امروز :چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۲۰:۲۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان ایران:

ضرورت حضور نخبگان در تصمیم سازی‌های کشور/ نخبه کسی است که اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند داشته باشد

معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان ایران، گفت: دولت سیزدهم با اقدام شجاعانه، برنامه های راهبردی و حمایتی از نخبگان و اهتمام ویژه برای جذب آنان در دستگاه های مختلف اجرایی، زمینه حضور و نقش آفرینی افراد نخبه در تصمیم سازی ها و آینده کشور را هموار کرد.

به گزارش راه ملت و به نقل از ایرنا، یاسین کیخا در آیین افتتاحیه اولین رویداد گفتاورد ملی نخبگان در کهگیلویه وبویراحمد، اظهار کرد: دولت شهید آیت الله رئیسی اقدامات بزرگ و ماندگاری را به سرانجام رساند.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که در بنیاد نخبگان با مصوبه هیات وزیران مطرح شد موضوع جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی بود. امروز اگر کسی بخواهد به صورت رسمی در دستگاه دولتی جذب شود یک مسیر بیشتر ندارد و آن هم آزمون های استخدامی است.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران تصریح کرد: از همان سال ۱۴۰۰ با تصمیم و اهتمام ویژه دولت و شخص رئیس جمهور شهید، به بنیاد نخبگان این امکان داده شد که بتواند نخبگان را در رشته های مختلف را شناسایی و آنان را برای جذب به دستگاه های اجرایی کشور معرفی کند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین هدف این اقدام شجاعانه دولت علاوه بر موج امید در دل نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، مسیر حضور بیشتر آنها در تصمیم سازی ها هموار ونقش این قشر را در تصمیم سازی های آینده حکمرانی کشور پررنگ کرد.

کیخا تصریح کرد: از ابتدای دولت سه فراخوان برگزار شده است و در چهارمین مرحله نیز که اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر امسال برگزار خواهد شد ، افرادی که فکر می کنند رزومه خوبی دارند می توانند ثبت نام و از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر شخص رئیس جمهور بورس دانا بود و آیت الله رئیسی سال گذشته جایزه ای را در سیزدهمین همایش ملی نخبگان به نخبگان مناطق محروم اعطا کرد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران با اشاره به اهمیت این جایزه تصریح کرد: نخبگانی که در مناطق محروم اند ظرفیت های بالایی دارند اما به واسطه عدم نبود امکانات نتوانسته اند استعدادهای خود را بالفعل کنند اما آنان امروز از این بورس برخوردار هستند. سال گذشته چند نفر از دانش آموزان مناطق محروم کشور در این رابطه به تهران دعوت و از رئیس جمهور جایزه خود را دریافت کردند. اعتقاد آیت الله رئیسی این بود که کنار هر مدیری باید یک نخبه وجود داشته باشد؛ حتی اگر نخبه حرفی را خلاف نظر مدیر و یا حاکم دارد باید شنیده شده و از این نظر استفاده شود. باید جای نخبگان در حکمرانی باز شود و این یادگار آیت الله رئیسی است.

کیخا ابراز کرد: امید است این سرمایه های انسانی را به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های کشور قدردان باشیم زیرا نخبگان پیشران پیشرفت و عامل تحول هستند و بهره برداری از ظرفیت های کشور به واسطه نخبگان اتفاق خواهد افتاد.

اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خلیج فارس در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و استان های فارس و خوزستان و بوشهر در برپایی افتتاحیه این رویداد مشارکت می کنند. گفتارود با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می شود.

کیخا یادآور شد: تلقی عامی از نخبگان وجود دارد که هر وقت مردم از نخبه سوال می پرسند، این است که نخبه فردی است که اختراع فاخر دارد و یا یک محصول خیلی های تک تولید کرده است، این تلقی درستی است اما کامل نیست. به نظر می رسد نخبه در یک سطح بالاتر قرار دارد و آن هم مشارکت در رفع مسائل پیچیده کشور است.

وی یادآور شد: مشارکت نخبگان در حکمرانی بسیار موثر است، ما مسائل پیچیده ای در کشور داریم که مدت های زیادی است رفع نشده اند اما نخبگان باید بیایند و نقش آفرینی و گره هایی را باز کنند که در بهبود کیفیت زندگی مردم خود را نشان بدهد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران یادآور شد: هدف گفتاورد ایجاد بستر تعاملی برای انجام مسئولیت نخبگان در قبال مردم و نسبت به مدیران است و این گفتاورد در پنج حوزه شامل «مالی و ارزی»، «بهره برداری از منابع طبیعی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت» و «حکمرانی هوشمند» برای رفع چالش های کشور تلاش می کند. .

وی تصریح کرد: این حوزه ها در کشور دارای چالش های اساسی هستند و باید نخبگان برای ارتقا و تحول های بزرگ به میدان بیایند. تغییر ریلی در بنیاد ملی نخبگان اتفاق افتاده و بنیاد ملی نخبگان یک سازمان بسیار جوان است و ۲ دهه از عمر آن می گذرد کارهای بزرگی هم در سطح کشور انجام داده است. پیش از این، تنها افرادی که رتبه زیر ۱۰۰ داشتند و یا مدال آوران المپیاد های کشوری و جهانی بودند نخبه محسوب می شدند اما طبق سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نخبه کسی است که اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند داشته باشد.

وی ابراز کرد: هر کسی که بتواند در مورد مسائل پیچیده کشور که به سادگی قابل حل نیست ایده قابل اجرا و موثری پیشنهاد بدهد آن فرد نخبه است و این تعریف وارد عرصه بنیاد ملی نخبگان شده است.

کیخا عنوان کرد: پیش از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار بود، افرادی که برگزیده این گفتاورد هستند بدون واسطه طرح و ایده خودشان را با رئیس جمهور در میان بگذارند و تلاش داشتیم زمینه ای ایجاد کنیم که ایده نخبه در اختیار مدیران اجرایی کشور قرار داده شود و البته این اتفاق در امتداد دولت ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: گفتاورد یک رویداد چهار مرحله ای است که در مرحله نخست افتتاحیه آن برگزار می شود و تا آبان ماه این رویداد ادامه خواهد داشت.تا پایان خردادماه به صورت متمرکز در سامانه ملی نخبگان ایده ها و طرح را دریافت می کنیم، ارزیابی ها و داوری ها انجام می شود. پهنه ها و استان ها به صورت فعالانه این موضوع را گفتمان سازی می کنند که ناظر به بوم خود همان استان آن مسائل را در سامانه ملی نخبگان مطرح کنند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران توضیح داد: از بین این پنج محور برای هر کدام هشت تیم برگزیده خواهیم داشت و از هر پهنه یک تیم برگزیده خواهد شد و در نهایت ۴۰ تیم وارد رقابت می شوند که طبق برنامه ریزی ها این ۴۰ تیم به رقابت با هم خواهند پرداخت و ۲۰ تیم به مرحله نیمه نهایی در نیمه مهر ماه خواهند رسید.فینال این رقابت ها هم آبان ماه خواهد بود و تیم های برگزیده انتخاب خواهند شد.

کیخا گفت: فرد باید کار گروهی و تیمی را تمرین کند، محدودیتی در خصوص تعداد اعضای تیم ها وجود ندارد و حتی پیشنهاد این بوده تیمی که وارد مرحله رقابتی می شود می توانند از ظرفیت برخی اعضای توانمند در تیم های حذف شده استفاده کند و تیم شان را ترمیم کنند.

منتشر شده در :2024/05/29 - 01:05|شناسه خبر: 91423 48 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه