امروز :شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ساعت : ۰۴:۲۸:۲۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

استرس شغلی و راهکارهای کاهش استرس و ارتقاء سلامت روان در محیط کار

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استرس یک واقعیت انکارناپذیر و یکی از مشکلات عمده زندگی در جوامع صنعتی است که بسته به فشار روانی و کیفیت انطباق فرد با آن ممکن است منجر به بیماری و یا برعکس به تجربه ای مثبت تبدیل شود.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ افسانه پژهان افزود: شغل و مسائل شغلی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده استرس می باشد و کارکنان یکی از آسیب پذیرترین قشرها در برابر استرس هستند.

وی تاکید کرد: استرس شغلی در جمعیت کاری به طور جدی در حال افزایش می باشد و سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان اپیدمی جهانی نام برده است. طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی آمریکا که در سال ۱۹۹۹ ارائه شده است، استرس شغلی وقتی رخ می دهد که بین نیازهای شغلی با توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، استرس ها دومین علت بروز ناتوانی ها در افراد جامعه هستند. عوامل روانی محیط کار و استرس شغلی برخلاف سایر عوامل زیان آور محیط کار مختص شغل خاصی نیستند و در همه مشاغل به اشکال گوناگون و با درجات متفاوت وجود دارند.

وی خاطر نشان کرد: فشارهای روانی ناشی از شغل از جمله استرس هایی هستند که اگر بیش از مقدار مجاز شود، نه تنها می توانند سلامت افراد را با ایجاد عوارض جسمی، روانی و رفتاری به مخاطره اندازند، بلکه موجب کاهش کیفیت عملکرد کارکنان، کاهش بهره وری سازمانی و افزایش حوادث نیز می گردند.
پژهان، شیوه های مدیریتی نادرست حاکم بر سازمان، روابط اجتماعی ضعیف با سایر همکاران و مدیران، ساعت کار طولانی و حجم بالای کار و احساس عدم امنیت شغلی و ترس از اخراج شدن را از عوامل استرس زای شغلی در محیط های کاری عنوان کرد و ادامه داد: عدم امکان ارتقای شغلی، نوبت کاری و فقدان استراحت کافی حین کار، وجود فضای فیزیکی و روانی نامطلوب در محیط کار، تبعیض قائل شدن بین کارکنان، عدم وجود حمایت های شغلی، بیمه ای و اجتماعی مناسب، محرومیت های اجتماعی و خانوادگی از دیگر عوامل استرس زا در محیط کار است.

وی یادآور شد: عدم تناسب کار با توانایی ها و مهارت های فردی کارکنان، نداشتن کنترل و قدرت تصمیم گیری در انجام وظایف، عدم توازن بین تلاش فرد و پاداش دریافتی و تغییرات مدیریتی و سازمانی نابجا و یا زودهنگام از دیگر عوامل است.

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به راهکارهای کاهش استرس و ارتقاء سلامت روان در محیط کار گفت: شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار، ایجاد جو صمیمیت، همدلی، صداقت، همکاری و احترام متقابل در میان کارکنان، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن و رشد و شکوفایی این استعدادها در حد توان و امکانات محیط کار و شناسایی عوامل مؤثر در کاهش کیفیت عملکرد کارکنان و بهره وری سازمان از جمله این راه کارهاست.

وی فراهم آوردن شرایط لازم برای ارتقاء سطح علمی و کسب مهارت های عملی برای کارکنان، دسترسی و ارجاع به روانشناس یا مشاور سازمان در صورت نیاز برای ایجاد محیط کاری لذت بخش و برانگیزننده، برقراری ارتباط مناسب بین کارکنان و ایجاد جو سازمانی مطلوب در محیط کار و فراهم نمودن حمایت های شغلی، بیمه ای و اجتماعی مناسب به منظور ارتقاء سطح عملکرد کارکنان و رضایت شغلی را در کاهش استرس شغلی موثر دانست.

وی ادامه داد: در مجموع می توان گفت که مسئولین سازمان باید در جهت کاهش استرس های شغلی و ارتقاء سلامت روانی کارکنان، اقدامات مؤثری را انجام داده و به عواملی که باعث اختلال در سلامت عمومی کارکنان می شود توجه بیشتری مبذول دارند و همچنین با برقراری ارتباط صحیح و مطلوب با کارکنان، حمایت از آنان و ایجاد محیط مناسب برای انجام فعالیت های حرفه ای از استرس های شغلی آنان بکاهند.

منتشر شده در :2024/01/10 - 02:01|شناسه خبر: 89189 283 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه