امروز :دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۰۳:۰۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۲۰۰ هکتار زراعت چوب در کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال ۲۰۰ هکتار زراعت چوب در جنگل های استان انجام می شود.

به گزارش راه ملت؛ غلام حسین حکمتیان، اظهار داشت:مشوق های خوبی برای توسعه زراعت چوب در کهگیلویه و بویراحمد برای مشارکت بخش خصوصی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: اعطای نهال رایگان به ازای هر هکتار یکهزار اصله،واگذاری زمین های منابع ملی به متقاضیان و پرداخت تسهیلات بانکی از جمله حمایت های در نظر گرفته شده برای تحقق توسعه زراعت چوب در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد: به ازای هر هکتار زراعت چوب هشت میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با چهار سال تنفس پرداخت می شود.

حکمتیان تاکید کرد: تاکنون ۱۵ هکتار زراعت چوب در استان ایجاد شده است.

وی عنوان کرد:زراعت چوب صنعتی پر درآمد و در عین حال فرصتی برای حفظ جنگل های زیبای زاگرس از پدیده غیرقانونی قاچاق چوب است.

حکمتیان ابراز داشت: صنوبر و اوکالیپتوس از گونه‌های مستعد در کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه زراعت چوب است.

چوب یکی از ابزارهای پرکاربرد در زندگی بشر محسوب می‌شود، منبع اصلی تأمین آن هم جنگل است و یکی از بهترین راه‌ها برای فراهم کردن چوب مورد نیاز زراعت چوب است.

هر اصله درخت صنوبر پنج تا هشت ساله به طور میانگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در هر هکتار تا چهار هزار اصله نیز کاشته می‌شود.

امروزه با افزایش جمعیت کشور و نیاز بیشتر مردم به چوب، کاشت گونه‌های تند رشد مثل صنوبر و یا کاشت گونه‌های چند منظوره مثل اکالیپتوس و یا حتی گونه‌های میوه ده مانند فندق و همچنین گونه‌هایی مانند اقاقیا با هدف تولید گل برای زنبورداری، زیباسازی فضای شهری و روستایی افزون بر تولید محصولات جنبی به تولید چوب نیز منجر می‌شود.

مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرد که در سال ۹۲ برنامه‌ریزی برای این مصوبه قوت گرفت و برنامه‌ریزی‌های اجرایی بسیاری در خصوص آن هم‌اکنون در حال انجام است.

در کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۱ هزار هکتار جنگل وجود دارد و سالانه بخشی از این جنگل‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به سوخت مناسب، برای تهیه زغال و تأمین سوخت گرمایشی و طبخ غذا قطع می‌شود.

منتشر شده در :2020/09/13 - 11:09|شناسه خبر: 54396 288 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه