امروز :سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ساعت : ۱۸:۱۱:۴۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

سرنوشت صنعت پول‌ساز شیلات کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

گردش مالی صنعت پول‌ساز و اشتغال‌زای شیلات در استان کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری صنایع پیشران اقتصادی بیشتر است؛ در این گزارش سیر تحولات این صنعت مهم بخش کشاورزی در دولت سیزدهم، از افزایش کمی تا اقدامات زیرساختی در ماندگاری تولیدات را بررسی کردیم.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، در گوشه‌ای از این استان، اداره‌ای کوچک اما با کارهای بزرگ در حال خدمت است؛ اداره‌ای که برخی دستاوردهایش از دید رسانه‌ها مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است.

به سراغ مدیر این اداره رفتیم؛ اسحاق رستمی مدیر جوان شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است که در ابتدای دولت سیزدهم مسئولیت این واحد را به عهده گرفت؛ او فقط پنج کارمند دارد اما صدای تولیدات این مدیریت در کل کشور می‌پیچد؛ ناخودآگاه یاد حرف وزیر جهاد کشاورزی افتادم که گفته بود، برخی ادارات شیلات در دیگر استان‌ها کمتر از ۱۱ هزار تن تولید ماهی دارند اما به اداره‌کل ارتقا یافتند، ولی شیلات کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ هزار تن هنوز یک مدیریت کوچک در سازمان جهاد کشاورزی است.
پای صحبت‌های آقای رستمی می‌نشینیم تا از شیرینی‌ها و تلخی‌های مدیریتی بگوید و بگوید که در دولت سیزدهم شاخص مهم تولید ماهی با سیاست‌گذاری‌های کلان متولی ارشد بخش کشاورزی این استان چه سرنوشتی پیدا کرده است.
رستمی می‌گوید در دولت سیزدهم، ۶ واحد پرورش ماهی قزل‌آلای سردآبی رسما به بهره‌برداری رسیدند و وارد مدار تولید شدند و در مجموع تولیدات ماهی این استان با افزایش چند هزار تنی به ۲۲ هزار تن رسیده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همچنین در خبری خوش از ساخت ۲۵ مزرعه جدید می‌گوید و ادامه می‌دهد: این تعداد مزرعه در حال حاضر در دست ساخت هستند که برخی از آنها از چندین سال پیش تاکنون پیشرفتی نداشتند و معطل تسهیلات هستند.

رستمی گفت که برای بهره‌برداری از این تعداد مزرعه پرورش ماهی سردابی به ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم و با حمایت و هدایت رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حال رایزنی برای جذب و اختصاص این تسهیلات به بخش شیلات هستیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاوه بر این در دولت سیزدهم درخواست ۳۵۰ متقاضی احداث مزرعه پرورش ماهی را بررسی کردیم که تاکنون ۱۳۵ مورد از این‌ها موفق به اخذ موافقت اصولی و ۱۵ مورد از این تعداد موفق به دریافت پروانه تاسیس شدند که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ مورد دیگر در طی ماه‌های آتی موفق به اخذ پروانه تاسیس شوند.

رستمی همچنین گفت که از مجموع ۱۵ طرحی که مجوز تاسیس گرفتند حدود ۱۰ طرح با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ تن، در مسیر اجرا قرار گرفتند و تعدادی طرح نیز از قبل در دست ساخت بودند که در مجموع ۲۵ طرح پرورش ماهی سردآبی در دست ساخت داریم و با تخصیص تسهیلات و تکمیل آنها شاهد افزایش چشمگیر تولیدات ماهی این استان خواهیم بود.

وی از موفقیت‌های سال گذشته نیز گفت و توضیح داد که سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد در یک ارزیابی مهم و دقیق موفق به کسب عنوان نخست در شاخص افزایش بهره‌وری در تولید ماهی شده که برای ما و همکارانمان بسیار ارزشمند است.

رستمی افزود: در ابتدای دولت اقدام خوبی که انجام شد این بود که سیمای دقیقی از وضعیت موجود حوزه شیلات و آبزیان از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان این حوزه ترسیم و نقشه راهی برای ادامه این مسیر تعریف شد و اکنون که به پشت سرمان نگاه می‌کنیم، بدون اغراق، دستاوردهای خوبی کسب شد.

وی، افزایش بهره‌وری در تولید، توسعه عمودی و افقی مزارع، احیای واحد‌های راکد، بهره‌برداری از واحد‌های جدید، احداث چندین مزرعه جدید و صدور پروانه تاسیس برای چندین طرح دیگر را از جمله اقدامات انجام شده در شیلات استان برشمرد و گفت که یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در این حوزه، راه‌اندازی زنجیره ارزش غذایی در شیلات است که یک زنجیره منتخب کشوری است و با تکمیل آن تحولی عظیم در تولیدات استان رقم خواهد خورد.

رستمی توضیح داد: یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید ماهی، خوراک آن بود که کاملا به سایر استان‌ها وابسته بودیم اما در یک جهت‌گیری درست از سوی متولی ارشد کشاورزی استان و واحد صنایع سازمان جهاد کشاورزی، هشت کارخانه تولید خوراک آبزیان را شروع کردیم که برخی از آنها به مرحله تولید رسیدند و برخی نیز با سرعت خوبی در حال تکمیل شدن هستند و این‌ها دستاوردهای ارزشمندی در صنعت پول‌ساز شیلات هستند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اجرایی شدن تولید ماهی در پشت سدها خبر داد و یادآور شد که ایجاد مجتمع‌های بزرگ تولید ماهی، افزایش تولید ماهیان گرمابی و خاویاری و تولید ماهی در قفس را از برنامه‌های پیش‌روی صنعت شیلات در این استان است که در مسیر تحقق آنها اقدامات خوبی انجام شده و به زودی نتیجه خواهد داد.

گفتنی است که استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید حدود ۲۲ هزار تن ماهی سردابی رتبه سوم تولیدات کشور را دارد که علاوه بر این افزایش، با افتتاح چندین مزرعه جدید در دست ساخت، شاهد رشد کنی قابل توجه تولیدات این استان خواهیم بود.
علاوه بر این در دولت سیزدهم با رفع یکی از ضعف‌های آشکار زیرساختی، چندین کارخانه تولید خوراک ماهی احداث شد و این اقدام برای تکمیل زنجیره صفر تا صد تولید در این کالای پول‌ساز یک اقدام مهم و تاریخی است که بعد از ۴۴ سال از عمر انقلاب در این دولت پایه‌گذاری و به نتیجه رسید.

اقدامی که یکی از نقاط روشن کارنامه مدیریتی سید علی معتمدی‌پور و سید علی احمدزاده در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

منتشر شده در :2024/06/11 - 01:06|شناسه خبر: 91557 44 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه