امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۱۳:۳۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در هفتاد و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی،مطرح شد؛

استاندار: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در حد انتظار همکاری نمی‌کنند/ رئیس اتاق بازرگانی یاسوج:کهگیلویه و بویراحمد میزبان همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج از برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به میزبانی استان خبر داد.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، هفتادوپنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار و با حضور اعضای شورای در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج و با دستور کار “شناسایی مسائل و مشکلات اتحادیه ها و تشکل های صادراتی و ارائه راهکارهای موثر در جهت بهبود صادرات غیر نفتی استان” برگزار شد.

 

بانک ها در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در حد انتظار همکاری نمی کنند

سید علی احمدزاده در این نشست بر افزایش صادرات محصولات غیرنفتی در استان تاکید کرد و گفت: مدت زیادی نیست که موضوع صادرات در استان مطرح شده است و رقم  ۲ میلیون دلاری صادرات رقم پایینی بوده است.
استاندار با اشاره به اینکه در حوزه صادرات به جایگاه مدنظر نرسیدیم، افزود: استان در زمینه مختلف آب معدنی، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و حوزه صنعت خصوصا پتروشیمی ها ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و با بهره برداری از پلمیر گچساران و دهدشت در سال های آینده درآمد استان بالا و صادرات افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آب معدنی استان قابلیت صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد، گفت: اتحادیه و تشکل های صادراتی تشکیل شود، ضمن اینکه طبق مصوبه جلسات کارگروه باید  توسعه صادرات نیز فعال شود.
احمدزاده از صادرات محصولات سیمان مارگون و سیمان یاسوج از گمرک استان خبر داد و گفت در گذشته این محصولات از گمرک سایر استان ها صادر می شد اما با اقدامات صورت گرفته دو واحد بزرگ صنعتی گمرک استان را برای صادرات انتخاب کردند.
استاندار با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ جهش خوب و امیدوار کننده ای در حوزه صادرات داشتیم و در حال هدف گذاری صادراتی تا پنج میلیارد دلار در آینده هستیم گفت: کارخانه گیاهان دارویی در گچساران به بهره برداری رسید و کشت گیاهان دارویی افزایش پیدا کرده که کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار هدف استان هستند.
احمدزاده به توانایی صادرات استان در حوزه شیلات پرداخت و گفت در شیلات استان سوم کشور هستیم اما صادرات قابل قبولی نداریم، دلال ها ماهی این استان را با قیمت پایینی خریداری می کنند و اما چندین برابر قیمتی که خرید کردند صادر می کنند که باید این واسطه ها حذف شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر فعالتر شدن حوزه کشاورزی برای صادرات تاکید کرد و گفت در حوزه صنایع دستی و صنعت از استعداد بالایی برخوردار هستیم و در صورتی که به ظرفیت های صادراتی توجه شود و محصول پتروشیمی استان به حد صادرات برسد به جایگاه که شایسته استان است می رسیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دولت برای بازگشت واحدهای راکد به چرحه تولید گفت: واحدهای تولیدی زیادی در سال های گذشته دچار رکود شده و تعطیل شدند و برخی از واحدها را بانک‌ها می خواستند مصادره کنند که در کارگروه رفع موانع تولید جلوی این کار را گرفتیم و فرصت دادیم تا به چرخه تولید بازگردند.
احمدزاده با اشاره به اینکه ۵۰ واحد تولیدی راکد در استان به چرخه تولید بازگشت گفت: کارخانه قند یاسوج و کارخانه شهدناب که پس از پانزده سال به چرخه تولید بازگشت، اجازه نداد سیب تولیدی روی دست کشاورزان بماند از جمله این واحدها است.
وی از افزایش سردخانه ها خبر داد و گفت: بانک ها در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در حد انتظار همکاری نمی کنند و دلیل آن را ناترازی منابع و مصارف عنوان می کنند که قرار است در سفر وزیر اقتصاد به استان این ناترازی جبران شود تا بتوانیم واحدهای تولیدی را حمایت کنیم.
استاندار عنوان کرد در سفر دور دوم دولت به استان ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال به حوزه اقتصادی تخصیص داده شده است که با اختصاص این مبلغ جهش خوبی در تولید و سرمایه گذاری حاصل می شود و از محل حمایت های دولت شاهد بازگشت واحدها به چرخه تولید و ایجاد اشتغال خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد میزبان همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج از برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به میزبانی استان خبر داد.

عبدالله قبادی در این نشست با اشاره به اینکه استان ظرفیت‌های متعددی برای صادرات غیرنفتی دارد، گفت: افزایش  صادرات منجر به ایجاد اشتغال بیشتر و بزهکاری کمتر می شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: تشکیل تشکل‌های اقتصادی همواره دغدغه اتاق بازرگانی بوده چراکه تشکل‌ها می‌توانند حضور موفقی در بازارهای بین المللی داشته باشند‌.

وی بیان کرد: تشکل‌هایی که دارای پتانسیل‌ هستند مثل اتحادیه محصولات باغی و اتحادیه تولیدکنندگان عسل که توانایی خوبی برای صادرات  داشتند، در سال های گذشته با حمایت اتاق بازرگانی تشکیل شده اند ولی در سال های اخیر کمی عقب مانده اند و در تلاشیم با تقویت این اتحادیه ها و تشکیل دیگر اتحادیه ها محصولات آن ها را به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵ واحد آب معدنی گفت: کهگیلویه و بویراحمد در حوزه آب معدنی و گلخانه نیز توانایی بسیاری دارد که می‌توان با تشکیل اتحادیه ها و تشکل ها، راه آن ها را به اتاق بازرگانی باز کنیم تا تعداد نمایندگان استان را در اتاق بازرگانی افزایش دهیم.

وی بیان کرد: برای صادرات آب معدنی نباید از بازار عراق غافل شویم، ضمن اینکه عدم تشکیل جلسات کارگروه توسعه صادرات مشکلاتی ایجاد کرده که انتظار می‌رود مجددا جلسات تشکیل و برای صادرات استان هدف‌گذاری مناسبی انجام شود.

قبادی عنوان کرد: سند توسعه صادرات علی‌رغم همه جلسات منجر به نتیجه نشد و باید این سند را به روز رسانی کنیم تا از این بن بست خارج شویم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد: از آن جایی که تعداد تجار و بازرگانان و دارندگان کارت بازرگانی در استان پایین است،بخش آموزش اتاق را تقویت کرده ایم به طوری که در این ماه ها به صورت هفتگی دوره های آموزشی کاربردی و تخصصی برای تربیت تجار و بازرگانان برای همه علاقه مندان به صورت کاملا رایگان برگزار می کنیم و در تلاشیم با معرفی فرصتهای تجارت و تربیت بازرگانان جدید برای استان، دارندگان کارت بازرگانی را افزایش دهیم تا هم صادرات غیرنفتی در استان افزایش پیدا کند و هم کسب و کار در این عرصه رونق پیدا کند.

رئیس اتاق یاسوج بیان کرد:تلاش کرده ایم کارت‌های بازرگانی شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ را به استان بیاوریم و با پیگیری های استاندار  این امر مهم در حال محقق شدن است و کارخانه سیمان مارگون، پتروشیمی گچساران، کارخانه سیمان یاسوج و دیگر مجموعه های بزرگ استان که کارت هایشان در تهران بود به استان انتقال پیدا می‌کند و همه درآمد مربوط به کارت های بازرگانی آن ها از این پس در استان واریز می‌شود.

قبادی به تلاش اتاق بازرگانی برای معرفی توانمندی ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اشاره کرد و گفت: در دیدار اخیر هیات هیئت نمایندگان اتاق یاسوج با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، مجوز همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به صورت ملی گرفتیم که با توجه به شرایط استان و حمایت های اتاق ایران این همایش می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

سند توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد عملیاتی تدوین شود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمدنیز در این نشست گفت: سند توسعه صادرات استان باید متفاوت از دوران گذشته با رویکرد عملیاتی تدوین شود.

سید احسان عسکری اظهار کرد: این استان از نظر تولید مشکلی ندارد اما در حوزه صادرات و تجارت لنگ می زند، بخش اقتصادی باید ۸۰ درصد انرژی خود را روی تجارت بگذارد و ۲۰ درصد فقط به تولید پرداخته شود.

وی افزود: هم اینک کشورهای عربی فقط تجارت می‌کنند، تولیدی ندارند ولی درآمد بالایی از تجارت کسب می‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پرداخت مشوق اتی صادراتی برای توسعه این مهن باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز با اشاره به اهمیت تفکر صادراتی در میان تولیدکنندگان، گفت: کارگروه توسعه صادرات باید در استان راه‌اندازی شود و همه پای کار باشند.

عبدالله قبادی افزود: در یک سال اخیر رویکرد اتاق بازرگانی استان در سه حوزه گردشگری، تجارت و صنعت تغییر کرده، در سال‌های گذشته تنها روی خدمات فنی و مهندسی کار می‌شد اما اکنون اینها در کنار هم دیده می‌شوند، گردشگری، صنعت و تجارت سه حوزه‌ای هستند که به شدت به آن پرداخته‌ایم.

وی تاکید کرد: استان در خصوص تجارت عقب است و باید در زمینه مشوق های صادراتی استان محروم کهگیلویه و بویراحمد ویژه دیده شود.

قبادی عنوان کرد: ماهی قزل آلا به قیمت ۲ دلار از ایران به ترکیه صادر و در ترکیه ماهی دودی می‌شود و به قیمت هشت دلار به فروش می رسد، ما باید تلاش کنیم و زنجیره ارزش در ماهیان سردابی ایجاد کنیم.

عسکری ابراز کرد: پس از چندین سال انتظار تمدید کارت‌های بازرگانی کارخانجات بزرگ استان از جمله کارخانه سیمان مارگون، پتروشیمی گچساران، کارخانه سیمان یاسوج تا آخر آذرماه به استان انتقال پیدا می‌کند و همه درآمد صدور و تمدید کارت در استان واریز می‌شود.

صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسید

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از افزایش ۳۴۶ درصدی درآمد صادرات غیر نفتی این استان خبر داد و گفت: درآمد گمرکی کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسید.

عبدالکریم بیاتی  با اشاره به افزایش درآمد صادرات غیرنفتی استان، اظهار کرد: درآمد صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه وبویراحمد امسال نسبت به هشت ماهه سال ۱۴۰۱، افزایش ۳۴۶ درصدی داشته و از نظر وزنی نیز شاهد افزایش ۲۰۲ برابری بوده ایم.

وی تاکید کرد: درآمد گمرکی استان به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار در این هشت ماه رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به چهار میلیارد دلار هم برسد.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: همچنین امسال ۱۷۲ هزار و ۴۸۸ تن کالا صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بیاتی ادامه داد: کلینکر، آرایشی بهداشتی، عصاره و پودر شیرین بیان، موکت، عصاره های گیاهان دارویی از مهمترین اقلام صادراتی استان به کشورهای عراق، آفریقای جنوبی، کویت، افغانستان، جمهوری آذربایجان، امارات و آلمان بوده است.

از ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ پس از چهار سال انتظار صادرات سیمان مارگون این استان از گمرک منطقه آغاز شد در حالی که پیشتر از گمرک بوشهر انجام می‌شد.

سال گذشته ۸۶ هزار و ۵۸۵ تن انواع کالا از استان صادر شد که ارزش این مقدار کالا ،سه میلیون و ۹۹۳ هزار و ۷۶۹ دلار بوده است.

مجوز واردات محصولات از طریق گمرک استان پس از ۱۷ سال انتظار صادر شده است.گمرک کهگیلویه و بویراحمد برای انجام تشریفات صادرات کالاهای شرکت های تولیدی استان آمادگی شبانه روزی دارد.

با وجود تحریم های بی رحمانه آمریکا، شیب نمودار صادرات در کهگیلویه و بویراحمد به سمت افزایش است و این مهم نوید بخش اشتغال زایی، کاهش تورم و رشد تولید خواهد بود.

استان ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد.

 

منتشر شده در :2023/11/30 - 04:11|شناسه خبر: 88808 117 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه