گرانی، جدیترین دغدغه امروز مردم ایران است؛ تقریبا روزی نیست که افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مسکن، خودرو و از همه اینها مهمتر، ضروریات زندگی مردم، خبر اول رسانهها نباشد و روزنامهها و رسانههای مکتوب از یک سو و شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین از سوی دیگر، تحلیل، تفسیر یا خبری در این زمینه منتشر نکنند.
به گزارش راه ملت؛ گرانی، جدیترین دغدغه امروز مردم ایران است؛ تقریبا روزی نیست که افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مسکن، خودرو و از همه اینها مهمتر، ضروریات زندگی مردم، خبر اول رسانهها نباشد و روزنامهها و رسانههای مکتوب از یک سو و شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین از سوی دیگر، تحلیل، تفسیر یا خبری در این زمینه منتشر نکنند. فارغ از چرایی و چگونگی و ریشههای این گرانی هردمافزون، آنچه تقریبا روی آن اتفاق نظر وجود دارد، تأثیر مستقیم گرانیها بر سبد خرید فرهنگی خانوار است؛ سبدی که در سالها و ماههای اخیر، هر روز کوچک و کوچکتر شده و وضعیت به جایی رسیده که دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. در میان این سبد فرهنگی نیز برخی بیشتر و برخی کمتر آسیب دیدهاند و در فهرست بیشترین آسیبدیدگان و در صدر آن، بیشک روزنامهها، مجلات و سایر رسانههای مکتوب قرار دارند.
واقعیت اینجاست که روزنامهها و مجلات در ایران، از ابتدای فعالیت حرفهای خود تا امروز، عموما یک مخاطب مشخص داشتهاند: طبقه متوسط. همان طبقهای که در سالهای اخیر و با تلاطمها و تنشهای اقتصادی از یک سو و کاهش قدرت خرید خانوار از سوی دیگر، بیش از سایر طبقهها در معرض حذف و نابودی قرار گرفته است تا حدی که جامعهشناسان و مصلحان اجتماعی، با هشدار نسبت به عواقب حذف و کوچکشدن طبقه متوسط، چارهجویی برای تعیین تکلیف این «مسئله اجتماعی» را در صدر خواستههای خود قرار دادهاند. همین حذف و کوچکشدن طبقه متوسط در کنار چند عامل دیگر که جولان شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین در صدر آنهاست، رسانههای مکتوب را در تاریکترین دوران خود فرو برده است؛ دورانی که توان و انگیزهای برای خرید روزنامهها و مجلات برای طبقه متوسط باقی نگذاشته است و اگر نبود دغدغههای فرهنگی چند هزار مخاطب جدی و پیگیر رسانههای مکتوب، طومار این رسانهها تاکنون باید پیچیده شده بود و جز چند نشریه که از بودجههای دولتی ارتزاق میکنند، چیزی به نام روزنامه و مجله باقی نمانده بود.
پرسشی که در اینجا مطرح میشود، این است که در شرایطی که طبقه متوسط بیش از پیش تضعیف شده و قدرت خرید مردم در حد نیازهای معیشتی و ضروری پایین آمده است، آیا میتوان به آینده نشریات مکتوب امیدوار بود؟ آیا در شرایطی که ذکرش رفت، مردم ترجیح نمیدهند نیازهای خبری خود را از رسانههای آنلاین و شبکههای اجتماعی که دسترسی به آنها هزینه کمتری برایشان دارد برآورده کنند؟ پاسخ به این پرسشها، البته که پیچیده، سخت و چندلایه است اما هیچ تحلیلی، چشمانداز کوتاهمدت را بهبود وضعیت طبقه متوسط و افزایش سهم فرهنگ در سبد خرید خانوار پیشبینی نمیکند. پس چه باید کرد؟ آیا باید به کلی ناامید شد و دست از تلاش برداشت؟ آیا هیچ نشانهای از بهبود اوضاع در حوزه نشریات مکتوب به چشم نمیخورد؟ پاسخ به این پرسش هم مثبت است و هم منفی. مثبت است چراکه واقعیت، کاهش قدرت خرید فرهنگی خانوار، اولویت تأمین نیازهای معیشتی بر نیازهای ثانویه و در نتیجه کاهش اقبال به خرید نشریات مکتوب است. منفی است چراکه هنوز هم مخاطبان زیادی هستند که با وجود مشکلات بسیار اقتصادی، مشتری پروپاقرص روزنامهها و مجلات هستند که اگر جز این بود، این همه مجله خوب و تعداد کمتری روزنامه خوبی که این روزها منتشر میشوند، علیالقاعده بایستی بدون مخاطب مانده، فروخته نشده و در نتیجه تعطیل میشدند. اینکه هنوز هم نشریات خوب مکتوب دارند منتشر میشوند، یعنی مخاطبانی دارند که برایشان پول میدهند و توان خریدشان را دارند. البته این در کنار یارانه، آگهی، کمکهای داوطلبانه و سایر منابع درآمدی است که نشریات مکتوب بعضا در اختیار دارند اما واقعیت اینجاست که اگر نشریهای نفروشد، تعطیل میشود و اینکه هنوز کیوسکهای مطبوعاتی رونق اندکی دارند، یعنی مردمی هستند که برایشان پول میدهند و هر روز و هر ماه، مبلغی را برای سبد خرید فرهنگی خانوار کنار میگذارند.
این شعور برخاسته از دغدغه، تنها امید این روزهای اهالی نشریات مکتوب است؛ شعوری که بخشی از طبقه متوسط و البته درصد کمتری از طبقه بالا یا پایین، حامل آن هستند و به اهمیت فکر و فرهنگ در زندگی قائلاند؛ اینکه گاه نیازهای مثلا ثانویه حتی میتواند مهمتر از نیازهای اولیه یا در عرض آن باشد و بههیچوجه نباید از آن روی برگرداند. این نگاه و دغدغه، وظیفه سنگینی را بر دوش روزنامهنگاران و اهالی رسانههای مکتوب میگذارد؛ اینکه باید کار کرد، خوب کار کرد و محصول حرفهای و قابل دفاعی را برای آنها تولید کرد و این پیام را به آنها منتقل کرد که «شما به نشریات مکتوب، به روزنامهها و به مجلات نیاز دارید»؛ از آنها روی برنگردانید… .
به قلم: پژمان موسوی
منبع: تابش آنلاین
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712