امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۸:۳۶:۰۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

گفت‌وگو با نویسنده‌ای که کتابش نگاهی نو به جنگ دارد؛

خاطرات یک کهنه سرباز از عملکرد گروهان ویژه

خاطرات یک کهنه سرباز از عملکرد گروهان ویژه در قالب گفتگو با نویسنده آن بیان شد.

به گزارش راه ملت؛آنچه تاکنون از جنگ و هشت سال دفاع مقدس در استان کهگیلویه و بویراحمد به رشته تحریر درآمده روایت‌هایی با محور یک رزمنده در جایگاه فرمانده تا سرباز بوده است و کمتر روایت‌های جمعی از اتفاقاتی که یک گروهان تا لشکر رقم‌زده‌اند را خوانده‌ایم. روایت‌هایی که اغلب آن‌ها را شنیده‌ایم اما خلأشان در کتاب‌ها کاملاً محسوس است و حالا حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد خبر از تدوین کتابی می‌دهد که خاطرات سرهنگ علی ثابتی از گروهان ویژه قاسم ابن الحسن(ع) به قلم امید نیکویی‌زاده است.
نیکویی زاده درباره کتاب گروهان ویژه می‌گوید:این کتاب با نگاهی متفاوت به جنگ، با حفظ قالب مستند گونه به‌صورت داستان روایت‌شده است.
وی ادامه می‌دهد: کتاب تصویرگر گروهانی خاص و متفاوت است که انجام مأموریت‌های حساس و مهم جنگی را بر عهده داشت و توانمندی‌های رزمی و معنوی نیروهای آن نیز متمایز و خاص بود.
به گفته نویسنده کتاب، رزمندگان این گروهان خاص، از جغرافیا و زیست‌بوم عشایر گونه به جبهه آمده بودند و همواره برای انجام عملیات‌های ویژه و خطرناک پیش‌قدم بودند.
نیکویی زاده می‌افزاید: رویدادها و عملکرد این گروهان، ویژگی‌ها و فداکاری‌های نیروها و نحوه مجروحیت و شهادت رزمندگان در عملیات‌ها به‌صورت پراکنده ثبت و روایت‌شده است، به همین دلیل ثابتی اقدام به جمع‌آوری گوشه‌ای از حقایق و مشاهدات عینی خود از رشادت‌ها و خاطرات رزمندگان گروهان ویژه قاسم‌ابن‌الحسن (ع) کند.
وی می‌گوید: پس از جمع‌آوری بخشی از خاطرات و روایت‌ها توسط راوی، انجام مصاحبه‌های تکمیلی، تدوین و نگارش نهایی کتاب را از آبان ماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است و حالا کار در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد.
نیکویی زاده درباره راوی نیز می‌گوید:علی ثابتی کهنه سربازی دلیر است که در کسوت تک‌تیرانداز تا فرماندهی گردان نیز پیش رفته است.
وی ادامه می‌دهد: بخش مهمی از خاطرات ثابتی در گروهان ویژه قاسم‌ابن‌الحسن (ع) و فرماندهی آن در عملیات‌های بزرگ کربلای ۴، ۵ و ۱۰ رقم خورده‌اند و همین هم دلیل راوی برای پرداختن به این موضوع است.
نویسنده درباره محتوای کتاب نیز می‌گوید: در پیشگفتار کتاب، نحوه تشکیل گروهان ویژه بیان‌شده تا آشنایی کلی از دلایل ایجاد گروهان، عملیات‌ها و افراد برای ورود به خاطرات راوی برای خواننده حاصل شود.
وی می‌افزاید: در هر فصل به ترتیب زمانی به یک عملیات یا مأموریت گروهان ویژه از اولین مأموریت در جزایر مجنون و والفجر ۸، بعدازآن کربلای ۱ و پدافند در جزایر مجنون، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰ و نهایتاً پد خندق در پایان جنگ اختصاص‌یافته و جزئیات رویدادها و خاطرات مربوط به حضور گروهان در آن عملیات را روایت می‌کند.
به گفته نیکویی زاده: در پیوست کتاب بخشی از خاطرات سایر رزمندگانی عضو گروهان ویژه آورده شده تا تکمیل‌کننده جزئیات وقایع از زاویه دید سایر رزمنده‌های گروهان باشد.
گفتنی است ثابتی بخشی از خاطرات حضور خود در یگان‌های مختلف از شروع تا پایان جنگ را در کتاب “تشنگان قله‌های برف‌گیر” روایت می‌کند، در “این چهل‌ویک مَرد” چهل خاطره از چهل شهید هم‌رزمش را گفته و در ” شوخ‌طبعی‌های رزمندگان” به بیان طنازی‌ها و شیرین‌کاری‌های رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس پرداخته است. وی این سال‌ها در اردوهای راهیان نور روایتگر حماسه و شجاعت مردم ایران در طول جنگ تحمیلی است.

منتشر شده در :2023/11/13 - 02:11|شناسه خبر: 88601 100 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه