امروز :دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۳۵:۱۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛

در صورت عدم اجرا فاصله گذاری هوشمند، احتمال رخ دادن دوباره پیک کرونا در استان خیلی بالاست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به شروع بکار اصناف و بازار، احتمال رخ دادن پیک دوباره بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست.

راه ملت: محمدمهدی بانشی افزود: کرونا برای کشور و استان زحمت ایجاد کرد اما آمادگی لازم را برای مقابله با بیماری کرونا داشتیم. در روزهای اول بعلت نبود بعضی هماهنگی‌ها اذیت می شدیم. با بالا رفتن تعداد مبتلایان به ترتیب در شهرستان‌های دنا، چرام و باشت بخاطر جمعیت کم، شاخص مبتلایان نیز در این شهرستان‌ها افزایش یافت.

وی با بیان اینکه استاندار پای کار بود و رئیس دانشگاه وسط میدان مقابله با کرونا بوده است، اظهار کرد: هم اکنون وضعیت استان آرام تر شده و نیروها در آرامش خاطر بیشتری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به اینکه آیا در استان کهگیلویه و بویراحمد که روابط قومی و عشیره ای وجود دارد توانستند در عید فاصله اجتماعی را رعایت کنند؟ خاطرنشان کرد: مردم استان در ایام عید نوروز خیلی خوب فاصله اجتماعی را بخصوص در روز “سیزده به در” رعایت کردند امیدوارم که از این به بعد هم رعایت کنند، در دوران پس از انتخابات و جشن‌های انتخاباتی مردم خوب رعایت نکردند اما در تعطیلات عید فاصله اجتماعی را رعایت کردند بجز برخی‌ها که با رودربایسی قرار گرفتن، مهمان پذیرفتند.

بانشی تصریح کرد: با وجود این همه رعایت فاصله اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند، نگرانی‌هایی در زمینه مراسم ترحیم و تشییع داریم که برخی ها رعایت نمی کنند. مراسم برای درگذشتگان خیلی تاثیری ندارد اما زنده ها را بخاطر فوت شده، نَکُشیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام رفتار بهداشتی را مردم استان در خصوص کرونا رعایت نکردند؟ ادامه داد: مردم استان بیشتر در دورهمی‌ها، صف نانوایی‌ها و برخی مراکز خرید از جمله واحدهای صنفی و تعمیر موبایلی این مساله را رعایت نمی کنند. هر فردی باید برای حفظ سلامتی و جان خود و پیشگیری از کروناویروس هنگام مراجعه به مراکز خدمات مراقب باشند تا تراکم بالا نرفته و تجمع نشود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به اینکه صنوفی که بیشترین و کمترین همکاری را برای مقابله با کروناویروس داشتند چه صنوفی بودند؟ عنوان کرد: همکاری همه صنوف استان تا روز شنبه ۲۳ فروردین ماه خوب بود اما از پاساژهای استان انتظار داریم که بعنوان مراکز پرخطر تصمیم قطعی در مورد آنها همکاری لازم را داشته باشند.

بانشی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شروع بکار اصناف و بازار فکر می کنید که دوباره پیک بیماری کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ دهد؟ تاکید کرد: با توجه به شروع بکار اصناف و بازار، احتمال رخ دادن پیک بیماری کرونا در استان خیلی بالاست، اگر فاصله گذاری هوشمند به درستی اجرا شود مشکلی بوجود نمی آید اما اگر بی احتیاطی صورت گیرد این مساله بسیار خطرناک است و در این صورت باید منتظر رخ دادن دوباره پیک بیماری کرونا در استان باشیم. البته شلوغی بازار بیشتر خودرویی است و اگر پروتکل بهداشتی رعایت شود نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی در خصوص این سوال که چه باید کرد که هم کارها بچرخد و هم به دردسر بزرگی نیفتیم؟ اظهارکرد: برای اینکه هم کارها بچرخد و هم با مشکل مواجه نشویم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، اصناف هم باید قبل از باز کردن در سایت ثبت نام کنند و پس از ثبت نام پروتکل بهداشتی برای آن‌ها ارسال شده و باید این پروتکل بهداشتی را رعایت کنند تا با مشکل مواجه نشوند البته تا می توانند تماس را کم و فاصله را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با اینکه چقدر در سطح استان برای مقابله با کروناویروس طبق استانداردهای بهداشت جهانی پیش رفتید؟ افزود: بصورت میانگین عملکرد ما در زمینه شیوع، بروز و مرگ و مقابله با بیماری کروناویروس از کشور بهتر بوده است و استانداردها خوب رعایت شده، قرنطینه، غربالگری و شناسایی بیمار و درمان انجام گرفته بطوریکه کشندگی استان تقریبا کمتر از ۴۰ درصد کشور است.

بانشی در پاسخ به این سوال که برای پرسنل و کادر خسته بهداشت و درمان و علوم پزشکی استان چه فکر کرده اید و چگونه مدیریت صورت گرفته است؟ بیان کرد: در روزهایی فشارکاری و خستگی زیاد بود اما سعی کردیم در روزهای که فشارکاری کم بود به آنها استراحت دهیم و و آنها را شیفت بندی می کنیم.

وی گفت: از رسانه ها انتظار داریم در این شرایط کرونایی همدلی و همراهی بیشتری با تیم و کادر بهداشت و درمانی داشته باشند. همه ما فرزندان ملت هستم و در میدان جنگ قرار داریم که نیازمند روحیه دادن به کادر پزشکی هستند.

‌معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: از مردم استان درخواست دارم که جواب تماس سامانه ۴۰۳۰ را بدهند چراکه در برخی موارد حتی با یک نفر چندین بار تماس گرفته ایم اما جواب ندادند و ما نگران سلامتی آنها هستیم.

بانشی بیان کرد: مردم تا می توانند کاهش تماس را رعایت کنند هرچند بیماری کروناویروس ناشناخته است اما هر چه جلوتر می رویم امیدوارم با گرم تر شدن هوا و خراج شدن مسافران از استان بیماری کروناویروس از استان جمع شود./ایسنا

منتشر شده در :2020/04/20 - 12:04|شناسه خبر: 48263 536 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه