باتوجه به نقش مهم مهارتآموزی در رشد تولید میتوان با نیازسنجی اصولی از بازار زمینه توسعه رشتههای فنی در مدارس کشور را مهیا کرد و وزارت آموزش و پرورش مجری اصلی این مهم است.
راه ملت؛ سیده زهرا موسوی اصل در یادداشتی نوشت: بدون شک توسعه رشتههای فنی نسخه شفابخش کاهش نرخ بیکاری کشور است.
اما توسعه این رشتهها نیازمند یک نگاه بنیادین در صنعت آموزش است گاهی اوقات مشکل از ساختارها و گاهاً مشکل در زیرساختها است؛ نظام آموزشی ایران در برهههای متفاوت دچار تلاطم شده است و هنوز که هنوز است با نظام آموزشی ایدهآل فاصله فاحشی دارد نه تنها زیرساختهای لازم به عدالت و توازن در سراسر کشور توزیع نشده است بلکه مشکلات ساختاری خود زخمه ناسوری بر پیکر نظام آموزشی ایران وارد کرده است.
ساختار نظام آموزشی کشور نیازمند یک انقلاب بنیادی است تا از چنبره چالشهای کهنه نجات یابد و از این ناکارآمدی تغییر رویه دهد و این مهم با ارتقای کیفیت نظام آموزشی و برنامهریزی توسعه محور محقق مییابد.
تا زمانی که به هزینههای آموزشی به عنوان مخارج اضافی نگاه میشود و آموزش و پرورش در زمرهی (دستگاههای مصرفی و هرینهبر) طبقهبندی میشود تنها طبقات مرفه و ثروتمند میتوانند از امکانات خاص آموزشی بهرهمند شوند و تحقق عدالت آموزشی در خوان اول میماند رفع این شکاف فزاینده نیازمند یک برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی است چرا که ارتقای نظام برنامهریزی پیشنیاز نظام آموزشی پویا است.
آموزش رایگان دولتی در سراسر جهان مرسوم است و همگان میدانند که آموزش یکی از مهمترین ابزارهایی است که به واسطه آن میتوان جهان را تغییر داد و این مهم همواره یکی از دغدغههای جهانی است به طوری که یونیسف رتبهبندی جهانی مدارس را در دستور کار دارد.
که این سنجشها بر مبنای نمرههای آزمونی در دروس مختلفی است به طوری که کارشناسان معتقدند این رتبهبندی مدرک متقنی برای وجود رابطه بین آموزش این مهارتها و رشد اقتصادی است.
ایران تاکنون رتبه ۵۱ را در این رنکینگ به دست آورده است که نشان دهنده ضعف ساختار آموزشی کشور است به عنوان مثال سنگاپور به عنوان یک کشور آسیایی از ببرهای نظام آموزش جهان است و یکی از علل کسب این جایگاه تخصیص درصد قابل توجهی از بودجه عمومی این کشور به بحث آموزش است.
در حالی در ایران هنوز دانشآموزان ما در مدارس سنگی تحصیل میکنند و گاهاً دانشآموزان از حداقل امکانات آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی محروم هستند.
باتوجه به تعریف سواد از نظر یونسکو نرخ باسوادی نیز دچار تغییراتی میشود اما حتی اگر نخواهیم این چنین آرمانی به موضوع آموزش بنگریم باتوجه به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام” مهار تورم و رشد تولید”، تغییر شیوه نظام آموزشی در سراسر جهان مرتبط بر مهارتآموزی است و همچنین بنا به نیازسنجیهای اصولی کشور در برهههای مختلف زمانی میطلبد مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز باتوجه به نیاز در ایران ابتدا در سیستم آموزشی کشور یک تغییر نگرش جدی و عمیقی داشته باشند.
استعدادیابی دانشآموزان به صورت عملی در ابتدای ورود به عرصه تعلیم و تربیت یک ضرورت انکارناپذیر است و اصلیترین رسالت وزارت آموزش و پرورش است که باید در تمامی نقاط کشور از مناطق محروم و عشایری گرفته تا حاشیه شهرها و خود مراکز شهری طی یک برنامهریزی هدفمند اجرا شود.
باتوجه به تمایل و گرایش بیشتر جامعه هدف آموزش و پرورش به رشته تجربی که این تب داغ به این زودیها فروکش نمیکند میطلبد معرفی سایر رشتهها از جمله رشتههای فنی به صورت هنرمندانه و اصولی انجام شود تا از سکته علوم پایه و رشتههای فنی جلوگیری شود.
همگان میدانند که یک جامعه سالم نیازمند تیپهای مختلف شغلی است و با یک نیازسنجی اصولی میتوان به این مهم پیبرد که رشد تولید و مهار تورم نیازمند مهارتآموزی همراه با پیشبینی درآمدزایی از قبل از فراگیری آن مهارت است.
زمانی سایه بیکاری از سر این حجم انبوه از فارغ التحصیلان دانشگاهی برداشته میشود که آموزش مرتبط با استعداد فرد و نیاز جامعه باشد بیتفاوتی برخی از مسئولان در سطح کلان و تاسی گرفتن مسئولان در سایر مناطق کشور از این افراد موجب این رخوت در نظام آموزشی شده است.
یکی از شاخصهای توسعهیافتگی جوامع ، بالا بودن نرخ سرانه دستیابی به منابع اطلاعاتی و مطالعاتی افراد آن جامعه است؛ متاسفانه به گواه آمار مطالعه به اولویتهای ثانویه ایرانیان تبدیل شده است و دانشآموزان از این مهم مستثنی نیستند؛ زمانی که سرانه مطالعه کاهش یابد به تبع آن آگاهی نسبت به نیازها و انتخابهای هوشمندانه نیز دچار تزلزل میشود و تصمیمگیریهای غیرکارشناسی موجب رونق تورم و افزایش نرخ بیکاری در جامعه میشود.
براساس نظر کارشناسان شغلهای فنی پردرآمد از نظر بازار کار به نسبت سایر رشتههای تحصیلی از وضعیت مطلوبتری برخوردارند چرا که دانشآموزان بلافاصله پس از فارغالتحصیلی حتی در صورت عدم ورود به دانشگاه به راحتی به بازار کار راه مییابند با این وجود علایق جامعه هدف دانشآموزی متفاوت است و بهتر است سیستم از وضعیت توصیفی خارج شده و به دنیای کاربردی و علمی خوشآمد بگوید چرا که یادگیری مهارت موجب افزایش اعتماد به نفس افراد، پیدا کردن راحتتر شغل در آینده و ارتقای سطح کیفی زندگی افراد میشود.
در این بین شرکتهای دانشبنیان میتوانند در مراکز رشد با برگزاری دورههای مهارت نه تنها برای فارغالتحصیلان رشتههای بیکار بلکه از پایه برای دانشآموزان نسخه شفابخشی ارائه دهند و با ارائه الگوی تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین مبتنی بر مهارتهای فنیوحرفهای غول بیکاری را مهار کنند همچنین میطلبد در راستای توسعه رشتههای دانشبنیان در هنرستانهای کشور گامهای اساسی برداشته شود.
تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش همراه با تولید، توسعه رشتهها متناسب با فناوریهای نوین و مشارکت بخشهای خصوصی و خارج از آموزش و پرورش در بخش آموزش از دیگر شاخصهایی هستند که میتوانند انقلابی را در صنعت آموزش کشور به منصه ظهور برسانند.
هرچند آموزش و پرورش و نظامهای آموزشی، متولی اشتغال نیستند اما متولی آموزش برای اشتغال هستند و این رسالت مهم در گرو یک برنامهریزی منسجم و هدفمند، سیاستگذاری مدون همراه با اجرای اصولی و قانونی است.
بدون شک توسعه مدل بازاریابی دانش فنی شرکتهای دانش بنیان میتواند نقش بیبدیلی در رشد تولید و رونق زندگی مردم ایران ایفا کند؛ به امید روزی که بودجههای آموزشی تنها بر روی کاغذ خودنمایی نکنند و با تزریق اعتبار و هدایت درست آن در نظام آموزشی نیروی انسانی متخصص، هدفمند و کارآمد تربیت و اقتصاد کشور با رونق تولید سامان گیرد.
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712