امروز :سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۰۲:۰۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در کمتر از ۱۰ روز؛سردار مصطفایی به قولش عمل کرد/ پلیس کهگیلویه‌و‌بویراحمد و اصحاب‌رسانه در “اتاق فکر”

«اتاق فکر» فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد با همراهی اصحاب رسانه شکل گرفت؛ هدف از تشکیل این اندیشکده برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با نگاه رسانه به موضوع امنیت و پلیس و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح امنیت استان است.

به گزارش اختصاصی راه ملت از یاسوج؛ سرهنگ”علی وارستگی” معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در این نشست، اظهار داشت: در تمام بخش‌ها به ویژه پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی به همفکری با اصحاب‌رسانه نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل اتاق فکر برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جزو اولویت‌های کاری این معاونت قرار دارد، بیان کرد: ما تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا مشکلات را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شاهد نتیجه مطلوب در این راستا باشیم.

سرهنگ وارستگی باشاره به اولویت‌بندی جرائم در سطح شهرستان‌های ۹ گانه استان، اظهار داشت: به عنوان مثال در مرکز استان به ترتیب اولویت شاهد وقوع سرقت از منازل، سرقت قطعات داخل خودرو،نزاع فردی، سرقت احشام و طیور و اختلافات و نابسامانی‌های خانوادگی هستیم که باید ابتدا برای پیشگیری از این آسیب‌ها برنامه‌ریزی کرد.

*رسانه‌ها در افزایش امنیت اجتماعی یارگیر پلیس باشند

وی، خاطرنشان کرد: کارشناسان پلیس در اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی فرماندهی انتظامی استان و دفتر تحقیقات کاربردی استان همواره در موضوعات فرهنگی و پژوهشی پیشگام هستند.

وارستگی به برگزاری نشست‌های تخصصی ماهانه و فصلی با حضور اساتید دانشگاهی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی حوزه فراجا در استان خبر داد و گفت: در حوزه آموزش همگانی نیز نشست‌های چهره به چهره برگزار می‌شود‌.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با تاکید بر اینکه همکاران ما در حوزه پلیس فتا به صورت روزانه و هفتگی نسبت به تولید محتوا در فضای مجازی و نشر آن اقدام می‌کنند، بیان کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها در جهت افزایش امنیت اجتماعی یاور پلیس باشند.

وی بر نقش رسانه‌ها در ارتقای تعامل پلیس با مردم تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با تولید محتوای مطلوب در ایجاد انضباط اجتماعی در جامعه همراه ما باشند.

وارستگی با تاکید بر اینکه وقوع برخی جرائم به دلیل ناآگاهی افراد است، بیان کرد: خبرنگاران نقش موثری در ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی جامعه بر عهده دارند.

وی از برگزاری مستمر نشست‌های این اتاق فکر در حوزه‌های مختلف انتظامی استان خبر داد و گفت: نشست‌هایی با حضور نیروهای زبده پلیس به صورت تخصصی خواهیم داشت.

*ضرورت فرهنگ‌سازی و اصلاح فرهنگ رانندگی در استان

سرهنگ “دانایار” جانشین پلیس‌راه استان نیز در این نشست بر فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتار رانندگی تاکید کرد و گفت: بدون شک جاده ایمن و تقویت فرهنگ رانندگی مهم‌ترین عوامل پیشگیری از سوانح جاده‌ای است.

وی به بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای استان اشاره کرد و گفت: می‌توان از این مهم به عنوان یک ظرفیت در جهت ارتقای فرهنگ ترافیکی استان استفاده کرد.

سرهنگ دانایار به کارکرد رسانه‌های جمعی در تغییر نگرش و فرهنگ ترافیک اشاره کرد و افزود: رویکرد اصلی پلیس در افزایش انضباط ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی است و برای ترویج و تقویت آن، همه دستگاه‌های ذیربط به خصوص اصحاب رسانه و NGOها می‌توانند نقش فعال و موثری داشته باشند.

وی، تاکید کرد: اهمیت آموزش برکسی پوشیده نیست و ما در استان همواره نیروهای خود را در اولویت آموزش‌ها قرار دادیم.

دانایار، گفت: پلیس استان همواره در تعامل با مردم بوده است و رویکرد ما فرهنگی و اجتماعی است.

*از طرح‌های مبتکرانه در حوزه نیروی انتظامی و ارتقای امنیت اجتماعی استقبال می‌شود

سرهنگ علی تاج‌الدینی رئیس دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی استان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه گستره امنیت تنها مربوط به فراجا نیست بلکه وظیفه کل افراد جامعه است، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کج‌روی و ناکارامدی سیستم
خروجی آسیب‌های اجتماعی متوجه پلیس می‌شود.

وی، بیان کرد: دفتر تحقیقات کاربردی با هدف تبیین و تحلیل ساختار پژوهشی، نیازها و اولویت‌های پژوهشی را در استان شناسایی و احصاء کرده است.

تاج الدینی به عنوان نمونه به فعالیت خودروهای شوتی در محورهای استان اشاره کرد و افزود: برای مقابله با این پدیده نامبارک در حال انجام کارهای پژوهشی هستیم.

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ‌سازی، عنوان کرد: پلیس از پایان نامه‌ها،پروژه‌های تحقیقاتی و رساله‌های دانشجویان و پژوهشگران حوزه اجتماعی و فرهنگی حمایت می‌کند.

تاج‌الدینی، تصریح کرد: ارتقاء امنیت و فرهنگ جامعه در تعامل پلیس با تمامی دستگاه‌های فرهنگی امکان پذیر است و علی‌رغم اینکه ما همواره در این مسیر پیشگام بودیم نهادهای دیگر هم باید پای کار بیایند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه درست است که پلیس تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در سطح جامعه به کار می‌گیرد، گفت: انتظار می‌رود مردم نیز برای حفاظت از اموال خود سهل‌انگاری نکنند و برای پیشگیری از هر اتفاقی از تجهیزات امنیتی و حفاظتی در منزل خود استفاده کنند.

*قاچاق کالا و ارز بزرگ‌ترین چالش در حوزه اقتصادی/ خودروهای 《شوتی》 ارابه‌های مرگ

سرهنگ خسرو محمدیان رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان نیز در این نشست، اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین آسیب و چالش جدی در حوزه اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی به برگزاری جلسات مشترک سران سه قوه در این راستا اشاره کرد و گفت: مبارزه در این خصوص مورد تاکید هر سه قوه است.

محمدیان به ماده ۱۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد که ۱۰ سازمان را در این خصوص متولی می‌داند، بیان کرد: امروزه بیش‌ترین انرژی نیرو و مبارزه ما در این زمینه به کار گرفته می‌شود‌.

وی، تاکید کرد: هر کالایی از گمرک نگذرد، قاچاق محسوب می‌شود.

محمدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص خودروهای شوتی، گفت: به عنوان یک شغل در حوزه جنوب و خرده فرهنگ ترویج یافته و متاسفانه خانواده‌ها فرزندان خود را آگاهانه به سوی این شغل سوق می‌دهند‌.

وی با بیان اینکه امنیت ترافیکی جاده‌ها با ورود این خودروها مختل می‌شود، بیان کرد: وجود کالاهای موجود در این خودروها امنیت اقتصادی بازار استان را نیز تهدید می‌کند.

محمدیان با تاکید بر رسالت فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در خصوص مقابله با قاچاق کالا و ارز،اظهار داشت: باید از ظرفیت رسانه‌های استان به ویژه در حوزه فضای مجازی برای مقابله با این پدیده بیشتر و بهتر استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه سخت برای مقابله با شوتی‌سواران دیگر جوابگو نیست، بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید ورود کنند تا نیروی انتظامی تنها نباشد و اکنون نیازمند حرکت های نرم در این راستا هستیم.

محمدیان، تصریح کرد: تیراندازی آخرین حربه پلیس است.

وی ارزش ریالی کالاهای مکشوفه امسال را بالغ بر ۲۹۷ میلیارد ریال دانست و افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی کشفیات را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی انتظامی استان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۱۴ نفر در خصوص خودرو شوتی دستگیر شدند، گفت: از این تعداد ۱۲۵ فقره علی‌رغم هشدارهای متعدد پلیس با تیراندازی متوقف شدند.

وی به جرائم زمین‌خواری، فرار مالیاتی و اخلال در نظام اقتصادی اشاره کرد و گفت: کشف ۴ فقزه زمین‌خواری به ارزش ریالی ۶۱۰ میلیارد ریال توسط پلیس اقتصادی استان انجام شد که آزادسازی شده است.

محمدیان، عنوان کرد: ۱۲ پرونده در خصوص احتکار کالاهای اساسی با ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال و ۹ پرونده در حوزه اخلال در نظام اقتصادی با ارزش بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال توسط پلیس کشف شد.

وی با بیان اینکه در هرکدام از استان‌های دارای مرز دریایی ۱۷۰۰ شناور ساماندهی شده است، افزود: کالاهای موجود در این شناورها توسط ملوانان از هرکدام ۳۰ نیسان وارد مرز ساحلی می‌شود که این مهم موجب سرازیری کالا به سایر استان‌ها از جمله استان‌های جنوبی می‌شود.

محمدیان در خصوص مقابله با کالای قاچاق و خودروهای شوتی، بیان کرد: برای استقرار ایست بازرسی ثابت در استان اعتباری به استانداری تخصیص داده شد که نسبت به جانمایی آن اقدام شده و در شرف احداث است.

*ضرورت راه‌اندازی نهضت آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای در راستای پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی

سروان ابراهیم خرمی‌فر رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، اظهار داشت: در حوزه جرائم سایبری بحث آسیب‌ها و مخاطرات روز به روز در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه جرائم سایبری در فضای سایبر روز به روز تغییر شکل می‌دهند، عنوان کرد: عدم سواد رسانه‌ای خانواده‌ها جرایم سایبری را افزایش می‌دهد.

سروان خرمی‌فر باتوجه به آسیب‌شناسی که در مرکز انجام شده است، بیان کرد: بالابردن سطح آگاهی و سواد کاربر مهم‌ترین راهکار مقابله با جرایم سایبری است.

وی به بخشی از اقدامات پلیس فتای استان در حوزه پیشگیری و آموزش و بالابردن سطح کاربران با استفاده از تولید محتوا در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود رسانه‌ها در آموزش جامعه هدف ما را یاری کنند.

خرمی‌فر با اشاره به اینکه اکنون یکی از مهم‌ترین جرایم سایبری سرقت‌های اینترنتی به وسیله بدافزارها و لینک‌های آلوده است، گفت: به عنوان مثال پیامی از گوشی هک شده برای ۲۰۰ کاربر دیگر ارسال می‌شود و زمینه سوء‌استفاده از افراد را فراهم می‌کند‌.

وی با بیان اینکه تولید محتوای پلیس فتای استان در حوزه‌های مختلف انجام شده و در حال انجام است، ابراز کرد: اما باید از ظرفیت رسانه‌‌ها به ویژه رسانه‌های نوین و فعالان فضای مجازی برای انتشار گسترده این محتوا استفاده کرد.

*مظلومیت پلیس/ ضرورت اقدام جهادی دستگاه‌های فرهنگی

نماینده پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیز در این نشست از عملکرد نامطلوب برخی از دستگاه‌های فرهنگی در انجام وظایف سازمانی خود گلایه کرد و گفت: فراجا را در وسط کار رها کرده‌اند و انگشت اتهام به سمت پلیس است.

وی، تاکید کرد: پلیس تاوان کم‌تدبیری و ناکارآمدی بقیه سازمان‌های فرهنگی را می‌دهد.

این مقام انتظامی، گفت: همه دستگاه‌ها باید در راستای فرهنگ‌سازی همسو شوند و به صورت میدانی و در عمل پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دستگاه‌ها پای کار بیایند از تحمیل هزینه‌ها جلوگیری می‌شود، بیان کرد: بدون‌شک پیشگیری بهتر از درمان است.

این مقام انتظامی بر ضرورت برگزاری همایش‌ها، سمینارها، همایش پیاده‌روی و کارگاه‌های آموزشی، روانشناسی و تربیتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: اگر کارهای فرهنگی به موقع انجام شود دیگر شاهد برچسب‌زنی به پلیس نخواهیم بود.

وی خواستار استفاده از مهندسی معکوس فرهنگی شد.

این مقام انتظامی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات صنعت خودروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: لزوم ارتقای امنیت خودرو برای مقابله با سرقت برکسی پوشیده نیست.

وی از اصحاب رسانه خواست تا با تدبیر بهتری در پوشش اخبار استان و جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار منفی مانع فرار سرمایه‌گذاران از استان شوند‌.

این مقام همچنین بر ضرورت حرکت جدی از سوی صدا و سیما و سایر رسانه‌های استان، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی و تربیتی در راستای برنامه‌سازی برای کنترل خشم و بالابردن آستانه تحمل افراد و ارتقای امنیت اجتماعی در جامعه تاکید کرد.

*اجرای برنامه‌های فرهنگی چهره به چهره در اولویت پلیس مواد مخدر

ستوان یکم سیروس درخشان‌فر کارشناس مواد مخدر استان نیز در این نشست با بیان اینکه این نهاد در ۵ ماهه نخست سال جاری و در راستای آموزش همگانی تا کنون ۱۱۰ عنوان برنامه به صورت چهره به چهره برای ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر برگزار کرده است، عنوان کرد: مبارزه با مواد مخدر وجه مشترک همه کشورها در سطح بین‌المللی است‌.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، عنوان کرد: مصرف حتی یکبار مواد مخدر اعتیادآور است و برخی با این عنوان که به صورت تفننی و سرگرمی مصرف می‌کنند برای یک عمر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

*معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یک معاونت فرابخشی و سازمانی است/از ظرفیت مساجد و محلات در برابر تهاجم فرهنگی استفاده شود

سروان امیر عباسی کارشناس اداره اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان نیز در این نشست، اظهار داشت: بهترین پل ارتباطی مردم با مسئولان، رسانه‌ها هستند و همواره یار و یاور پلیس بودند.

وی به همکاری مطلوب رسانه‌های استان با مجموعه معاونت فرهنگی فرماندهی انتظامی اشاره کرد و گفت: معاونت فرهنگی یک معاونت فرابخشی و سازمانی است و همواره با سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی در تعامل بوده است.

سروان عباسی به برگزاری نشست‌های مستمر با سایر دستگاه‌های فرهنگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری در این خصوص اشاره کرد و افزود: ما سعی کردیم با تولید محتوا در راستای آموزش همگانی اقدام کنیم و به گواه مردم و اصحاب رسانه براساس نظرسنجی‌های مختلف نسبت به سال‌های گذشته شاهد گستردگی و نشر محتوای بیشتری در این زمینه هستیم.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: جامعه آماری گسترده‌ای به فضای مجازی دسترسی دارند و تنها درصد کمی از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار هستند که این مهم نیاز به آموزش در سطح مساجد‌، محلات و محیط مدارس و دانشگاهی را بیش از پیش می‌طلبد.

عباسی به شیوع ویروس منحوس کرونا در ۲ سال گذشته اشاره کرد و افزود: باید از این تهدید در راستای آموزش مجازی استفاده کرد و آن را به فرصت تبدیل کرد تا در این جنگ نرم با استفاده از یک مدیریت مطلوب در راستای تنویر افکار عمومی گام برداریم.

در پایان این جلسه خبرنگاران به بیان دیدگاه‎‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

گفتنی است سردار “کیقباد مصطفایی” فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در آخرین نشست خبری خود که به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از رسانه‌ها در اواخر مردادماه جاری برگزار شده بود به خبرنگاران قول تشکیل اتاق فکر “رسانه و پلیس” را داده بودند که در کمتر از ۱۰ روز به وعده خود وفا کردند.

هیئت تحریریه راه ملت اصالتاً از طرف خود و نیابتاً از طرف اصحاب‌رسانه این استان از سردار مصطفایی به پاس دغدغه‌مندی ایشان برای ارتقای امنیت اجتماعی در استان با استفاده از بکارگیری ظرفیت رسانه‌های استان قدردانی می‌کند امید است سایر مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی در اجرا و پیاده‌سازی کارهای فرهنگی برای توسعه استان، پلیس کهگیلویه و بویراحمد را الگو قرارداده و پیشگام باشند.

منتشر شده در :2022/08/25 - 09:08|شناسه خبر: 78932 515 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه