امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۲:۴۳:۵۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی مطرح شد؛ قاسمی : زبان پارامتر مهم در کار تدوینگر تاریخ شفاهی است / کار تاریخ شفاهی نجات خاطرات از فراموشی است

کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی بصورت ویدئوکنفرانس و با حضور استاد محمد قاسمی پور و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در یاسوج برگزار شد.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد؛ کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و حوزه هنری استان کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج برگزار شد.

قاسمی در این کارگاه با اشاره به مقدمات شیوه تدوین تاریخ شفاهی گفت: پیاده سازی روایت ها بسیار مهم است و تدوینگر باید متوجه باشد که متنی را که می خواند شاید مورد جفا قرار گرفته باشد و بخش هایی از آن توسط پیاده ساز دچار تغییراتی شده باشد.

وی افزود: روایتی که توسط راوی ارائه می شود همچون کپسولی فشرده از مباحث مختلف است که باید کاوش شود و کنترل گردد.

مدرس کارگاه تاریخ شفاهی بیان کرد: تدوینگر باید خاطره و ساختار آن را بشناسد و بداند که در هنگام تدوین چگونه از آن استفاده کند و پردازش شود.

قاسمی اضافه کرد: مخاطب تاریخ شفاهی خواص هستند و اصولا کار تاریخ شفاهی برای ماندگار کردن، ثبت و ضبط کردن و هویت بخشیدن به آن و نجات خاطرات و اتفاقات گذشته از فراموشی است.

وی افزود: متنی که برای تدوین به دست تدوینگر میرسد خیلی هم خام نیست به این دلیل که یکبار توسط مصاحبه شونده پایش شده و حذف و اضافاتی صورت پذیرفته و یکبار توسط مصاحبه کننده که ذوق و سلیقه اش در آن اعمال شده است.

قاسمی با اشاره به اهمیت زبان تصریح کرد : زبان یک پارامتر مهم در کار تدوینگر است.تدوینگر باید اشراف بر زبان راوی داشته باشد.

این استاد حوزه تاریخ شفاهی با اشاره به نکات مد نظر در تدوین تاریخ شفاهی تصریح کرد: در تدوین تاریخ شفاهی باید نکاتی از جمله: ۱-بازشنوایی و بازخوانی کامل مصاحبه ها ۲-تنظیم و نگارش متن با رعایت استانداردهای متن مکتوب ۳-ایجاد ارتباط موجه بین اسناد مکتوب و اسناد شفاهی ۴-ورود پژوهشی در فرازهای ناقص و گویاسازی متن را مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه در زمان و در معرفی اشخاص باید گویاسازی متنی صورت پذیرد، اضافه کرد: در تدوین تاریخ شفاهی کار باید براساس چیدمان اصولی تنطیم گردد وخط سیر زمانی و موضوعی در کار تدوینگر بسیار مهم است.

قاسمی در پایان بیان کرد: تدوینگر با بازخوانی متنی و گوش دادن به روایت، لحن، فضای مصاحبه، نوع بیان راوی، انتظارات وی را تشخیص می دهد و آنجا متوجه می شود که نواقص کار چیست و آیا لازم است با مصاحبه شونده ارتباط برقرار کرد یا نه؟

منتشر شده در :2023/08/07 - 07:08|شناسه خبر: 86575 152 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه