امروز :پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۰۱:۵۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

به انگیزه صدها تولد دوباره؛ سوغاتی مردمی با طعم نفس/نبض اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد تُند می‌زند

مرگ اتفاق غم‌انگیزی است آن هم در سوگ عزیزت نشستن که بسیار تلخ است اما امید به فردایی بهتر انگیزه ایثار صدها خانواده کهگیلویه و بویراحمدی است،همان‌هایی که شنیدن ضرباهنگ زندگی دیگران آن‌ها را نیز بر سر ذوق می‌آورد.

به گزارش “راه ملت” از یاسوج، ایثار جان و ایثار اجتماعی در جهان امروز لازمه یک زندگی اجتماعی است. و این مهم با هیچ متاع دنیایی قابل سنجش نیست؛ گذشتن از شنیدن آخرین نفس‌های عزیز و چه بسا عزیزانت داغی است که تا ابد بر دل یک انسان باقی می‌ماند و اینکه باید شاهد ذره ذره تبخیر شدن جانش باشید اما گاهی برخی افراد اتفاقی نو و ایثارگرانه را رقم می‌زنند و می‌خواهند شاهد نقش ماندگاری از زندگی عزیزان خود در این جهان هستی باشند و مجوز پمپاژ خون و زندگی در کالبد دیگری را صادر می‌کنند.

جان بخشیدن در دقیقه ۹۰

 قلب هر فرد بزرگسال سالم در حالت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می‌تپد. افرادی که تحرک بالایی دارند ممکن است ضربان قلب پایین‌تری داشته باشند.

دستگاه مانیتور علائم حیاتی پارامترهای از قلب《ترنج》 را نشان می‌دهد و عرق که بر پیشانی پزشک معالج نشسته است که نشان می‌دهد نگران‌تر از روزهای گذشته است و این موضوع موجب نگرانی کادر درمان نیز شده است؛ باید تصمیم‌گیری کند و دلش را به دریا بزند تا به خانواده دخترک واقعیت را بگوید نامش مریم است ۹ سال بیشتر ندارد و از کودکی دوست داشت او را ترنج صدا بزنند؛ پنج روز پیش پدرش بلاخره با شناسنامه در دست وارد اتاق ترنج در بیمارستان شد و گفت که اسمش را تغییر داد؛ دیدن ذوق دخترک تماشایی بود اما قلبش دیگر توان همراهی با او را نداشت و همه پزشکان جوابشان کرده بودند اینجا تنها نقطه امید ترنج و خانواده سه نفره او بود.

دکتر نفس زنان به سراغ پدر ترنج می‌آید، وقتی نداریم می‌دانم سال‌ها از این شهر به آن شهر دربه در بودید تا شاید دوباره با نفس‌های ترنج شادی به زندگی‌تان بازگردد ولی اگر عجله نکنیم نه تنها ترنج را از دست می‌دهیم دیگر امکان استفاده از اعضایش برای زندگی‌بخشی به دیگران نیز وجود ندارد.ترنج دچار مرگ مغزی شده است.

پدر که شوکه شده و زبانش نیز بند آمده بود به یاد دست‌های کوچک دخترک و قلب بزرگش افتاد ملتمسانه همسرش را نگاه کرد و چند دقیقه‌ای از پزشک اجازه خواست تا موضوع را با همسرش در میان بگذارد.

پدر: “دیگر دنیا مجوز نفس کشیدن از ترنج را گرفته است بیا کاری کنیم حداقل صدای ضربان قلبش را در جسم دیگری بشنویم”؛ مادر جیغ بلندی زد و با مشت بر تن نحیف شوهر ضربه می‌زد 《تو از من می‌خواهی قاتل دخترم باشم؟….》 پزشک معالج که با دیدن این صحنه بغض راه نفسش را گرفته بود من من کنان گفت: آقای …..وقت نداریم تو را خدا زودتر تصمیم بگیرید.

مادر ترنج مویه کنان بر سر و صورت خود چنگ می‌انداخت و پدر تمام نگاهش به لب‌های مادر بود یک لحظه انگار زمان متوقف شد و مادر در حالی که دیگر گریه نمی‌کرد با صلابت رو به دکتر پرسید:”دکتر دخترم جان چند نفر را نجات می‌دهد؟”

در یک آن یخ فضا شکسته شد و دکتر با آرامش بیشتری شرایط را برای خانواده بیمار تشریح کرد ترنج می‌توانست به هشت نفر زندگی دوباره ببخشد.
تصمیم سختی بود ولی مادر ترنج این مجوز را با مهر مادری‌اش صادر کرد و پزشک معالج و کادر درمان راهی اتاق عمل شدند.

تیتر یک رسانه‌ها در آن روز ؛” کودکی ۸ زندگی بخشید”، این تنها سکانس کوتاهی از سناریوهای ایثار در کهگیلویه و بویراحمد است؛ استانی که به نسبت جمعیت در دوران دفاع مقدس رتبه اول اعزام نیرو را به جبهه‌های حق علیه باطل داشت و این بار در جبهه‌ی دیگری به مردمان سرزمین خود خدمت می‌کند.

سابقه پیوند اعضا در دنیا به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد و بیش از دو دهه از تصویب قانون اهدای اعضا از مبتلایان مرگ می‌گذرد. اما آنچه که آمار به ما می‌گوید این میزان اهدای عضو کافی نیست و باتوجه به اینکه هر ۲ ساعت در ایران، یک بیمار نیازمند به پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهد و یا اینکه در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود می‌طلبد فرهنگ اهدای عضو بیش از پیش در سطح جامع نهادینه شود.

و تنها راهکار این مهم داشتن یک کارت می‌باشد که می‌توان با آن به فرد یا افرادی جان دوباره بخشید.

متخصصین معتقدند در هر ۱۲ ساعت، یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی بازمی‌گردد و در این ارتباط، هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد و حتی با اهدای نسوج و بافت‌های نرم ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

به خاک سپرده شدن ۷۰۰۰ هزار عضو سالم

دکتر امید قبادی رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان اردیبهشت ماه امسال در گفتگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰۰ نفر در کشور با مرگ مغزی فوت می‌کنند، گفت: در این میان تنها هزار نفر به اهدا می‌رسند و اعضای بدن ۲۰۰۰ نفر به خاک سپرده می‌شود؛ به این معنی که ۷۰۰۰ عضو سالم به خاک سپرده می‌شوند.

معمولا تصمیم‌گیری‌های دقیقه ۹۰ در هر جامعه‌ای تاوان‌های جبران ناپذیری دارد اما این تصمیم در هنگام جان بخشیدن به یک انسان قابل وصف نیست و هیچ دوربینی نمی‌تواند برق شوق نگاه‌های بیماران و خانواده‌های منتظر پیوند را در آن لحظه به تصویر درآورد، تصویرهایی که در قلب‌ها ماندگار می‌شود.

شنیدن نبض عزیزانت پس از مرگ در کالبد دیگری احساسی است که همواره تازگی دارد و دل بزرگ می‌خواهد و یک تصمیم‌گیری خداپسندانه است.

حرف آخر

هر روز و هفته چندین نفر از بیماران بدلیل ابتلا به مرگ مغزی امکان ادامه حیات نداشته و در حالیکه شرایط اهدای عضو و بخشیدن زندگی دوباره به دیگران را هم دارند، به خاطر مقاومت بازماندگان و عدم موافقت اولیای دم، روی تخت بیمارستان فوت می‌کنند.

اما قلب‌های بزرگی هستند که از تداوم نبض زندگی در جسمی دیگر لذت می‌برند و این عطیه الهی را به یک غریبه و شاید هم آشنا می‌بخشند تا دیگری از شوق حضور آن فرد در کانون خانواده‌اش لذت ببرد.

چه زیباست شاد شدن از لبخند دیگران و این حس علی‌رغم اینکه دست کشیدن از کسی که خاطرات خوب بسیاری با او دارید قابل توصیف نیست اما یک چالش قلبی از انسانیت است که مردم این مرز و بوم به نمایش می‌گذارند و به گفته کارشناسان امر ایرانی‌ها به ویژه مردم ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد به نسبت سایر کشورهای جهان در این امر پیشتاز هستند و چه بسا می‌توان کهگیلویه و بویراحمد را قطب پیوند اعضای جنوب کشور برشمرد و به گفته مسئول هماهنگ‌ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج امسال نیز علی‌رغم گذشتن تنها چهار ماه از سال شاهد سومین اهدای عضو در این استان هستیم.

و به قول مولانای جان :

جان من ، از جان گذشتن کار مشتاقان بود
لیک چون جانم تویی بر من نه این آسان بود

جان من ، جانا تویی من نگذرم از جان خویش
گرچه اول شرط ، اندر عشق ترک جان بود

امید می‌رود قبل از اینکه هوای زندگی برای هموطنانمان نفس‌گیر شود و مرگ مهمان همیشگی خانواد‌ه‌های آن‌ها باشد با گذشت و نذر سلامت لبخند را چاشنی زندگی دیگران کنیم و این مهم تنها با ثبت نام در سایت اهدای عضو و شرایطی که در پایین عنوان شده تحقق می‌یابد.

روش‌های دریافت کارت اهدا عضو:

پیامک: ارسال کد ملی و کلمه اهدا به شماره ۳۴۳۲

کد دستوری: #۳۴۳۲۳

مراحل دریافت کارت اهدای عضو از سایت اهدا

برای ثبت‌نام و صدور کارت اهدی عضو وارد سایت https://ehda.sbmu.ac.ir/ شوید.

روی بخش اهدای عضو کلیک کنید و پس از ورود به صفحه، گزینۀ ثبت‌نام را بزنید.

تمام اطلاعات خواسته شده را با دقت پر کنید و در انتها کلید ثبت را بزنید.

ثبت‌نام شما تکمیل شده است، می‌توانید عکس کارت اهدای عضو خود را ذخیره کرده یا از آن پرینت بگیرید.

نگارنده:

    سیده زهرا موسوی اصل
منتشر شده در :2023/06/27 - 10:06|شناسه خبر: 86316 108 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه