امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۳۳:۳۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کهگیلویه و بویراحمد:

نرم‌افزار مطالبه‌گری مردمی «سو» در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شد/کسب رتبه نخست استان در برگزاری دوره‌های آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور

دبیر ستاد امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر کهگیلویه و بویراحمد،گفت: نرم‌افزار «سو» در راستای تسریع در پیگیری مطالبات مردمی در استان طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گزارش راه ملت؛ حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در نشست با اصحاب رسانه،اظهار داشت: بهار طبیعتی که جلوه آن در رویش سرسبزی است و این رویش است که معنا بخش بهار طبیعت می شود و اگر بیداری بعد از خواب زمستان برای زمین و گیاهان اتفاق نیفتد  اصولا بهار جلوه گری نمی کند و زیبایی خود را از دست می دهد.
و جلوه بهار معنویت هم در ضیافت الله است که تجلی در رمضان پیدا می‌کند وبروز و ظهور آن در اعمال و رفتار ماست  و‌ثمره اش برای لذت بردن از عبادت است.
وی، افزود: شکر خدایی را که از خزانه موهبت و فضل بی کران خود منت نهاد و امتداد نفس داد تا این ماه پر خیر و برکت را درک کنیم.
این مسئول اشاره به سخنی از حضرت رسول (ص) در فضیلت این ماه فرمودند: «نفس کشیدن در آن عبادت است».

پیش‌قدم، گفت: ماهی که خالق یکتا یکی از مؤلفه های بزرگی و برتری آن نسبت به ماه های دیگر را این چنین بیان می فرمایند: «شهر رمضان الذی انزل فیه قران»؛ معجزه هستی بخش جهان خلقت، قرآن در این ماه مبارک نازل شد.
قرآنی که هدی للناس، هم هدایت گر و چراغ روشنایی در هدایت بندگان است و هم «البینات من الهدی» در تشخیص حق از باطل، خیر از شر، خوبی از زشتی است.

وی در ادامه، افزود: نبی خدا حضرت محمد (ص) این چنین در فضیلت این ماه فرمودند که: «لما حضر شهر رمضان سبحان الله! ماذا تستقبلون؟! و ماذا یستقبلکم؟! قالها ثلاث مرات؛ سبحان الله! به پیشواز عجب ماهی می روید؟! و عجب ماهی به شما روی می آورد؟! و این را سه بار تکرار فرمودند.»
و در جای دیگر نیز فرمودند: «ان ابواب السماء تفتح فی اول لیله من شهر رمضان و لا تغلق الی آخر لیله منه؛ به درستی که در نخستین شب ماه رمضان، درب های آسمان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نمی شود.»

پیش‌قدم، ابراز کرد: اینها همه نشانه عظمت این ماه است و برتری این ماه که قرآن و رسولش از آن یاد کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: انسان از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده و روح و بدن انسان دو حقیقت در کنار هم هستند.
تن ما زمینی و جنسش از خاک است و طبیعتاً ارتزاق او به سمت دنیا و آنچه در دنیاست، می باشد.اما جان و روح ما الهی است؛ چرا که خالق عالم فرمود: از روح خودم در وجود انسان دمیدم، پس میل به آسمان دارد و می خواهد بالا برود. یکی از مسیرهای رشد جان یا همان بعد روحانی، صیقل دادن جان، دوری و عدم تعلق به دنیاست؛ لذا در آن ۱۱ ماه که تن ما فربه شده خداوند می خواهد تن ما را به قربانگاه برده و جان ما را صیقلی کند تا جان ما از زیر آوار فشار این تن نجات پیدا کند. اگر جان انسان، چالاک نشده باشد، کم می آورد. همانند پرنده ای که عمری در قفس است و وقتی در قفس را باز می کنند به جای آنکه بال و پر بزند، از آنجا می افتد.

پیش‌قدم، ابراز کرد: در خطبه معروف پیامبر اکرم(ص) که در آخر ماه شعبان ایراد فرمودند آمده است: «ایّها الناس! قد اقبل الیکم شهرالله؛ ماه خداوند به سوی شما می آید.»
همه ماه ها، ماه خدا و همه زمین ها، زمین خداست. پس همان اندازه که شهر مکه برای اوست، شهر یاسوج  هم برای خداست؛ البته برخی مکان ها و زمان ها مقدس تر است مانند سرزمین مکّه که خداوند به آن قسم می خورد.  و ماه مبارک رمضان که در آن قرآن نازل شده است.
بنابراین فرقی نمی کند ما کجا باشیم. اگر ضرورت، اجبار و وظیفه ای ما را به هر کجا کشاند همان جا خانه دوست می شود و همان جا می توانیم بنده خوبی باشیم و اگر بنده خوبی نباشیم در مکّه و کربلا و مدینه هم باشیم، ارزشی ندارد.
مگر ابوسفیان در مکه نبود؟ مگر برخی دشمنان پیامبر در مدینه نبودند؟ به همین جهت، «شهرالله» یک ویژگی دارد و به این ماه شرافت می دهد به شرط اینکه ما هم بتوانیم کسب شرافت کنیم و از این ماه، استفاده های خوب ببریم؛ البته با سه ویژگی «فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ»؛ مقصود از «برکت» در این ماه یعنی ازدیاد معنوی که مقابل زیادت مادی است. برکت جایی است که خیر فراوان از مال، قدرت، شهرت، انسان، کتاب و مکتبی صادر می شود. گاهی یک نهال و درخت کوچک در جایی است؛ اما پر از میوه است و چند صد کیلو میوه می توان از آن چید؛ اما گاهی درخت بزرگی است ولی کم بار است. این درخت کوچک برکتش بیشتر از آن درخت بزرگ است.
برخی عمرها هم کوتاه؛ اما بابرکت و پرخیر است. از آن سو، برخی ۱۲۰ سال عمر می کنند اما برکتی ندارد؛ لذا وقتی از خداوند طول عمر می خواهید، عمر پرخیر و برکت بخواهید.

این مسئول فرهنگی، گفت: ماه رمضان، ماه با برکتی است و موجب پاکی انسان از آلودگی ها شده و معنویت انسان را افزایش می دهد. ماه رمضان ماهی است که طبق روایات، نفس کشیدن های شما هم ثواب و اجر دارد چون نفس کشیدن، عمل غیراختیاری است که به آن پاداش تعلق نمی گیرد؛ اما خداوند در ماه رمضان هم به نفس کشیدن بندگان مؤمن خود اجر و پاداش می دهد و حتی به خواب مؤمن در این ماه هم پاداش می دهد. ماهی که لحظه لحظه آن، سلام، آشتی، برکت و رحمت است.
جمله دومی که پیامبر فرمود: «بالرحمه»؛رحمت یعنی مهربانی ویژه خداوند. انسان گاهی با یک فردی خوب است؛ اما مهربانی مخصوصی ندارد. وقتی کسی را واقعاً دوست دارید، مهربانی به خصوصی به او دارید. امام علی (ع) به مالک فرمود: تو به شرطی می توانی در مصر حاکم و رئیس شوی که دلت مملو از رحمت مردم باشد.  خداوند در این ماه رحمت را شامل حال همه موجودات می کند و این نشانه عظمت خداست که نام خود را با رحمت شروع کرده است. خداوند هزاران نام دارد، قدرت، ثروت، دانش و… اما آن چیزی را که می خواهد به رخ بکشد، مهربانی و رحمت با همه بندگان است؛ چه مؤمن و گنهکار!
پس رحمت خداوند، مهربانی خاص اوست که در این ماه، شامل حال کسانی می شود که آنها خود را در دریای رحمت غوطه ور می کند. خوشا به حال کسانی که خود را در این ماه پربرکت بر رحمت پروردگار عرضه می کنند.
ویژگی سوم، «مغفرت»؛ یعنی بخشش های ویژه خداوند است. خداوند عفو و بخششی را در این ماه، شامل حال بندگان گنهکار خود می کند و همه را می بخشد. در دعاهای روز عید فطر، صحبت از گناه و بخشیدن و توبه نیست؛ بلکه صحبت از پاداش است لذا روز عید فطر برای بندگان خاص خدا، روز جایزه گرفتن است. از طرف دیگر اتفاق دیگری در این ماه در حال وقوع است و همه از زندگی یکنواخت خسته شدیم.

پیش‌قدم، بیان کرد: ماه رمضان، همچون شوکی است که به قلبی که از کار افتاده وارد می شود. ماه زنده کردن جان های مرده است.انسان در طول یازده ماه به سمت احتضار می رود و ماه رمضان، به انسان شوکی وارد می کند و نفس تازه ای به بدن انسان می دمد، به انسان، حیات نو می دهد و در حقیقت، بهار است که با نسیم خود، جان ها را شاداب و زنده می کند. اینکه گفته اند ماه رمضان، ربیع القلوب است و دلها را زنده می کند به دلیل آثار و برکات فراوان این ماه است.
باید فضای جامعه برای فردی که میخواهد در حوزههای مختلف سیاسی،
اقتصادی، اجتماعی و… تخلف کند، ناامن شود.

وی با اشاره به آموزش ۲۳ هزار نفر در دوره های آموزشی امر به معروف و نهی ازمنکر در کشور، بیان کرد: ۸۰۰ نفر از این تعداد مربوط به استان است.

پیش‌قدم، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در ستادهای استان ها رخ داده برگزاری دوره های آموزشی فریضتین است که در این حوزه استقبال مردم هم بسیار خوب بوده است.

وی، بیان کرد: محتوای دورههای آموزشی امربهمعروف متناسب با دوره کارشناسی است، یعنی مباحث دوره به گونهای تنظیم شده که برای متوسط جامعه مفید باشد، در حقیقت این دوره برای افرادی دارای تحصیالت عالیه و افرادی که سطحشان پایین تر است، تنظیم نشده بلکه حد وسط را در نظر گرفته شده است.
در حقیقت این دوره آموزشی یک بسته آموزشی کامل برای آمران به معروف
و ناهیان از منکر است تا تمام مواردی که باید برای برخورد با منکر و ترویج
معروف نیاز است بدانند در این دوره ها آموزش ببیند.

پیش‌قدم، افزود: در بحث آموزش چنانچه نیاز به مدرس یا تولید محتوا است دبیران اعالم کنند تا از ظرفیت حوزههای علمیه و تشکلهای انقالبی استفاده کنیم.
در ستاد امربهمعروف چند اصل مهم شامل قانون گرایی، تعامل با دستگاه های
اجرایی، ترویج فریضتین، نظارت بر عملکرد ادارات، حجاب و حمایت از
آمران به معروف مورد توجه قرار دارد.

وی، عنوان کرد: اقدامات فرهنگی در ستادهای امربه معروف:کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و همایش های منطقه ای کار خوبی بوده که توسط دبیران در ستادهای استانی انجام شده و باید برای ارتقای کیفیت آن تالش بیشتری شود.

پیش‌قدم، گفت: حضور ستاد امر به معروف و نهی از منکر امسال در جشنواره فجر بسیار کار بزرگی بود و نشان داد امر به معروف در حوزه های فرهنگی نیز فعال است.

وی، ابراز کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که ستاد در آن ورود کرده و به طور جدی پیگیری می کند، مطالبه گری است. در قسمت مطالبه گری باید یک طرح هماهنگ
امر به معروف و نهی از منکر یک سفارش و دستور الهی است که اقتضای زمان و مکان ندارد  و اختصاصی هم نیست و به گونه ای برای اصلاح فرد و جامعه تعریف می شود یعنی اصلاح فرد منجر به جامعه سازی می‌شود و متناسب با ذات ادم ها ابلاغ شده چرا که ذات ادم ها همواره به سمت خوبی وخیر و  دوری از زشتی و بدی است اما تعاریف از خوبی ها در جامعه متفاوت است و اینجا نقش و جایگاه دستگاه امر به معروف و نهی از منکر پررنگ می شود و ضرورت پیدا می‌کند.

پیش‌قدم در ادامه، بیان کرد: حال اولین تعریف وظیفه تعریف و تبین معروفات و منکرات در جامعه است که برگرفته از شریعت و قوانین تصویبی هر جامعه است
و دستگاه های فرهنگی بر همین اساس برای تبین ایجاد شده اند تا مروج معروف و دستگاهای دیگر برای نظارت  و جلوگیری از بدی ها تعریف شده تا باز دارنده منکر باشد.

وی، عنوان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکربنا بر رسالت ذاتی  در این زمینه  با توجه به اینکه این دستور و قانون الهی مردم می باشد و امران  وناهیان را جهت اجرای صحیح این دو فریضه مهم تربیت کند فلذا نیاز به تربیت و اشنا کردن افراد دارد و دوره های اموزشی در ستاد در راستای تبین و اشنایی و همچنین ترویج این فریضتین در حال برگزاری است که در دو سال متمادی استان ما رتبه برتر کشوری را دارد.

این مقام در ادامه، بیان کرد: دوم موضوع نظارت بر حاکمیت است که  با شیوه مطالبه گری در حال پیگیری است و موضوع مطالبه گری یک اصل و برنامه ویزه برای ستاد است که قانونی کرد ساختار  در حال انجام است.

منتشر شده در :2024/03/18 - 11:03|شناسه خبر: 90506 59 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه