امروز :جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۲۰:۱۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است

مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: بسیاری از کارگران شاغل در بخش های خصوصی و دولتی از میزان دستمزد اعلام شده خود در لیست های بیمه ای ارسال شده به تامین اجتماعی آگاهی ندارند و ثبت دستمزد واقعی برای استفاده از مزایایی مانند بازنشستگی و سایر خدمات حق آنهاست.

به گزارش راه ملت؛ رسول چراغ سحر در نشست هم اندیشی سازمان ها و تشکل های کارگری و کارفرمایی با معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: درج دستمزدهای غیرواقعی و معمولاً به میزان حداقل حقوق در لیست های حق بیمه ، یکی از مشکلات بیمه شدگان و عوامل ایجاد نارضایتی آنان در زمان بازنشستگی و یا بهره مندی از سایر مزایای بیمه ای است.
  وی افزود: مبلغ دستمزد مشمول حق بیمه که در لیست های ارسالی توسط کارفرمایان درج می شود، ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی است و لذا بیمه شدگان و کارگران  باید در سال های اشتغال به صورت مستمر از ثبت کارکرد ماهانه و میزان دستمزد خود آگاهی و اطمینان حاصل کنند.
   وی گفت: برخی از کارفرمایان به دنبال پرداخت حق بیمه کمتر هستند و در موارد زیادی بیمه شدگان و کارگران نیز از پیامدهای اعلام دستمزد غیرواقعی خود آگاهی ندارند ، اما هنگامی که برای استفاده از مزایایی چون غرامت دستمزد ایام بیماری، مقرری بیمه بیکاری و کمک هزینه دوران بارداری مراجعه می کنند و یا زمانی که موعد بازنشستگی آنان فرا می رسد، با مبلغ پایین حقوق و مزایای دریافتی مواجه می شوند که این امر ناشی از میزان دستمزد اعلام شده در دوران کارکرد توسط کارفرما بوده است و سازمان تامین اجتماعی دخالتی در کاهش یا افزایش آن ندارد.

   مدیرکل تامین اجتمتعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مبنای محاسباتی این سازمان،به طور مشخص، میزان دستمزد درج شده در لیست های حق بیمه دریافتی از کارفرماست و میزان حقوق و دستمزدی که بیمه شده از محل کار خود دریافت می کند، به هیچ وجه ملاک محاسبه نخواهد بود.
   چراغ سحر گفتت: کارگران از روز نخست اشتغال به کار، مشمول ماده ۱۴۸ قانون کار بوده و کارفرمایان مکلف به ارسال حق بیمه و دستمزد واقعی آنان به سازمان تامین اجتماعی هستند
   وی نارضایتی بخش زیادی از بیمه شدگان در زمان بازنشستگی و یا استفاده از تعهدات کوتاه مدت سازمان را ناشی از درج نشدن دستمزد و مزایای واقعی آنان در دوران اشتغال دانست و اظهار داشت: این موضوع منجر به افزایش تعداد شکایت ها از سوی کارگران به ادارات کار و هم چنین افزایش شمار بازنشستگان با دریافت حداقل حقوق خواهد شد.

   وی افزود: بیمه شدگان می توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه شدگان و منوی سابقه از عنوان شغلی و میزان دستمزد اعلامی خود اطلاع پیدا کنند.

منتشر شده در :2024/05/02 - 01:05|شناسه خبر: 91030 38 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه