستای شاه غالب و از غرب به جاده شاه غالب منتهی به کلوار و شهرستان لردگان  استان چهارمحال و بختیاری محدود می شود.این بقعه منوره در قدیم با زیر بنایی بالغ بالغ بر ۶۰ متر از مصالح سنگ و گچ و ساروج ساخته شده بود.

این بنا با نمایی لاجوردی، دیده نواز و سطح و نمای بیرونی آن از سرامیک آبی لاجوردی پوشیده شده بود.

از پل شاه غالب تا بقعه متبرکه ، مسیر را با پلکانی مارپیچ که قریب یکصد پله داشته ، طراحی و ایجاد شده بود. آستانه فعلی امام زاده شاه غالب(ع) بر جای بنای قدیمی آن بنا شده است. ابتدا با همیاری سادات شاه غالبی ، همکاری هیات امنای امام زاده با همت و تدابیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ، بقعه قدیمی تخریب و تسطیح گردید. سپس با ایجاد بستر مناسب، بنایی نوین، فنداسیون بندی گردید.

این ساختمان در گستره ای بالغ بر یکصد متر مربع با استفاده ازمهندسی نوین و معماری جدید ساخته شد. بر فراز آن گنبدی رفیع دیده نواز است که به سوی مبدا هستی، صاحب رفعت و جلالت نشانه رفته است. این گنبد از سطح پشت بام با ارتفاعی قریب شش متر، ایزوگام شده و نقره فام ایجاد شده است. دو مناره(گلدسته) بر زیبایی آن افزوده است. گلدسته هایی که با آجر و سیمان ساخته شده و هنوز معماری آن تکمیل نگردیده است. درب ورودی آن رو به سمت مغرب محل ورود زائران و دلدادگان به این مکان معنوی است.

این امامزاده عظیم‌الشأن از اولاد و احفاد امام سجاد(ع) است که در طول سال مراسم‌ مختلف فرهنگی مذهبی در کنار این بارگاه مطهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

منتشر شده در :2019/09/02 - 12:09|شناسه خبر: 41980 583 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه