امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۰۳:۰۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبر دادپُر بودن ۹۰ درصد سد کوثر گچساران و ۵۰ درصد سد شاه قاسم یاسوج

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از پر بودن ۹۰ درصد سد کوثر گچساران و ۵۰ درصد سد شاه قاسم یاسوج خبر داد.

به گزارش راه ملت؛ آرش مصلح در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه سدهای کوثر و شاه قاسم دو سد در حال بهره برداری استان هستند، افزود: سد کوثر هم اکنون معادل ۴۹۰ میلیون مترمکعب حجم دارد که تقریبا ۹۰ درصد آن پر و بیشترین درصد پرشدگی در میان کل سدهای کشور را دارد.

وی حجم آب ذخیره شده در پشت سد شاه قاسم را نیز حدود ۴/۵ میلیون مترمکعب که معادل ۵۰ درصد آن است، عنوان و تصریح کرد: حجم مخازن سدهای مزبور نسبت به سال گذشته تغییرات اندکی داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خوشبختانه در سد کوثر مشکلی در راستای تامین نیازهای شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون برنامه ریزی تامین کل نیازها در سال جاری از سد کوثر با اطمینان پذیری صددرصد انجام خواهد شد.

مصلح ادامه داد: سد شاه قاسم نیز صرفا تامین آب کشاورزی را در اهداف خود دارد که هم اکنون بخشی از اراضی منطقه از آب آن در کشت بهاره استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه انتقال آب مازاد رودخانه دشت روم در فصل زمستان به سد شاه قاسم جهت بهبود ظرفیت آن در حال اجراست که درصورت تکمیل آن مشکل کاهش ظرفیت حجم سال‌های آتی برطرف خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این طرح کمک بزرگی به کشاورزی منطقه خواهد کرد، افزود: از مسئولان استانی جهت تامین اعتبار برای تکمیل این طرح انتظار داریم.

مصلح متوسط بارندگی استان براساس آمار ایستگاه‌های باران سنجی آب منطقه ای در سال آبی جاری را ۵۷۶.۸ میلی‌متر و متوسط سال گذشته را ۵۴۳ میلی‌متر عنوان کرد و گفت: این میزان در درازمدت ۶۲۳ میلی‌متر بوده که نشان‌ می‌دهد نسبت به درازمدت کاهش بارندگی در استان داریم و البته پراکنش بارش نیز نامناسب بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان بارش استان در ایستگاه طسوج در شهرستان چرام با ۱۰۳۰ میلی‌متر، سپیدار شهرستان بویراحمد که بارش بالای ۱۰۰۰ میلی‌متر را ثبت کرده و لوداب نزدیک به ۱۰۰۰ میلی‌متر در سال آبی جاری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش در استان حدود ۱۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و ادامه داد: این میزان معادل ۱۰ درصد بارش کشور است.

مصلح اظهار کرد: این بارش اغلب در ۴ ماه از سال اتفاق می‌افتد و در ۸ ماه دیگر که بیشترین مصرف و نیاز آبی است بارشی روی نمی‌دهد، لذا تنها نسخه و گزینه استفاده از این بارش ها، مهار آن‌ها بوسیله احداث سدهای مخزنی است.

وی در پایان بیان کرد: هم اکنون سدهای چمشیر، تنگ سرخ و سرپری در حال احداث اند، سدهای شیو، آبریز و سقاوه در حال تکمیل فرآیندهای نهایی برای اجرا و سدهای پراشکفت، لوداب، سرگچینه، سرآسیاب یوسفی، قلات، شبلیز و…. در حال مطالعه هستند.

منبع: ایسنا

منتشر شده در :2022/05/28 - 04:05|شناسه خبر: 74650 189 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه