امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۵۵:۴۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

زنگ خطر تولدنامیمون گرگاس در حیات وحش/ شهرداری‌های استان سگ‌های ولگرد را ساماندهی کند/۵۰ درصد چارت اداری دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خالی است/مردم گوشت خارج از کشتارگاه مصرف نکنند

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از زنگ خطر تولید گرگاس در حیات وحش استان خبر داد و گفت: راهکار حل این مشکل ساماندهی سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌های این استان است.

به گزارش راه ملت؛ سید مختار رجائی‌فر در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، اظهار داشت: استان دارای یک بیمارستان دامپزشکی، یک شرکت آموزشی و…است.

وی با اشاره به بهره‌برداری رسیدن کارخانه خوراک دام در شهرستان گچساران، عنوان کرد: کشتارگاه گچساران پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است و در صورت واگذاری تسهیلات به این طرح در آینده نزدیک شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش، بیان کرد: کسانی که با کشتارغیرمجاز سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازند توسط همکاران ما شناسایی و به مراجع قضایی اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری بین بخشی در استان با این اداره کل مطلوب است، گفت: انتظار می‌رود برای پیشگیری از تب کریمه کنگو این همکاری‌ها افزایش یابد.

رجائی‌فر با بیان اینکه برخی از چالش‌های اجتماعی مانع کار دامپزشکی می‌شوند، بیان کرد: تمام قد پای کار ایستاده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه مردم گوشت خارج از کشتارگاه مصرف نکنند، تصریح کرد: نظارت بر کشتارگاه‌ها قبل از کشتار، حین کشتار و پس از کشتار انجام می‌شود.

رجائی‌فر با تاکید بر اینکه مردم گوشت قرمز را از مرکز مجاز با مهر دامپزشکی بخرند، ابراز کرد:منبع اصلی عفونت‌ها در جگر است.

وی در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار راه ملت مبنی بر تشکیل نشست خبری مشترک دانشگاه علوم پزشکی،شبکه دامپزشکی استان و سایر نهادهای مرتبط در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک و ….،عنوان کرد: از برگزاری چنین نشست خبری مشترک در هر سطحی که باشد استقبال می‌کنیم و می‌طلبد خبرنگاران نیز در این مورد پیشگام باشند.

رجائی‌فر، بیان کرد: اصحاب رسانه استان در حوزه بهداشت عمومی پای کار هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار راه ملت در خصوص اینکه آیا تفاهم‌نامه‌ای بین دامپزشکی و حوزه آموزش و پرورش برای ارائه آموزش‌های بهداشتی در مدارس منعقد شده یا خیر؟ و عملکرد خود در این حوزه، گفت: در سال گذشته در شهرستان بویراحمد برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم با حضور کارشناسان این مجموعه آموزش‌هایی در خصوص بیماری‌های مشترک بین دام و انسان ارائه شده است و برای عموم مردم نیز به صورت مستمر همکاران ما در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی استان حضور فعال دارند؛ همچنین کلاس‌های ترویجی در روستاها برگزار می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص نگاه نوین به ساختار سازمانی، عنوان کرد: دامپزشکی یکی از دستگاه‌های پیشگام در الکترونیکی کردن خدمات بود و علی‌رغم اینکه بخشی از کارها با نگاه نوین به نیروی انسانی به وسیله سامانه‌ها انجام می‌شود در تشخیص بیماری و نمونه‌گیری به نیروی انسانی متخصص نیاز داریم‌؛ عمر استان ما به اندازه انقلاب است و اداره دامپزشکی استان پیر و اکثر نیروها بازنشسته شده‌اند.

وی کمبود نیروی انسانی و اعتبارات را از مشکلات اصلی این اداره کل برشمرد و گفت: تقریباً ۵۰ درصد از چارت اداری دامپزشکی استان خالی بوده و نیازمند همت مسئولین در خصوص اعطا مجوزات لازم بمنظور پوشش نیروی انسانی در فعالیت‌ها و ماموریت‌های محوله هستیم.

رجائی‌فر در خصوص جولان سگ‌های ولگرد در برخی از مناطق استان، تصریح کرد: به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است.

وی در ادامه افزود: قیمت هر دوز واکسن هاری ۵۰۰ هزارتومان است که تاکنون توسط دامپزشکی برای این حیوانات انجام می‌شد اما برای ساماندهی این مهم در صورت همکاری شهرداری و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی عمل عقیم‌سازی نه معدوم‌سازی انجام می‌شود و از بروز این خطر بالقوه جلوگیری می‌شود هرچند هنوز شهرداری جایگاهی برای این موضوع پیش‌بینی نکرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان، تاکید کرد: اگر شخصی توسط این سگ‌ها گزیده شود و به موقع اقدام نکند متاسفانه به بیماری هاری دچار شده و تا آخر عمر یک مجنون خواهد بود.

وی از یک پدیده دیگر در اثر آمیزش سگ با گرگ و تولید گرگاس خبر داد و گفت: این عامل یک تهدید برای محیط زیست و آسیب جبران ناپذیر است.

رجائی‌فر، ابراز کرد: از مجموع ۱۴ هزار سگ در مناطق روستایی ۹ هزار سگ در زمینه هاری واکسیناسیون انجام شده است و در مناطق شهری کلینیک‌های دام کوچک را داریم که برای سلامتی صاحب حیوان با واکسن‌های هفت‌گانه واکسینه می‌شوند.

منتشر شده در :2023/10/12 - 06:10|شناسه خبر: 88257 170 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه