امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۳۱:۱۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

اجرای قانوان تبدیل وضعیت قطعه ای دیگر از پازل توجه دولت به جامعه ایثارگری

مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خدمات و اقدام های ماندگار دولت تدبیر و امید به جامعه ایثارگری و احیاء و اجرای قوانین مغفول مانده ، گفت: اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثاگران که تمامی دستگاه های اجرایی را مکلف به اجرا و تسریع در انجام آن کرده قطعه درخشان دیگری از پازل توجه دولت های یازدهم و دوازدهم به جامعه ایثارگری است

سیدمحمود داربام در گفت و گو با پایگاه خبری راه ملت؛ اظهار داشت: اکنون قانون تبدیل وضعیت ایثارگران وبخشنامه نحوه اجرای آن به همه دستگاه‌ها ابلاغ و تمام مدیران موظف به اجرای این قانون هستند.
داربام با تشریح بیشتر جزئیات این قانون و در پاسخ به سئوالات متعدد بساری از ایثارگران کهگیلویه وبویراحمد گفت: این قانون مربوط به مشمولان ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که تمامی ایثارگرانی که تا تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۵ در یکی از حالات غیررسمی،( پیمانی، قرارداد کار معین یا مشخص و قرارداد کارگری) با ادارات و سازمان‌ها قرارداد مستقیم داشتند و مشغول به خدمت بودند مشمول تبدیل وضعیت به استخدام رسمی قطعی خواهند شد.
وی افزود:بر اساس این قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند اسامی واجدین شرایط این قشر را در سامانه «کارمند ایران» بارگذاری و نسبت به اجرای مفاد بخشنامه اقدام کنند.
داربام با بیان اینکه مدیران تمامی دستگاه ها مسئول و موظف به پیگیری و اجرای مفاد این بخشنامه هستند، تصریح کرد: بر اساس بخشنامه تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری و افراد ذی نفع مشمول آن در قالب ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران است.
وی یادآور د: با توجه به تصریح و تأکید قانون استفساریه که در این بخشنامه مبنی بر اقدام بر اساس شرایط مندرج در بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحات بعدی آن، ضروری است دستگاه‌های اجرایی، اطلاعات و مستندات ایثارگران مشمول استفساریه مذکور را که در زمان اعتبار قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، وفق ضوابط و مقررات مربوط به صورت غیر از استخدام رسمی در دستگاه‌های اجرایی دارای حکم کارگزینی یاقرارداد مستقیم با دستگاه بوده‌اند را با رعایت شرایط اعلامی در سامانه کارمند ایران بارگذاری و ارسال کنند تا اقدام لازم نسبت به صدور شماره مستخدم برای افراد واجد شرایط به عمل بیاید.
مشاور امور ایثارگران استاندار کهگیلویه وبویارحمد با تشریح بیشتر مفاد این قانون یادآورشد: همچنین بر اساس این قانون کارمند در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور (تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۵) در یکی از حالات غیررسمی (پیمانی، قرارداد کار معین یا مشخص، قرارداد موقت کارگری در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و یا دستگاه‌های دارای مقررات استخدامی خاص) با دستگاه اجرایی قرارداد مستقیم داشته و یا برای وی حکم کارگزینی توسط دستگاه صادر شده باشد؛
وی تصریح کرد: همچنین فرد با دستگاه اجرایی مربوطه در یکی از حالات مندرج در بند یک بخشنامه ، رابطه استخدامی یا بکارگیری داشته باشد.
وی گفت: پست بلاتصدی در تشکیلات تفصیلی دستگاه برای انتصاب افراد وجود داشته باشد (در صورت عدم وجود پست بلاتصدی مناسب برای افراد مشمول، دستگاه اجرایی می‌تواند از طریق «سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی کشور» نسبت به پیشنهاد تغییر عناوین پست‌های سازمانی اقدام نماید)؛
داربام اظهار داشت: ایثارگر مشمول، برای انتصاب در پست‌های مشاغل تخصصی پیشنهادی دستگاه‌، دارای شرایط احراز شغل مربوط از حیث مدرک تحصیلی باشد و همچنین صلاحیت فرد برای استخدام رسمی باید به تأیید هسته گزینش نیز رسیده باشد.
وی به برخی تبصره های موجود در این قانون نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس تبصره یک این قانون، نیروهای ایثارگری که به صورت قرارداد موقت بر اساس قانون کار در دستگاه‌های اجرایی بکارگیری شده‌آند (اعم از این‌که کل کارکنان دستگاه متبوع و یا بخشی از آنها مشمول قانون کار باشند)، در چارچوب قانون کار جمهوری اسلامی ایران به قرارداد دائم تبدیل وضعیت می‌یابند.
داربام افزود: تبصره دو این ماده می افزاید که افراد شاغل در مشاغلی همچون متصدی تأسیسات، تلفنچی، نگهبان، نامه‌رسان،‌راننده، آبدارچی، آشپز، نظافتچی، سرایدار، متصدی چاپ و تکثیر، پیشخدمت و…، که در تشکیلات مصوب دستگاه‌های اجرایی پست سازمانی برای آنها در نظر گرفته نشده و شاغلین آنها مشمول قانون کار هستند، از شرط مندرج در بند (۳) مستثنی هستند.
وی در تشریح تبصره چهار این ماده نیز گفت: بر این اساس تمامی نیروهای مشمول قانون استفساریه فوق که در دستگاه‌های اجرایی،‌ در وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی می‌باشند، به رسمی قطعی تبدیل وضعیت می‌یابند.

داربام گفت: همچنین تبصره چهار این ماده قانونی می افزاید که ارسال اطلاعات و مستندات برای دریافت شماره مستخدم صرفاً برای دستگاه‌هایی که شماره مستخدم و شناسه از سازمان امور اداری واستخدامی دریافت می‌نمایند، موضوعیت دارد و سایر دستگاه‌ها (نظیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن، بنیاد مستضعفان، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و…) و یگان‌های نظامی و انتظامی که از این سازمان شماره مستخدم و شناسه برای کارمندان خود دریافت نکرده‌اند، بر اساس ضوابط و فرآیندهای مورد عمل خود نسبت به تغییر وضعیت مشمولین اقدام خواهند نمود.
وی یادآور شد: با توجه به صدر بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه، مبنی بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای اجرای بند مذکور، مسئولیت اجرای مفاد این بخشنامه بر اساس وضعیت افراد مبتنی بر قانون، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.
*اقدام های ماندگار دولت به جامعه ایثارگری
داربام برخی از خدمات برجسته و درخشان دولت های یازدهم و دوازدهم به جامعه ایثارگری را یادآور شد و گفت: علاوه بر سرکشی و دیدار از خانواده های معزز شهدا و جانبازان نیز که یکی از افتخارات و دستاوردهای مهم و فرهنگی دولت تدبیرو امید و شخص رئیس جمهوری است به بسیاری از حقوق مغفول مانده این قشر پاسخ مثبت داده شده است.
وی با بیان اینکه سرکشی از خانوده ها معزز شهدا و ایثارگران از همان سال نخست دولت تدبیرو امید به قوت و جدیت و با تکید شخص رئیس جمهوری آغاز شد، گفت: امروز این اقدام امیدبخش به یک سنت حسنه در دولت تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: از مهم ترین و بارزترین نکات این دیدارهای رئیس جمهوری را می توان به تعداد بالای بازدیدهای وی از خانواده های شهدا و جانبازان اشاره کرد به طوری که حجت الاسلام روحانی از نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم تا قبل از وضعیت حاد کرونایی، میانگین هر ۱۵روز یکبار به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران رفته است.
وی ابراز داشت: این سنت حسنه اکنون به زیرمجموعه دولت اعم از وزیران، معاونان رئیس جمهوری ، استانداران و حتی سطوح میانی نظام اداری تعمیم یافته و سرمشقی برای همه مدیران اجرایی شده است.
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران همچنین با اشاره به خدمات و اقدام های ماندگار دولت تدبیر و امید به جامعه ایثارگری و احیاء و اجرای قوانین مغفول مانده گفت که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال ۹۰ تصویب و در سال ۹۱ نیز به دولت ابلاغ شده که تا قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال ۹۲ عملیاتی نشده بود.
سیدمحمود داربام اظهار داشت که تمام رزمندگان با سابقه بالای ۶ماه حضور در جبهه و جانبازان زیر ۲۵درصد براساس قانون جامع ایثارگران و در راستای اجرای برنامه ششم توسعه از پرداخت حداقل ۳۰درصد شهریه دانشگاه ها معاف می شوند که امیدواریم درقانون بودجه ۱۴۰۰دیده شود
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران تاکید کرد که تکلیف دولت به تامین منابع مالی برای اشتغال ایثارگران و ارائه تسهیلات مسکن به ۵۰ هزار نفر از رزمندگان نیز از مهمترین مواد قانونی مندرج در قانون جامع خدمات ایثارگران بوده که امید هست در سال آینده قابلیت اجرایی پیداکند گرچه زیرساختهای آن درحال آماده سازی است . وی در خصوص ایجاد پست همتراز برای ایثارگران گفت:
طبق بند (ز) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اصلاح شده است. مطابق تبصره ۲ این ماده «والدین، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان و رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه، شاغل درکلیه دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و مؤسسات تابعه آنها و شرکت‌های عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آرا مراجع قضائی یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست قبلی برخوردار می‌شوند». مطابق این تبصره رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه نیز در صورت تنزیل پست سازمانی بالاتر، از مزایای پست همتراز برخوردار می‌باشند. مسئول هماهنگی امورایثارگران استانداری درخصوص خدمات دولت به رزمندگان بیان کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه جهت حل مشکلات رزمندگان فاقدمدارک بالینی مجروحیت یگانهای اعزام کننده نهادهای متولی موظفند گواهی مورد نیاز افراد مشمول این ماده و صورت سانحه را به کمیسون احراز بنیادشهید وامور ایثارگران ارائه نمایند وبنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه
بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز میگردد را به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد ) ۵ ) %جانبازی به آنها تعلق می گیرد.اجرای این تبصره مانع از
احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی باشد.
دبیر شورای هماهنگی امورایثارگران دستگاههای اجرایی استان درخصوص دیگرخدمت دولت به رزمندگان گفت:سند راهبردی خدمات رسانی به ایثارگران در یازده چشم انداز و هفت هدف کلان تدوین شده که بر اساس آن راهبردها دربیست وشش محور تعیین شده است که شامل پنج راهبرد در زمینه فرهنگی و ارزشی ،سه راهبرد در زمینه نظام جامع رفاهی ، چهار راهبرد در زمینه استقلال معیشتی،چهار راهبرد در زمینه استفاده از ظرفیت ها، سه راهبرد در زمینه حفظ روحیه و انگیزه و سه راهبرد در زمینه رضایتمندی به تصویب رسیده است که در قالب سیاست های اجرایی مرتبط با هر راهبرد دنبال خواهد شد، وسازمان تامین اجتماعی را متولی امور رزمندگان تعیین کرد
وی، احیای شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تمامی استان های کشور، پرداخت مطالبات معوق جامعه ایثارگران و سرکشی از خانواده های معزز شهدا و جانبازان را از دیگر اقدام های ماندگار دولت یازدهم در حوزه ایثارگران دانست.
بر اساس آمار بنیاد شهید، شمار شهدا و جانبازان کشور به ترتیب ۲۳۰ و ۵۴۶ هزار نفر است که بر همین اساس ۲۲۵ هزار و ۵۸۰ تن از این جانبازان بالای ۲۵ درصد و ۳۲۰ هزار و ۵۲۸ تن زیر ۲۵ درصد جانبازی دارند.

** استخدام ۱۲۱۸نفر از ایثارگران در دولت تدبیرو امید
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران همچنین گفت: یکی ازمهمترین دغدغه های دولت بحث اشتغال جامعه ایثارگری بوده که در طول هفت سال گذشته دولت های یازدهم و دوازدهم حدود یک هزار و ۲۱۸ نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران استان از محل سهمیه ۲۵ درصد ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری جذب دستگاه های اجرایی استان شده اند.
وی اشتغالزایی ۷۲۱نفر از ایثارگران استان با اعطای ۲۷۳میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده، مشاغل خانگی، صندوق قرض الحسنه اشتغال و تسهیلات یارانه دار منابع داخلی بانک های استان را از اقدام های مهم دولت در این حوزه عنوان کردو گفت:
دستور ریاست محترم جمهور مبنی براستخدام دوازده هزار فرزند شهید وجانباز بالای هفتاد درصد تاپایان برنامه ششم به استناد بند(ج) ماده ۸۷قانون برنامه ششم اقدامی ماندگاراست که درهیچ دولتی اتفاق نیفتاده است
داربام گفت: ساخت فاز نخست مرکز فرهنگی، رفاهی و ورزشی ویژه خانواده شهدا و ایثارگران با زیربنای پنج هزار مترمربع اختصاص یافت که البته به دلیل نداشتن سند ثبتی مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار آن در سال ۱۳۹۱ برگشت خورده بود که باسندار کردن زمین این مجتمع پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.
عضو ستادمناسب سازی عبور ومرورجانبازان ومعلولان یادآور شد: اجرای قانون ساماندهی و مناسب سازی محیط و معابر شهری برای جانبازان و معلولان باوجود مشکلات مالی دستگاهها وشهرداریها ،استقرار نمایندگی ایثارگران ارتش در استان برای تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از رفت و آمد ایثارگران زیر پوشش ارتش به استان فارس از دیگر اقدام های ماندگار دولت تدبیرو امید در حوزه ایثارگران این استان بوده است.
۵۰ درصد جمعیت فعال استان معادل ۳۳ هزار نفر در دوران هشت ساله دفاع مقدس به صورت داوطلبانه وبه تناوب به جبهه‌ها اعزام شدند که ۹۹ درصد رزمندگان این منطقه زیر ۳۰ سال سن داشتند.
کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۱۰ هزار جانباز و ۳۱۷ آزاده سرافراز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

منتشر شده در :2021/01/02 - 03:01|شناسه خبر: 59842 442 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه