امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۱:۴۷:۴۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد؛ افزایش شمار کارگزاری‌ها یکی دیگر از راهبردهای دولت سیزدهم برای افزایش چتر بیمه جامعه هدف در استان است

مسوولان بیمه روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد امید دارند تا با افزایش شمار کارگزاری های عضوگیری و افزایش میزان دریافتی بازنشستگان،مستمری بگیران و از کارافتادگان در دولت سیزدهم بیمه اجتماعی جامعه هدف در استان گسترش یابد.

به گزارش راه ملت؛ بیمه اجتماعی کشاورزان در کهگیلویه وبویراحمد گسترش می یابد؟
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت خود را آغاز کرد تا جامعه هدف زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند اما ناآشنا بودن اهالی برخی از مناطق مذکور با مزایای آن و کم بودن دریافتی حقوق بگیران باعث شده تا استقبال از این فرصت ضعیف باشد.

تاکنون تنها ۲۷ هزار و  ۵۰۰ در کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش صندوق بیمه روستایی و عشایر قرار گرفته اند که این آمار  نشان می دهد سال‌های گذشته آهنگ جذب بیمه‌ای در این صندوق کُند بوده است، این در حالی است  که براساس برآورد متولیان ۹۲ هزار خانوار در این استان باید زیرپوشش صندوق بیمه روستایی و عشایر قرار گیرند.

از آنجا که علاوه‌بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی،رانندگان حمل ونقل مسافر بین شهری،شاغلان حوزه صنایع دستی، کارگران فصلی و ساختمانی نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند صندوق بیمه مذکور می تواند آینده شمار قابل توجهی از اقشار درگیر کار تولید و خدمات را تضمین کند.

در زمان حاضر تمامی مشمولان که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها زیر پوشش این صندوق قرار گیرند تا در زمان تهدید معیشت خانواده با عزت و کرامت از مزیت‌هایی بیمه اجتماعی استفاده کنند.

مسوولان این صندوق که یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش برای گسترش چتر بیمه اجتماعی را بیشتر کرده اند به طوری که میزان دریافتی حقوق بگیران ۶۰درصد رشد داشته و برنامه ریزی برای افزایش تعداد کارگزاری های جذب جامعه هدف در کهگیلویه و بویراحمد هدفگذاری شده است.

افزایش شمار کارگزاری ها

از آنجا که پراکندگی روستاها،مناطق عشایری از سویی و کوهستانی بودن برخی مناطق از سوی دیگر می تواند یکی از دلایل استقبال  ضعیف قرار گرفتن جامعه هدف کهگیلویه و بویراحمد از عضویت در صندوق بیمه روستایی و عشایر باشد مسوولان تصمیم گرفته اند تا برای افزایش شمار این مراکز اقدام کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افزایش شمار کارگزاری ها یکی دیگر از راهبردهای دولت سیزدهم برای افزایش چتر بیمه جامعه هدف در استان است تاکید کرد:راه اندازی ۱۰کارگزاری جدید در مناطق مختلف استان برای خدمات رسانی، نام نویسی و تبلیغات در دستور کار قرار گرفته است.

عیسی کریمی اظهار داشت: این کارگزاری ها قرار است تا پایان شهریور امسال در دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر مراکز قابل استقرار در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود.

افزایش حقوق مشوقی برای گسترش چتر بیمه 

افزایش ۶۰درصدی حقوق بازنشستگان،ازکارافتادگان و مستمری بگیران صندوق بیمه روستایی و عشایر از اقدام های کارساز دولت سیزدهم است که به گسترش چتر بیمه به ویژه در مناطق کمتر برخوردار مانند کهگیلویه و بویراحمد کمک می کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:افزایش ۶۰درصدی میزان حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و از کار افتادگان این صندوق راهکاری گره گشا برای افزایش رغبت جامعه هدف زیرپوشش بیمه اجتماعی این صندوق در استان است. 

عیسی کریمی اضافه کرد: پیش از این میزان دریافتی بیمه شدگان روستایی عشایر اندک بود اما این میزان افزایش ضمن رضایت نسبی حقوق بگیران این صندوق به ایجاد رغبت در جامعه هدف برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه اجتماعی کمک می کند. 

وی تاکید کرد:در  زمان حاضر صندوق بیمه روستایی عشایر در سطح اول، یک میلیون تومان و در آخرین سطح یعنی سطح هشتم ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان پرداخت می کند.

اقدام های انجام شده و چشم انداز آینده

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از ابتدای فعالیت سیزدهم تاکنون با استفاده از همه ظرفیت ها ۲هزار و ۸۲۰ خانوار با جمعیت بیش از ۱۱ هزار نفر به شمار بیمه شدگان صندوق بیمه روستایی و عشایر در کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده است. 

وی تصریح کرد:هم اکنون ۱۱۰هزار نفر شهروند کهگیلویه و بویراحمدی در قالب ۲۷هزار و ۵۰۰خانوار عضو بیمه اجتماعی قرار گرفته اند. 

کریمی تاکید کرد:براساس برآوردهای انجام شده ۹۲هزار خانوار باید در استان زیر پوشش بیمه صندوق بیمه روستایی و عشایر قرار گیرند که هدفگذاری امسال هشت هزار و ۸۰۰خانوار است. 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰خانوار از این صندوق مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری ۸۴۰ خانوار دیگر به جمعیت حقوق بگیران صندوق بیمه روستایی عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.

مزایای صندوق بیمه روستایی و عشایر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشگیری از مهاجرت  روستائیان به شهر، کاهش اختلاف طبقاتی و بالابردن سطح زندگی روستائیان و عشایر، تامین امنیت اجتماعی از مهمترین مزایای این صندوق است.

وی تاکید کرد که ارائه خدمات بیمه اجتماعی، سبب کاهش فقر، بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی و در نتیجه باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کوچک می‌شود. 

کریمی یادآور شد: برخورداری از یارانه دولتی با امکان پرداخت ۲ برابر حق بیمه توسط دولت، بازنشستگی، از کار افتادگی کلی، فوت و نقل وانتقال سوابق از دیگر مزیت های صندوق بیمه روستایی و عشایر است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد دارای ۹ شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

منبع: ایرنا

منتشر شده در :2022/08/20 - 10:08|شناسه خبر: 78651 196 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه