امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۴۵:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

ازدواج دختر در سن پایین ظلم به دختران است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به جزئیات بیشتری راجع به ازدواج دختربچه بهمئی و محکوم کردن چنین سنت هایی در جامعه امروزی پرداخت.

راه ملت: به گزارش راه ملت حجت الاسلام علی فتح میرمحمدی تصریح کرد: ما هم مثل شما از طریق سایت ها و فضای مجازی متوجه موضوع شدیم و موضوع را از طریق فرمانداری و بعضی از مسئولان محلی پیگیری کردیم .

وی افزود: به هر حال این موضوع صحت داشت، موضوع عقد بود و ازدواج صورت نگرفته بود ؛معمولا در مناطق عشایری در گذشته همچنین عرفی وجود داشت.

حجت الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه درست یا غلط بودن این عرف باید جای دیگر بحث و بررسی شود، گفت: الان جامعه امروز این مسأله را بر نمی تابد و نمی پذیرد و ازدواج دختر در سن پایین ظلم به دختران است.

وی خاطرنشان کرد: به نوعی باید بزرگترها مداخله کنند و مسئولان به هوش باشند ؛ما این مشکل را گاهی در سراسر کشور هم مشاهده می کنیم، اگر به ثبت احوال هم مراجعه کنید و به شما در این راستا اطلاعاتی دهند، در سراسر کشور ازدواج های اینچنینی زیر ۱۰ تا ۱۵ سال وجود دارد.

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد:این موضوع رسانه ای شده است و سر وصدا ایجاد کرد و واکنش ها هم در سطح خارج از استان گسترده و زیاد بود.

 حجت الاسلام میرمحمدی گفت:چیزی که ما پیگیری کردیم، خانوده ها احضار شدند و آنجا طبق گفته های مسئولان قضایی با توجه به اینکه عقد زیر ۱۳ سال یک جرم است، عقد باطل شده، چون صیغه موقت محرمیت داشتند.

وی افزود: باید این موضوع به صورت جدی دنبال شود و کار فرهنگی صورت گیرد ، ائمه جمعه و جماعات و افراد فرهنگی در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند تا با این پدیده مبارزه کنند ؛انشا الله از این به بعد شاهد چنین اخباری در سطح استان نباشیم.

حجت الاسلام میرمحمدی گفت:ما در کشور قانون داریم و همین قانون مشخص کرده است که ازدواج پایین تر از سن مشخصی جرم است و مجرمان تحت تعقیب کیفری قرار می گیرند، باید به نوعی به قانون تمکین کنند، همانگونه که با تذکر و ورود مسئولان در همین قضیه موضوع جمع شد.

وی افزود:دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید بالغ / بالغه و رشید/ رشیده باشند در واقع این شرایط تنها بلوغ جنسی نیست بلکه بلوغ فکری و عقلی هم هست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خاطرنشان کرد:یعنی در عرف جامعه کسی این را نمی پذیرد که دانش آموزی که به مدرسه ابتدایی می رود یا دنبال سرگرمی و بازی کودکانه باشد، به او تحمیل کنند که ازدواج کند، حتی ممکن است کودک فکر کند مسئله ازدواج یک بازی است که انجام می گیرد.

حجت الاسلام میرمحمدی افزود: بزرگتر ها باید این موضوع را درنظر بگیرند ؛در حال حاضر فکر نکنم کسی در جامعه ما باشد که نفهمد این امر امر اشتباهی است.

وی گفت: در گذشته در جامعه عشایری یک سری رسومات بود تحت عنوان “نشان کردن”. یعنی خانواده های زوجین می آمدند و  یک نشان و یا کاغذی بین دو خانواده می نوشتند، تا این بچه ها بزرگ شوند با هم ازدواج کنند ؛خیلی وقت ها بزرگ می شدند و همدیگر را نمی خواستند، هر چند خیلی از موارد هم این وصلت ها در بزرگسالی شکل می گرفت.

وی افزود: الان این رسم خیلی کمرنگ شده است و درجامعه ما به حد صفر رسیده است و واکنش هایی که الان می بینید، نشان از این است که کار فرهنگی انجام گرفت ،آگاهی و اطلاعی رسانی صورت گرفت و اگر این واکنش ها نبود، ما می توانستیم ادعا کنیم که مثلا یا مردم آگاه نیستند و یا کاری انجام نشده است، این اقدام ها نشان واضح و روشنی از این است که در حال حاضر جامعه اینگونه رسوم را بر نمی تابد .

حجت الاسلام میر محمدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار صبح زاگرس در مورد تاکید مقام معظم رهبری در سفر دهه ۷۰ به استان، راجع به جلوگیری از ظلم به زنان در این مناطق، گفت: بحث مورد تاکید رهبر انقلاب در آن سفر، بحث خون بستی زنان بود که در گذشته های دور در استان ما وجود داشت اما در حال حاضر این موضوع در استان ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد:البته یکسری موارد هستند که ما نمی توانیم در مورد آنها قضاوت کنیم، شما از کجا میدانید که چه اتفاقاتی افتاد و یا منظور این خانواده ها از ازدواج چه بود؟یکسری مباحث هست که نیاز به گفتن نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه ازدواج های تحمیلی به معنایی که در گذشته وجود داشت، الان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر زنان آزادی عمل بسیار زیادی دارند و  پسران هم آزادی عملی خوبی ندارند و هیچکس نمی تواند ازدواجی را به آنها تحمیل کند ؛در این سالها ندیدم مورد خاصی را که به شخصی گفته باشند باید با فلان نفر ازدواج کنی.

حجت الاسلام میر محمدی در ادامه گفت:البته موارد خاصی هست که قابل باز شدن و مطرح شدن نیست، بعضی وقت ها مطالب منتشر شده در رسانه ها با واقعیت منطبق نیست یعنی کُنه موضوع را نمی دانند بعنوان نمونه همین بنده خدا را گفتند ۳۰ ساله در صورتی که پسری ۲۲ ساله است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه بحث ازدواج دختران با سن کم سال گذشته در مقطعی در سطح استان مطرح شد اما عده ای از مسئولان به دنبال پاک کردن صورت مسئله، این موضوع را تکذیب کردند و الان دیدیم دوباره موضوع تکرار شد، گفت:جامعه بدون آسیب وجود ندارد،آیا می توان گفت  که در جامعه های جهان اول از این موضوعات نیست؟هر جا نگاه کنید آسیب هست و در کنار این همه ازدواج اصولی ممکن است یک مورد ازدواج اینچنینی هم باشد ؛بحث این است که ببینیم واکنش مسئولان به موضوع چگونه است .

حجت الاسلام میر محمدی افزود:ازدواج های تحمیلی ممکن است محصول عوامل دیگری باشند و این موضوع باید بررسی شود، این موضوع تک عاملی که نیست و باید عوامل دیگر هم در کنار این موضوع دیده شود.

وی گفت:وقتی قانون روی این موضوعات حساس است و فضای مجازی به موضوع می پردازد، به هرحال اتفاقی مبارک و میمون است و جای شکر باقی است و نباید این زحمات نادیده گرفته شود، امیدواریم که هر چه جلوتر رویم، این مشکلات کمتر شود .

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در واکنش به این سوال که فضای مجازی در حال حاضر به گونه ای رقم خورد که نام استان کهگیلویه و بویراحمد را با آسیب های اجتماعی می شناسند،گفت:ما خوبی های زیادی داریم، استان ما را به استان شهید پرور، غیور، نفت خیز،دارای منابع آب، جنگل و کوه های سربه فلک کشیده و رودهای روان می شناسند و اینگونه نیست که بگوییم استان ما تنها با چنین موضوعاتی شناخته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار صبح زاگرس مبنی بر اینکه امور فرهنگی استانداری در زمینه مقابله با چنین پدیده هایی چه برنامه هایی دارد؟ با بیان اینکه کار ما سیاست گذاری و نظارت است و کار اجرایی انجام نمی دهیم، گفت:ما دنبال همسان سازی و اصولی کردن ازدواج ها هستیم. ما مراکز مشاوره تاسیس کردیم و رایگان مشاوره می دهیم.

حجت الاسلام میرمحمدی در پایان گفت:ما مراکز ثبت ازدواج را به نوعی اجبار به گذراندن دوره آموزشی مشاوره قبل از ازدواج زوجین کردیم و با کمک ادارات بهزیستی ، ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های مردم نهاد در حال فرهنگ سازی و مبارزه با آسیب های اجتماعی در سطح استان هستیم./صبح زاگرس

منتشر شده در :2019/09/04 - 12:09|شناسه خبر: 42034 470 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه