امروز :دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۴:۵۲:۵۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نشست نقد و بررسی آثار “منوچهر سیف‌السادات” برگزار شد/ آثاری که تحسین همگان را برانگیخت

نشست نقد و بررسی آثار “منوچهر سیف‌السادات” به مناسبت انتشار نسخه چاپی مجموعه آثار وی برگزار شد.

به گزارش راه ملت؛ نشست نقد و بررسی آثار ” منوچهر سیف السادات” با حضور محمد خوب پور”سرپرست معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد”، جمشید عزیزی رئیس انجمن اهل قلم کهگیلویه و بویراحمد، جامعه دانشگاهی، جمعی از حقوقدانان،نویسندگان، اهالی فرهنگ و اصحاب قلم در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج برگزار شد.

*بدیع بودن موضوع و بالا بودن عیار علمی ویژگی بارز آثار سیف‌السادات*

جلیل بهشتی در جایگاه دبیر این نشست ابتدا به معرفی آثار پرداخت و اظهار داشت: کتاب‌های «راهکارهای حقوقی زندگی»، «بررسی تطبیقی آموزش و پرورش از نگاه قوانین» و « وا‌کاوی زندگی شخصیت‌های اسطوره‌ای» به دلیل بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها، بالا بودن عیار علمی، بهره‌مندی از قدرت استنتاج، از حیث صفحه‌چینی و…این موارد موجب شد که کتب به مرحله چاپ برسند.

مسئول دبیرخانه دو سالانه کتاب کهگیلویه و بویراحمد در پایان سخنانش ضمن دعوت از منوچهر سیف‌السادات برای معرفی آثارش از جمع حاضر خواست برای شروع بررسی کتاب نظرات خود را بیان کنند و گفت: خواندن این کتاب‌ها را به همه اهالی ادب، فرهنگ و علاقمندان به دانش حقوق،مهارت‌های اجتماعی و اسطوره‌شناسی توصیه می‌کنم و این نوید را می‌دهم که علاوه‌بر محتوی،‌ از نثر فاخر نویسنده لذت خواهید برد و علاقمندان می‌توانند برای خرید این آثار به کتابفروشی‌های “شهرکتاب” و “پاتوق کتاب” مراجعه کنند.
 
نویسنده آثار در معرفی این کتاب‌ها و چگونگی شکل‌گیری و پرداخت آن، عنوان کرد: کتاب “راهکارهای حقوقی زندگی” را براساس تجاربم در طول دوران وکالت و زندگی حرفه‌ای خود که به عنوان مشاور در ارگان‌های مختلف به خدمت پرداختم، به رشته تحریر درآورده‌ام.

وی با اشاره به اینکه جای بعضی از مسائل و مباحث حقوقی در خانواده‌ها خالی است، افزود: این مطالب را به صورت مستمر در طول دوران وکالت جمع‌بندی کرده بودم.

سیف‌السادات در ادامه، بیان کرد: همانطور که از جلد کتاب مشخص است از پرعقاب به عنوان تصویر جلد استفاده شده است؛در زمانی به صورت مبتدی به وسیله چوب و نی برای نگارش استفاده می‌شد و زندگی براساس مسائل سنتی بود با گذر زمان از دوران سنتی به صنعتی آمدیم و قوانین که برگرفته از عرف و اصول زندگی بوده باتوجه به موارد امروز تکنولوژی جدید و فراصنعتی خیلی از هنجارها و عرف‌ها کلا از بین رفته است.

وی،تاکید کرد: این کتاب براساس این جلد تنظیم شده است.

سیف‌السادات با بیان اینکه سرفصل‌های کتاب بیانگر مطالب و موضوعات است، گفت: برخی از افراد هنوز درگیر سبک زندگی سنتی هستند، نسبت به هنر گوش دادن و گفتگو در زندگی خود مشکل دارند و گاهاً ما شنونده خوبی نیستیم فقط مواظب هستیم که فرد چه چیزی می‌خواهد بگوید و بعد سریع موضع‌گیری می‌کنیم.

نویسنده کتاب راهکارهای حقوقی زندگی، ابراز کرد: استفاده از برخی کلمات جرم است و تحت عنوان جرائم زبانی در این کتاب به آن اشاره کردم.

وی در بخشی از صحبت‌هایش بر سازگار نمودن زندگی با فناوری تاکید کرد و افزود: امروزه با توجه به تکنولوژی و فناوری بالا تلفن همراه همچون یک بمب اتمی که ما را می‌بلعد و به جای اعتیاد به مواد مخدر اعتیاد به تلفن جایگزین شده است.

سیف‌السادات با اشاره به سبک زندگی جدید در آپارتمان‌ها و…، بیان کرد: بعضی واژه‌ها بار حقوقی دارند و افراد از این موضوع بی‌اطلاع هستند؛ هنوز بعضی افراد نسبت به آداب صحیح معاشرت، ارتباط دید و بازدید بی‌اطلاع‌اند و در مهارت‌های اولیه زندگی دچار مشکل هستند.

نویسنده کتاب راهکارهای حقوقی زندگی، ابراز کرد: به حق حبس، یک سری قوانین مسئولیت مدنی، نحوه نوشتن قراردادها، لزوم بروز شدن قوانین و… در این کتاب اشاره شده است.

*لزوم تغییر قوانین براساس سبک نوین زندگی*

سیف‌السادات با بیان اینکه قوانین ما از پیش تعیین شده است، تصریح کرد: لازم است که قوانین با توجه به زندگی نوین تغییر یابند و این درخت‌های تنومند لازم است که هرس شوند و نباید واقعیت را با تئوری از قبل تعیین شده پیش برد و به قول استاد کاتوزیان باید قانون را بر جامعه تطبیق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه علت تکثر پرونده‌ها در دادگاه و اطاله دادرسی کمبود نیروی انسانی نیست، گفت: عدم تطبیق قوانین و تئوری پیش ساخته موجب این مهم شده است.

سیف‌السادات، اظهار داشت: باید زندگی بشر براساس تئوری‌ها حاکم باشد و سوال اصلی کتاب این است که آیا قوانین را باید با زندگی جدید تطبیق دهیم؟ یا زندگی جدید را با قوانین ثابت قبلی تطبیق دهیم؟! تا ساحل اول زندگی سنتی(کشاورزی) را به ساحل دوم زندگی( صنعتی و فراصنعتی) برسانیم.

وی در خصوص معرفی دیگر اثر خود « وا‌کاوی زندگی شخصیت‌های اسطوره‌ای»، عنوان کرد: جلد کتاب قدرت یک درخت سرو، حلقه قدرت و عصای ارتباط الهی است که قدرت را به زمین منتقل می‌کند.

سیف‌السادات با اشاره به باورهای اساطیری مشترک، گفت: به عقیده بنده آرزوهای تخیلی مشترک بشر موجب به وجود آمدن برخی اسطوره‌های دیگر شده است.

وی با بیان اینکه برخی مواقع ابتدا تاریخی بوده است و بعد داستانی و پشت آن اسطوره‌سازی انجام شده است، افزود: گاهی تاریخ‌سازی شده و پشت آن داستان شکل گرفته است در حالی که اصلا رویداد تاریخی رخ نداده است.

سیف‌السادات با بیان اینکه بین‌النهرین گهواره تمدن بشری است و قانون حَمورابی که شامل ۲۸۲ ماده بوده که به ۴ هزار سال پیش تعلق دارد در این منطقه نوشته شده است، گفت: قانون اور نیز دارای ۳۲ ماده بود قانون اورنامو ، قدیمی‌ترین قانون شناخته شده درجهان است.

وی در ادامه، عنوان کرد: فصل نخست کتاب به تعریف اسطوره پرداخته شده است و در فصل دوم درباره شخصیت‌های روئین‌تن و….سخن گفته شد، اظهار داشت: بشر در طول تاریخ دنبال نامیرایی بوده است و روئین‌تنی میراث مشترک بشر است.

*انسان‌ها همواره در جستجوی نامیرایی*

نویسنده کتاب « وا‌کاوی زندگی شخصیت‌های اسطوره‌ای»، خاطرنشان کرد: از همه کشورهای دنیا نمونه‌ای از روئین‌تن در متن کتاب استفاده شده است.

این مولف، بیان کرد: جانور دایگان در طول تاریخ تحولات بسیاری را به وجود آوردند؛ فریدون، زئوس،داستان کوروش، حضرت زرتشت و…زندگی‌نامه‌های آنان را که مطالعه کنیم زندگی ماورایی داشته‌اند‌.

سیف‌السادات در ادامه به شیوه زندگی متفاوت حضرت ابراهیم (ع) اشاره‌ای داشت و بیان کرد: وصلت‌های الهی (آبستنی روح‌الهی) نمونه‌های دیگری از اسطوره‌سازی است.

وی، عنوان کرد: سوالی برای خودم به وجود آمد و این کتاب برای به کنکاش کشیدن این پرسش‌ها به نگارش درآمده است؛ باتوجه به اعتقادات، کرامت و برتری افراد و انعقاد نطفه چرا افرادی قبل از تولد و بدون هیچ آزمونی برگزیده شده‌اند؟! آیا این افراد را خداوند قبل از تولد برگزیده یا ساخته ذهن بشر هستند؟!

سیف‌السادات در خصوص اثر سوم خود «بررسی تطبیقی آموزش و پرورش از نگاه قوانین»، بیان کرد: یک کتاب علمی است که به شیوه تطبیقی آن را نگارش کرده‌ام.

وی، تصریح کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن رکین یک کشور است و اگر یک کشور قدرتمند است آموزش و پرورش قدرتمندی دارد.

این مولف با بیان اینکه نیروی انسانی و افراد ستون یک حکومت هستند، بیان کرد: در اصل یکصد و بیست و ششم قانون اساسی : “رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد”.

سیف‌السادات، ابراز کرد: اگر پول و دانایی باهم ازدواج کنند نتیجه آن قدرت خواهد بود و اگر کشوری قدرتمند است ماحصل ثروت و نیروی انسانی است.

*آموزش و پرورش با تربیت نیروی توانمند سازنده کشور قدرتمند است/مهارت‌آموزی شاه کلید توسعه یک کشور*

وی، افزود: نیروی انسانی مهم‌تر است و با نیروی انسانی قوی پول هم به دست می‌آوریم و اگر کشوری ضعیف بوده به علت وجود نیروی انسانی ضعیف آن است.

سیف‌السادات، ابراز کرد: هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه شود سرمایه‌گذاری است و اگر تمام بودجه کشور را به آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی اختصاص دهند ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نقش نیروی انسانی در ایجاد فرهنگ برکسی پوشیده نیست، گفت: واژه انگلیسی فرهنگ “culture”، از واژه لاتین (کالتورا= cultura) ریشه گرفته است که به معنی کشت و زراعت و ترویج است؛ واژه “cultivate” در زبان انگلیسی معادل کاشتن، کشت و زرع و باغبانی محسوب می‌شود.

سیف‌‌السادات در ادامه افزود: ما در گویش لری می‌گوییم کاریدن، زمین برای کاشت باید مساعد باشد اگر بذر و زمین خوب باشند می‌توانیم هرآنچه را که باید تزریق کنیم و آموزش و پرورش خوب داشته باشیم.

این مولف، بیان کرد: در فصل دوم با سرفصل نقش تفتیش عقاید در تدوین حقوق بشر با موضوعات اعمال خطرناک کلیسا، سانسور مطبوعات، خرافات ضد دینی، عقاید علیه علم و دانش برخورد با گالیله و ….پرداخته شده است.

سیف‌السادات با بیان اینکه دانشمندان زیادی موجب آشنایی کشورهای اروپایی و غرب با اسلام شدند، ابراز کرد: در زمانی که اروپا در جهل به سر می‌برد اسلام دارای قوانین مترقی بود و حتی مسئولیت کیفری برای صغار در نظر نگرفته بود.

وی در ادامه گفت: شارلمانی پادشاه فرانسه به خاطر ظلم کلیسا در فرانسه تصمیم جدیدی گرفت و اروپا نیز تصمیم گرفت تفکیک و دیوارکشی بین دین و دولت به وجود بیاورد و همگان می دانند علت انسان‌گرایی در حکومت‌های اروپایی جور و ظلم پاپ و کلیسا بود.

سیف‌السادات، ابراز کرد: در گذشته به کتاب خواندن در خیلی از کشورهای دنیا توجه متفاوتی شده است به عنوان مثال شخصی در برزیل به علت خوانش کتاب، قاضی پرونده مجازاتش را تقلیل داده است اما در مصر اگر کسی کتابی در زندان می‌خواند به او رحم نمی‌کردند.

این نویسنده، اظهار داشت: امیدواریم قضات کیفری برای اهالی کتابخوانی در مجازات آن‌ها تقلیلی قائل شوند.

وی، گفت: بررسی تطبیقی قوانین اسلامی با قوانین حقوق بشر قسمت اصلی کتاب را شامل می‌شود که باتوجه به اینکه بنده خود در گذشته فرهنگی بودم و به این مهم مفتخرم به این موضوع پرداختم،ما یک قانون داریم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به آموزش و پرورش، مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران نسبت به آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۶ که این قانون دوم در خصوص پلان تربیتی این وزارت‌خانه بوده است و همچنین سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش که در ۷ فصل تنظیم شده است.

سیف‌‌السادات با بیان اینکه راهکار در عمل می‌تواند راهگشا باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از نظر مهارت‌های اولیه زندگی است که در رعایت نحوه نظافت عمومی، بهداشت فردی و…مشکل دارند.

نویسنده کتاب “بررسی تطبیقی آموزش و پرورش از نگاه قوانین” ، ابراز کرد: به گفته پیامبر(ص) انسان بر مبنای فطرتش به یادگیری مشتاق است و دانش‌آموزان را باید به رعایت بهداشت عمومی و آشپزی و….تشویق کرد و این مهم با همکاری والدین تحقق می‌یابد.

سیف‌‌السادات به دخالت دولت‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برخی کشورها تعهدی در مورد مسائل ایدئولوژیک ندارند به عنوان مثال دولتمردان آلمانی همواره می‌گویند ما می‌خواهیم شهروند بسازیم و دولت‌های غیر متعهد بی‌طرف اینگونه عمل می‌کنند اما برخی دولت‌ها متعهد هستند مثل کشورهای مسیحی و در این دولت‌ها مردم را وادار می‌کنند تا تمام اصول مذهبی دین مورد قبول خود را آموزش دهند.

این مولف، بیان کرد: در این کتاب تا حدودی قوانین حقوق بشر، فرانسه، آمریکا،آلمان و …در خصوص حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته است.

*هوش مصنوعی علی‌رغم محاسن بسیار در حال تسلط بر انسانیت و نابودی بشریت است*

وی به تغییر آموزش در موج سوم صنعتی (هوش مصنوعی) و گذر زندگی از دوران سنتی به صنعتی اشاره کرد و افزود: نیروی مکانیکی جایگزین نیروی انسانی شد و در حالی که انسان را آزاد کردند و کمک بزرگی شد اما خطر دیگری وجود دارد و آن جایگزین شدن تفکر و اندیشه ماشین به جای انسان است که هوش مصنوعی با یک تراشه به یکباره یک معلم ادبیات هوشمند یا پزشک فوق تخصص تحویل می‌دهد و فارغ از عواطف انسانی این موضوع بلایی برای انسانیت است.

*شناسه هر قوم و ملتی نویسندگان آن کشور هستند/کتاب مقتدر اما مظلوم*

جمشید عزیزی رئیس انجمن اهل قلم کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین ضمن گرامیداشت هفته کتاب، عنوان کرد: شناسه هر قوم و ملتی نویسندگان آن کشور هستند و استان ما به طاهری‌ها، آذرپیوندها، مجیدی‌ها و غفاری‌ها،دانشی‌ها و …معروف است‌.

وی با تاکید بر اینکه کتاب مقتدر و مظلوم است، بیان کرد: کتاب به عنوان غذای روح شناخته شده اما از سفر زندگی ما رخت بر بسته است.

عزیزی با بیان اینکه یک زمانی سبک زندگی عشایری بوده و امروز سبک زندگی با اتفاقات بسیاری تغییر کرده است، اظهار داشت: علوم انسانی و علوم پایه ترویج یافت و موج دوم اتفاق افتاد.

وی در ادامه با بیان اینکه دیگر کتاب بر سر سفره زندگی نیست و مردم متوسل به موبایل و اینترنت شده‌اند، بیان کرد: من گدای مسکین گهی سیلی دورکین، گه تبر فروید،
گهی خنجر استالین،گه چنگال فروید و…اما افسوس که استاد در میان ما نیست.

عزیزی با بیان اینکه شریعتی‌ها کتاب‌های نابی دارند که باید خوانده شوند، ابراز کرد: جای بسی خرسندی که در یکی از آثار سیف‌السادات از زنده یاد “حاج محمد حسن دانشی” و جاودانه‌یاد” کی عطا طاهری” بزرگان اندیشه این استان تقدیر و تشکر شده است و بدون شک کسی که از مخلوقان و نویسندگان تشکر می‌کند شایسته تقدیر است.

آذرپیوند یکی از نویسندگان شناخته شده استان نیز در این آیین از سبک نگارش، انتخاب موضوع و محتوای آثار “منوچهر سیف‌السادات” قدردانی کرد.

*سیف‌السادات با روش هگلی باز تولید اندیشه را بیان کرده است*

بهمنی از حقوقدانان حاضر در جمع با بیان اینکه کتاب‌های سیف‌السادات براساس مکتب ‌واقع‌گرایی نگارش یافته‌اند، عنوان کرد: “حمید عنایت” ، پژوهشگر و مترجم حوزه علوم سیاسی و فلسفه سیاسی که در پروازی چهره در نقاب کشید دست به کار بسیار بزرگ و مهمی می‌زند و آن جریان‌شناسی اندیشه‌سیاسی است‌.

وی با این پرسش که باید دید منظور از تعریف علم ” Science” یا “Knowledge”، بیان کرد: در دنیای مدرن کانسپن نه کانسپ،منظور از اخلاق کدام اخلاق؟، حقوق کدام حقوق rightیا law ؟.

بهمنی با تاکید بر اینکه حمید عنایت نگاهی نو به مبانی علم سیاست دارد، گفت: در کتاب “فلسفه هگل” ترجمه حمید عنایت راهی به سوی حقیقت نگاشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مارکس بنای اصلی بر انباشت اندیشه و آگاهی دارد، بیان کرد:
جامعه مبتنی بر انباشت آگاهی زمان‌بر است و باید انسان‌ها آگاه شوند و این آگاهی تغییر ایجاد کند.

بهمنی در ادامه، بیان کرد: براساس اندیشه این افراد در این گذر زمان باید تلاش کنیم جلوی هر آگاهی را بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع این نشست در خصوص بحث اندیشه‌ای است و سیاسی نیست، ابراز کرد: جامعه فهیم و آگاهی بر مبنای تغییر آگاهانه شکل می‌گیرد.

بهمنی در ادامه، بیان کرد: هرکسی باید جلوی هر جنبش و انقلابی را بگیرد هیچ جامعه‌ای با انقلاب رشد نکرده است.

وی در واکنش یکی از حضار به صحبت‌هایش، بیان کرد: بنده اندیشه این فیلسوفان را مطرح کردم و عقیده شخصی‌ام نیست و به طور قطع حقیقت نزد یک نفر نیست.

وی در خصوص کتاب « وا‌کاوی زندگی شخصیت‌های اسطوره‌ای» نوشته 《منوچهر سیف‌السادات》، عنوان کرد: این کتاب مبتنی بر اندیشه بازتولید آگاهی است و انسان‌های خداناجی باز تولید اندیشه رو می‌ببینند.

بهمنی، اظهار داشت: دکتر سیف‌السادات با روش هگلی که سرشاخه‌ها را ببینیم به زبان بی‌زبانی باز تولید اندیشه را بیان کرده است اگر کسی می‌خواهد با حرکات بعدی در بعضی جوامع آشنا شود در این کتاب مبانی اندیشه خود را در آینده پیدا می‌کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از حکومت‌های دینی باز تولید حکومت‌های دینی دیگرند، افزود: مسئله انسان‌شناسی بعد دیگر کتاب است؛ هیچ اندیشمندی در دنیا نتوانسته نقلی دقیق نسبت به اندیشه انسان‌شناسانه انسانی به صورت شیوا ارائه کند.

این حقوقدان با بیان اینکه سوال این است که انسان ماهیتش از کی شکل می‌گیرد؟،بیان کرد: چپ‌های کمونیست… متولد لوح سفید، جامعه، وراثت، محیط زیست و… سرنوشت شما را تعیین می‌کند.

بهمنی با بیان اینکه این اثر سیف‌السادات بهره‌هایی از حقیقت را در متن و بطن خود دارد، گفت: علاوه بر نگاه منشأ شناسانه نگاه انسان‌شناسه خود را توضیح نمی‌دهند و در قالب سوال از آن می‌گذرند در حالی که مارکس سیر اندیشه را تمام شده می‌داند.

*رویکرد خاطره‌نگاری جامع‌پذیری حقوقی را باید در جامع گسترش داد/کتاب «راهکارهای حقوقی زندگی» نمونه بارز خاطره‌نگاری و واقع‌نگاری حقوقی است*

دکتر جهان‌بین از دیگر حقوقدانان حاضر در این نشست، عنوان کرد: کتاب «راهکارهای حقوقی زندگی» یکی از عنوان تجربه‌های زیستی و کاری نویسنده است این سبک نوشتار یکی از گونه‌های ادبی تحت عنوان خاطره‌نگاری است و به تبع آن واقع‌نگاری حقوقی داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه خاطره‌نگاری حقوقی در ایران کم‌تر کار شده است و این مهم در آمریکای لاتین نمود پررنگ‌تری دارد، بیان کرد: رابرت داگونی از وکلایی که در ۱۹۶۱ میلادی در آمریکا به دنیا آمد و از جمله آثارش « من از تاریکی نمی‌ترسم » و «آرامش ابدی سارا» است وی برنده انجمن نویسندگان و خیلی از فستیوال‌های بین‌المللی بودند.

جهان‌بین با بیان اینکه رویکرد جامع‌پذیری حقوقی امر دوسویه‌ای است که به اجتماعی شدن مفاهیم حقوقی کمک می‌کند، افزود: قواعد حقوقی هنجارهای دستوری خشک و زمخت است که گاهی جامعه نسبت به این بایدها و نبایدها گارد می‌گیرد اما وقتی خاطره‌نگاری خوانش می‌شود خیلی از مسائل نقدهایی دارد که قابل فهم تر است.

این حقوقدان استفاده از فناوری را از حق‌های نوع چهارم برشمرد و گفت: با این خاطره‌نگاری عیوب رفتاری جامعه رو می‌بینیم.

وی در ادامه، بیان کرد: برای جذب بهتر مخاطب عنوان کتاب می‌توانست به عنوان تابلوی کار جذابیت بیشتری داشته باشد‌.

جهان‌بین با بیان اینکه فرهنگ مطالعه در جامعه ایران ضعیف است، افزود: به خصوص کتاب‌های حقوقی دل‌کشی برای خواننده ندارند اما می‌توان با رویکرد خاطره‌نگاری جامع‌پذیری حقوقی در جامع را گسترش داد.

*ورود سیف‌السادات به دنیای نویسندگی را به فال نیک می‌گیریم*

سید علی محمد دانشی از چهر‌ه‌های شناخته شده فرهنگی و سیاسی استان نیز در این نشست از ورود سیف‌السادات به میدان نگارش کتاب تقدیر کرد و گفت: ایشان در ۳ اثر به مسائل عمیقی پرداختند که شایسته قدردانی بوده و جای خوشحالی دارد و همینطور از مجموعه ارشاد به پاس برگزاری این محفل دوستانه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه افراط و تفریط در همه‌چیز نکوهیده است، بیان کرد: در نقد و تحلیل یک مطلب باید اعتدال را در نظر بگیریم.

وی،تاکید کرد: مارکس در اقتصاد کاپیتال به زباله‌دان تاریخ رفت.

بهمنی در ادامه با بیان اینکه حقیقت واحد بوده اما برداشت‌ها متفاوت است، تاکید کرد:
حقیقت متکثر نیست و هرکسی از حقیقت بهره‌ای دارد.

دانشی در ادامه، بیان کرد: هیچ فیلسوفی به پای ملاصدرا نمی‌رسد چرا که بالاترین اندیشه را داشته باشد.

وی، عنوان کرد: اگر هدفگذاری و جهت‌گیری براساس تعریف درست از انسان نباشد به غلط شناخته می‌شود‌.

دانشی با بیان اینکه برای پرداختن اصولی به یک مهم باید مسیر به صورت همه جانبه، کامل و جامع در همه ابعاد دیده شود، ابراز کرد: باید در آموزش و پرورش مقایسه‌‌ی اصولی انجام شود.

وی با بیان اینکه مسیر بشریت فعلا به بن‌بست رسیده است، عنوان کرد: مسخ انسانیت را در پیش‌رو داریم و هوش مصنوعی اکنون یک تحمیل بر انسان است و از این به بعد جوهره انسانیت زیر سوال می‌رود.

*آثار سیف‌السادات دارای نگاه جدید و نثر قوی است*

سید فتحعلی بزرگمهرنژاد یکی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز در این آیین، گفت: سیف‌السادات با این کتاب‌ها یک عملیات انتحاری انجام داده است و مطالب را به صورت علمی و مقتدرانه توصیف کردند.

وی، بیان کرد: تلاش کنیم در نگارش درباری نباشیم و واقعیت‌ها را بنویسیم تا اثرات آینده آن را ببینیم.

*تقدیم یکی از آثار “سیف‌السادات” به روح پدرم برایمان بسیار ارزشمند است*

بی‌بی همایون طاهری دختر کی عطا طاهری نویسنده کتاب “کوچ کوچ” نیز در این آیین ضمن
تشکر از نگارش کتاب «راهکارهای حقوقی زندگی» که یکسری مهارت‌های حقوقی را به خواننده آموزش می‌دهد، بیان کرد: چندین سال قبل که به عنوان آموزگار خدمت می‌کردم دوره آشنایی با حقوق را برای دانش‌آموزان دختر برگزار کردیم که با استقبال خوب خانواده‌های دانش‌آموزان رو به رو شد و یک تجربه دلنشین بود.

وی با بیان اینکه به عنوان یکی از مهارت‌های اجتناب‌پذیر زندگی هرکسی باید به حقوق خود آگاه باشد، ابراز کرد: همه فرزندان ما به ویژه دختران باید به حقوق خودشان آگاه‌تر باشند‌.

این چهره فرهنگی با تاکید بر اینکه گوهر از دهن هرکسی بیرون بیاید گوهر است، اظهار داشت: انیشتین روزی که بمب اتم را ساخت از آثار فاجعه‌بار آن بی‌اطلاع بود ولی نباید منکر سایر خدمات وی به جامعه بشری شد.

وی با بیان اینکه علم و دانش دارای یک بستر جهانی است، بیان کرد: این اعتقادات و معنویت است که باید در آمورش و پرورش و زندگی براساس آیین خود به آن عمل کرد.

طاهری ضمن تقدیر از سیف‌السادات که در یکی از آثارش با عنوان “بررسی تطبیقی آموزش و پرورش از نگاه قوانین” نامی از زنده‌یاد “کی عطا طاهری” برده است، گفت: پدرم ۶۵ سال پیش نخستین کتابخانه شخصی را جمع‌آوری کرد که متاسفانه با غارت و آتش‌سوزی کتاب‌هایش از بین رفت و دوباره تدوین و جمع‌آوری و به روستای نره‌گاه بخش مرکزی شهرستان بویراحمد تقدیم کردند.

کشاورز یکی دیگر از حقوقدانان حاضر در جلسه نیز، بیان کرد: سیف‌السادات در نگارش کتاب‌ها ابتکار به خرج داده است اگر کمی کنکاش کنیم بزرگ‌ترین نویسندگان غربی ابتدا دانش‌آموخته حقوق بوده‌اند و بعدها نویسنده شدند امید است که در تاریخ سیف‌السادات‌ها را داشته باشیم.

*این محفل بسیار ارزشمند و نشست آشتی اندیشه‌ها بود/ ضعف در مستندسازی آثار فرهنگی استان*

محمدرحیم دهراب‌پور از دیگر چهره‌های فرهنگی و سیاسی این استان نیز، بیان کرد: جلسه ارزشمندی بود و می‌توان از آن به عنوان نشست آشنایی و آشتی صحبت کرد در استان ما از این جلسات کم می‌بینیم و راه را گم کرده‌ایم‌.

وی با بیان اینکه دستاورد جلسات هم در جلسه آورده شده است، عنوان کرد: دغدغه این نوع نواقص و خلأها را در جامعه داریم تقدیر و تشکر دارم،اجر مضاعف عطا کند.

دهراب‌پور با بیان اینکه بخش عظیمی از عمر خودش تلف شده و باید به نگارش آموخته‌ها و تجارب می‌پرداخت، ابراز کرد: اهل قلم در استان زیاد داریم اما اهل قلمی که آثار موثر داشته باشند به ۱۰ نفر هم نمی‌رسند.

وی از طاهری‌ها و محمدی‌ها و…یادی کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رفت زمانی که این آثار به صورت دست نوشته نگارش شده بود جلسات این چنینی برگزار می‌شد تا در چاپ نهایی اثر تاثیر شگرفی را شاهد می‌بودیم.

دهراب‌پور،گفت: امید می‌رود که این حرکت مقدمه مبارکی باشد تا این تفکر را در جامعه نهادینه کنیم حیف است استان ما مستعد است این همه استعداد نهفته در درون آن وجود دارد ولی ما عقب هستیم و باید این‌ها شکوفا شوند.

وی با بیان اینکه توسعه ابتدا فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و در نهایت اجتماعی است، عنوان کرد: نخستین نعمت این استان نیروی انسانی است و همگان به یاد دارند که استاد” زنده یاد محمد بهمن بیگی” مردم استان را به عنوان الگو معرفی می‌کرد وای بر ما که هیچ‌وقت خودمان را وزن نکرده و درنیافتیم.

دهراب‌پور با بیان اینکه ما برای دفاع از وطن و ناموس در جبهه و جنگ باتوجه به شاخص جمعیت رتبه نخست را داریم ولی اکنون دچار ضعف‌هایی هستیم چراکه به اصل مطلب نپرداخته و حاشیه رفتیم.

وی با اشاره به وجود موزه‌های مردم‌شناسی در استان‌های مختلف کشور، گفت: برخی استان‌ها به خوبی آثار علمی و میراث فرهنگی خود را به خوبی به نمایش دید عموم گذاشته‌اند ولی در استان ما یک موزه‌ای بدون وجود آثار فاخر در گوشه‌ای روی تپه ساخته شده که به بهره‌برداری نرسیده و حتی کسی به آن سر نمی‌زند و متاسفانه مستندسازی اصولی انجام نشده است.

دهراب‌پور با تاکید بر اینکه زحمت‌ها زیاد بوده است، بیان کرد: ولی آثار کار به جامانده مطلوب نیست.

وی، گفت: این فرهنگ غنی ایران و اسلامی که ما داشتیم کمتر در مجالس و محافل ادبی از آن یاد کردیم؛ یونان چرا به عنوان تمدنی بزرگ شناخته شده است؟، چون بنیانگذارش عقلا بوده است در این رابطه در استان فرصت‌سوزی شده و امید است این جلسات تداوم داشته باشد.

*فضای جامعه را به محیط تضارب‌آرا و اندیشه تبدیل کنیم*

سیف السادات در پایان و جمع‌بندی این نشست، عنوان کرد: ” صد هزاران خیط یکتو را نباشد قوتی چون به هم برتافتی اسفندیارش نگسلد”، اتحاد همدلی و همگرایی را به همه و در وهله اول به خودم توصیه می‌کنم، اختلاف آرا در امتی رحمت است و ما در اختلاف‌ها می‌توانیم بزرگ شویم.

وی در خصوص آثارش، گفت: کتاب “واکاوی زندگی شخصیت‌های اسطوره‌ای” را به کسانی که هنگام مواجه‌شدن با سوال، مجادله نمی‌کنند و جبهه نمی‌گیرند، تقدیم کردم.

این مولف، عنوان کرد: سوال باید ما را به شک وادارد بعد مطالعه و تحقیق کنیم تا به جواب برسیم.

سیف‌السادات، بیان کرد: این جلسه رو بیشتر از این کتاب‌هایی که به رشته تحریردرآوردم می‌پسندم و از تبادل نظر خرسند شدم؛ در
تضارب و تبادل چیزهایی یاد می‌گیریم که مهم است، ما کمتر این جلسات را تبلیغ کردیم و ضرورت برگزاری مستمر آن احساس می‌شود.

منتشر شده در :2023/11/24 - 09:11|شناسه خبر: 88761 235 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه