امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۰۶:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان: کشتار غیرمجاز دام زخمی بر تن شهر و بهداشت عمومی جامعه / مصمم به ساماندهی این مراکز هستیم و هیچگاه بدنبال تعطیلی آنها نبوده و نیستیم

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد،گفت: کشتار غیرمجاز دام زخمی بر تن شهر و بهداشت عمومی جامعه است.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، صبح امروز ۴شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه وبویراحمد به ریاست دکتر سیدجواد هاشمی مهر ، معاون سیاسی امنیتی استاندار و روسا و مدیران کل دستگاه های اجرایی عضو این شورا در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

بر اساس این گزارش ، اولین موضوع مورد بحث جلسه ، طرح معظل بهداشتی کشتار غیرمجاز دام در ورودی برخی شهرهای استان بود که به اذعان اکثر مسئولین به یک کهنه زخم باقیمانده از سال های گذشته به یادگار مانده است که می بایست با یک همت همگانی و تعاملات بین بخشی به سرانجام رسیده و شاهد این پدیده نامیمون در برخی شهرهای استان نباشیم.

دکتر سیدمختار رجائی فر ، مدیرکل دامپزشکی استان بعنوان متولی بخش دامپزشکی بعنوان اولین سخنران به ایراد سخنان خود پرداخت و گفت : کشتارغیرمجاز دام زخمی بر تن شهر و بهداشت عمومی جامعه تبدیل شده که علی رغم همه تلاش های صورت گرفته طی سنوات گذشته متاسفانه بدلایل مختلف به سرانجام نرسیده که انتظار می رود با نگاهی نو و تعامل و همفکری بتوانیم این معظل بهداشتی را برای همیشه از سطح شهرهای استان پاک نمائیم.

وی با برشمردن برخی از عوارض بهداشتی ناشی از کشتار غیرمجاز دام در حاشیه شهرها و معابر عمومی در بحث انتشار بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو ، تب مالت ، کیست هیداتید و … پرداخت و گفت : تحت هیچ شرایطی خواهان تعطیلی و برچیده شدن این نوع مراکز با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه نبوده و نیستیم بلکه خواهان ساماندهی و سامان دادن به این مراکز در بستر قوانین و دستورالعمل های بهداشتی در بحث عرضه بهداشتی گوشت و فرآورده های آن با ارائه برخی تسهیلات از جمله حمل رایگان لاشه های دام کشتاری از کشتارگاه به محل ، تخفیف ۵۰ درصدی مجوزات صنفی و … هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه اشاره ای هم به اهمیت کار فرهنگی در برخورد با کشتار غیرمجاز دام داشت و گفت: باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود که مراکز کشتار غیرمجاز دام اگرچه گوشت را با قیمت‌های ارزان تر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، اما سلامت گوشت عرضه شده از سوی این واحدها مورد تایید دامپزشکی نیست.

دکتر رجائی فر با بیان اینکه کشتار دام در معابر خارج از نظارت های بهداشتی و شرعی است، گفت: بر اساس مشاهدات صورت گرفته از سوی بازرسان دامپزشکی افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام در این مراکز می کنند، عمدتا دام های بیمار را کشتار و عرضه می کنند و حتی گاها دیده شده که از عرضه دام مردار هم ابایی ندارند.

وی به رعایت استانداردهای دامپزشکی در کشتارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دام هایی که قرار است راهی کشتارگاه شوند ، مورد ارزیابی کارشناسان دامپزشکی پیش ، حین و بعد از کشتار قرار گرفته ، مرحله پیش سرد را گذرانده که گذراندن این مرحله علاوه بر افزایش کیفیت لاشه دام، بیش از ۹۰ درصد بیماریهای موجود در لاشه دام را از بین می برد.

متولی حوزه دامپزشکی در کهگیلویه وبویراحمد مجدداً از دستگاه قضا ، فراجا ، علوم پزشکی ، محیط زیست و سایر دستگاه های عضو این شورا خواست با تعامل و همفکری و با درنظر گرفتن همه شرایط اجتماعی و فرهنگی استان ، به موضوع کشتارهای غیرمجاز دام ورود کرده تا بتوان با یک همدلی و همت همگانی این موضوع را سامان بخشید.

سیدجواد هاشمی مهر ، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری به اهمیت کشتار بهداشتی دام در شهرستان های استان اشاره و روندمصرف گوشت دام غیر مجاز را برای شهروندان مخاطره آمیز دانست.

وی در ادامه کشتار غیرمجاز دام را نیز یکی از تهدیدهای سلامت دانست و گفت: در برخی از مسیرهای شهرستان های استان دام را بدون امکانات مورد نیاز و رعایت موارد بهداشتی در کنار جاده ها ذبح و گوشت آن را به فروش می رسانند که این اقدام به شدت سلامت شهروندان را تهدید می کند.

وی خواستار ورود جدی همه دستگاه های اجرایی به موضوع کشتارغیرمجاز دام شد و گفت : واگذار کردن کلیه امور مربوط به ساماندهی کشتارغیرمجاز دام به یک دستگاه ، کار درستی نبوده و همه باید در این مسیر ، نقش نظارتی خود را ارائه نمایند.

در پایان این نشست مقرر شد جلسه ای با حضور نمایندگان قصابان ، شورای اسلامی منطقه ، ریش سفیدان و معتمدین محل با محوریت فرمانداری ، دادستانی ، علوم پزشکی ، دامپزشکی ، محیط زیست و … برگزار ، آثار و تبعات این معظل بهداشتی مطرح و برنامه ساماندهی این مراکز تشریح و تبیین شود.

منتشر شده در :2023/08/16 - 08:08|شناسه خبر: 86938 118 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه