امروز :دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۳:۱۱:۴۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس:سد خرسان ۱۷ روستا را غرق می کند/ نابودی ۶ میلیون درخت

نماینده مردم بویراحمد،دنا ومارگون درمجلس گفت: احداث سدخرسان۳ جزمصیبت برای۱۷روستا،نابود شدن منابع طبیعی، هزاران گونه درختی وگیاهی ونابودی میراث تاریخی چندهزارساله هیچ سودی نخواهد داشت.

به گزارش راه ملت و به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی روشنفکر ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: احداث سد خرسان مجوز زیست محیطی ندارد و شش میلیون انواع درخت جنگلی که از ۱۰۰ تا دو هزار سال عمر دارند، نابود می‌شوند.

وی بیان داشت: ۱۲ هزار هکتار جنگل، هشت چاه آب و شش میلیون درخت جنگلی به زیر آب می‌رود.

روشنفکر با بیان اینکه در سال ۹۲ مطالعات احداث سد خرسان ۳ واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان، استان چهار محال و بختیاری نهایی و برای اجرا مجوزهای ترک تشریفات آن صادر شد، گفت: در این ۱۰ سال ۱۷ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واقع شدن در مخزن سد از برخی خدمات زیرساختی از جمله گاز رسانی محروم شده‌اند و برای جلوگیری از اجرای این طرح با رئیس جمهور، وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و … مکاتبه انجام شده و همه باید بدانند که این سد جز مصیبت چیزی برای مردم ندارد.

وی افزود: تریبون مجلس باید پژواک صدای مردم باشد.

روشنفکر با بیان اینکه طول دریاچه سد خرسان ۴۰ کیلومتر و عرض آن ۳ کیلومتر است، گفت: دریاچه پشت سد خرسان ۳ باعث شرجی و گرم شدن فضا شده و چون دریاچه در قلب منطقه حفاظت شده دنا واقع می‌شود، با افزایش دما اقلیم و هوای رشته کوه دنا را تحت تأثیر خود قرار داده و برای همیشه مانع ریزش برف در این منطقه می‌شود و از طرفی با گرم کردن هوا آفت‌های مختلف وارد جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌شود و اتفاقی که با کرم بلوط خوار در مناطق گرمسیری رخ داد تمام جنگل‌های مناطق سردسیری را می‌گیرد.

وی افزود: ۱۷ روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود که این جمعیت سرریز شهر یاسوج می‌شود و حاشیه نشینی در این شهر را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

روشنفکر تاکید کرد: بشار و خرسان مهمترین و اصلی ترین سرچشمه رود کارون بوده و با انتقال آب سرچشمه این رود، کل کارون برای همیشه خشک می‌شود، و این مغایر با دستور صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع آبی خوزستان است.

وی افزود: همچنین با احداث سد خرسان ۳، مزارستان ۱۲ شهید و ۳ امام زاده زیر آب دریاچه پشت سد می‌رود که می‌تواند تأثیرات اجتماعی بسیار نامطلوبی در جامعه در پی داشته باشد.

روشنفکر بیان داشت: محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تاکنون مجوز زیست محیطی برای سد خرسان ۳ را صادر نکرده و حتی با انتقال آب به دیگر مناطق کتباً مخالفت شده است.

وی یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۲۵ درصد منابع نفت و گاز کشور کمترین استفاده را از این ظرفیت دارد و در چند دهه همواره منتقد عدم برخورداری صحیح از سهم نفت و گاز در استان بوده‌ایم و این استان علاوه بر منابع نفت و گاز یکی از بزرگترین تأمین کننده‌های آب کشور است، که باز هم از این نعمت خدادادی چیزی که نصیب این استان شده اراضی خشک و صنعت فلج کشاورزی است.

منتشر شده در :2023/02/26 - 04:02|شناسه خبر: 81705 236 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه