امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۷:۵۴:۵۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مشکلات آبداران آبفای روستایی با قراردادهای بدون وجاهت قانونی

از سال ۹۳ که آبفای روستایی، آبداران را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کرده است حقوقشان نیز ۵۰ درصد کاهش داشته که تاثیر منفی زیادی بر معیشت و رفاه خانواده آنها دارد و آبفای روستایی هیچ مسئولیتی در این مورد را نمی‌پذیرد.

راه ملت(آیت الله برنگ پور)،آبداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به روستائیان در بحث مصرف آب شرب روستایی هستند اما متاسفانه این قشر زحمت‌کش علی‌رغم وظیفه سنگین و حساسی که برعهده دارند آنچنان که باید به حقوق خود نرسیده‌اند و مشکلات معیشتی و بیمه‌ای دارند.

آبدار(میراب) به کسی اطلاق می‌شود که به عنوان کارگزار اجرایی در تعمیر و نگهداری، کلرزنی و بهره‌برداری از شبکه و تاسیسات آب آشامیدنی روستایی عمل می‌کند که وظایف عمده آنها شستشوی مخازن آب‌شرب، کلرزنی و کلرسنجی، اعلام شکستگی‌ها، تعویض کنتورها، وصول مطالبات و …. است.

از سال ۹۳ که آبفای روستایی آبداران را به شرکت‌های پیمانکای واگذار کرده حقوق آن‌ها با تاخیرهای در برخی مواقع ۶ ماهه پرداخت و ساعات کار آنها را به نصف تقلیل و در نتیجه حقوقشان نیز ۵۰ درصد کاهش داشته که تاثیر منفی زیادی بر معیشت و رفاه خانواده آن‌ها دارد و مهمتر از آن بیمه آنها به صورت ناقص واریز می‌شود و به گفته آبداران، شرکت آب و فاضلاب روستایی هیچ مسئولیتی در این مورد را نمی‌پذیرد.

قراردادهای ۷۸ روزه و بیمه ناقص

جهانگیر پرندوار از آبداران شهرستان کهگیلویه به تسنیم گفت: من در سال ۱۳۵۸ در شرکتی که چاه‌های عمیق برای تامین آب شرب روستاییان حفر می‌کرد، کار می‌کردم و بعد از تحویل چاه کسی نبود که کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری و همینطور مراقبت و روشن و خاموش کردن پمپ‌ها را انجام دهد.

وی افزود: فرماندار وقت با توجه به اینکه روستاییان به آب احتیاج داشتند و شرایط جنگ تحمیلی در آن موقع از من خواست مسئولیت این کار را به عهده بگیرم و قول داد هرگاه اداره‌ای مسئول این کار شد من در اولویت استخدام باشم و از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۵۸ کار خود را به عنوان آبدار شروع کردم و تایکم تیرماه ۷۸ بدون هیچ‌گونه حقوق و مزایا کار آبرسانی به روستاها را با مشقت و سختی فراوان انجام می‌دادم.

پرندوار با بیان اینکه بعد از دایر شدن آبفای روستایی، این اداره قراردادهای ۷۸ روزه با ما منعقد کرد و تا الان بیمه ما را به صورت ناقص واریز می‌کند، عنوان کرد: زمانی که من روی این چاه شروع به کار کردم جوان بودم اما الان بعد از سال‌ها پیر شدم، بیمه‌ام ناقص و هیچ حقوقی ندارم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: بحث قرار داد ۷۸ روزه یک اشتباه عرفی است، یعنی بر اساس قانون کار شخصی اگر یک روز هم کار کند سوابق بیمه‌ای آن باید پرداخت شود.

یوسف پهناور با بیان اینکه بر اساس یک اشتباه عرفی کارفرمایان فکر می‌کنند با انعقاد قرارداد زیر سه ماه می‌توانند از پرداخت بیمه اجباری کارگران فرار کنند، افزود: در ماده ۱۴۸ قانون کار یک تعبیر عمومی بیشتر وجود ندارد، و اینکه کارفرما مکلف است نسبت به ارسال بیمه کارگران مطابق ضوابط سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

کسر ساعات کار و نداشتن امنیت شغلی دغدغه آبداران

جهانگیر پرندوار آبدار آبفای روستایی کهگیلویه تصریح کرد: از سال ۹۳ آبداران را به شرکت های پیمانکار سپرده‌اند و اولین شرکت در هفته ۲۸ ساعت کارکرد برای ما محاسبه می‌کرد و از طرفی ساعات کار ما را در قرارداد صبح، ظهر، شب و صبح ذکر می‌کرد و این یعنی در طول ۲۴ ساعت باید گرفتار باشیم و اگر وسیله‌ای گم شود پول آن از حقوق ما کسر شود.

وی بیان کرد: اولین شرکت حقوق‌های ما را با فاصله‌های چند ماهه پرداخت و بیمه ما را نیز واریز نکرد و مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان از حساب ما به بهانه اینکه اداره پول من را نداده از حساب هر کدام از ما کسر کرد.

پرندوار با بیان اینکه شرکت دوم در روز با ما ۴ ساعت قرار داد بست و در جواب ما که ۴ ساعت در روز را برای ما مشخص کنید، می‌گویند اگر نمی‌خواهید نیروی جدید استخدام می‌کنیم، تصریح کرد: در نامه‌ای ما را تهدید کرده‌اند که اگر قرارداد جدید را امضاء نکنیم ما را اخراج می‌کنند و اگر درباره بیمه، مقدار حقوق و یا مزایا طبق حقوق کار حرفی بزنیم با تهدید اخراج شدن مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه ۳۶ سال است که کار می‌کنم که ۲۰ سال آن بدون هیچگونه مزد و حقوقی بوده است، عنوان کرد: بعد از ۳۶ سال کار علاوه بر اینکه ما را ساماندهی نکردند بدون هیچ حمایتی ما را سرگردان رها کرده‌اند و حتی حقوق اداره کار را به ما نمی‌دهند و اگر این ۳۶ سال هر کجای دیگر کار می‌کردم آینده خود و خانواده‌ام تامین بود.

پرندوار با بیان اینکه تمام کارهای ما با اداره آب و فاضلاب است و هیچ پیمانکاری را مشاهده نمی‌کنیم، گفت: تنها موقع بستن قرارداد هر بار با اسم یک شرکت پیمانکاری جدید قرارداد می‌بندیم و و با شرایط تحمیل شده و تهدید اخراج شدن از ما امضاء می‌گیرند.

وی با بیان اینکه به خاطر اینکه از میزان عیدی ما کم کنند، از یک ماه پیش از نوروز تا یک ماه بعد از آن کارمند هستیم و بعد از آن کارگر، ابراز کرد: حق اولاد، حق مسکن و هیچ کدام از قوانین کار شامل ما نمی‌شود و از سال ۹۳ اداره آبفای روستایی ما را در مقابل زن و فرزند شرمنده کرده؛ حتی برای پرداخت فطرروزه مجبور شدم قرض بگیرم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کارهای حجمی از قبیل فضای‌سبز شهرداری، آشپزخانه و…. را می توان به پیمانکار واگذار کرد، بیان کرد: در مورد آبدارن نیز به استناد این قانون اعمال شده و آنها را به پیمانکار سپرده‌اند در صورتی که بخشی از فعالیت‌های آبداران مانند قرائت کنتور، کلرزنی، تعمیر و نگهداری و حراست از پمپ‌ها در زمره کارهای حجمی قرار نمی‌گیرد.

یوسف پهناور با بیان اینکه در خصوص برون سپاری آبداران دو ایراد اساسی وجود دارد، تصریح کرد: اول اینکه آبفای روستایی اگر بخواهد آبداران را به پیمانکار واگذار کند بحث سنوات آنها باید مشخص باشد و کسی که ۲۰ سال برای این اداره کار کرده، تعهد کارکرد سنوات به عهده چه کسی است و چرا به آبدار پرداخت نشده است.

وی ابراز کرد: با فرض اینکه واگذاری صحیح باشد، پیمانکار از آبدار می خواهد که در روز فقط ۴ ساعت برای او کار کند اما شرایط کار آبدار طوری است که به علت امکان خرابی شبکه، نظارت و قطع کنتور و…. باید ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم باشد.

پهناور با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۰ قانون کار ساعات کار باید مشخص باشد، خاطر نشان کرد: اگر در هر قراردادی شروط بندهای ماده ۱۰ قانون کار رعایت نشده باشد، آن قرارداد مبنای قانونی ندارد و از طرفی در رابطه با کاری که هم بحث تعمیر و هم مراقبت و حراست را شامل می‌شود عملا ۴ ساعت کارکرد پاسخگویی ندارد.

رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه در این مدت ۱۶ سال آبداران ۸ ساعت کار انجام داده و مردم از خدمات راضی بودند که سابقه خدمت آنها گویای این رضایت است، ابراز کرد: با توجه به افزایش جمعیت، از سال ۹۳ چه اتفاقی افتاده که ساعات کار آبداران را کم کردند، آیا تکنولوژی جدیدی آمده و یا تغییراتی در نوع کار به وجود داشته که نیروی انسانی خدمات کمتری انجام می‌دهد؛ چرا از سال ۹۳ برای آبداران ۴ ساعت کارکرد محاسبه می‌شود.

پهناور با بیان اینکه بر اساس مصوبه ۶ اسفند ۷۶ مجلس شورای اسلامی مشمولان قانون کار، دوماه آخرین مزد دریافتی کارگر به عنوان عیدی و پاداش لحاظ می‌شود، عنوان کرد: بر اساس بند ۳ سیاست‌های کلی تنظیم خانواده که به تبع آن قانون تنظیم جمعیت و خانواده بر اساس ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۲۰ خرداد ۹۲ مجلس شورای اسلامی که تصویب کرد تمام محدودیت‌های مربوط به فرزند در قوانین گذشته ملغی است، یعنی محدودیت در پرداخت عائله مندی( با احراز سایر شرایط در ماده ۸۶ و ۸۷ قانون تامین اجتماعی) وجود ندارد.

پهناور با اشاره به اینکه هر گونه تغییر عمده در شرایط کار باید با موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل باشد، تصریح کرد: این قرار داد به نوعی معلق است به جهت اینکه هنوز تسویه حسابی با اداره آب و فاضلاب صورت نگرفته و این ایراد قانونی هم به ضرر آبداران و هم بر عملکرد آب و فاضلاب روستایی وارد است.

یاد دارم در کودکی با بچه‌های هم‌بازی‌ام گنجشکی را گرفته بودیم و نوکش را در دست داشتیم و آویزان خطاب به آن می‌گفتیم جان را می‌خواهی یا مرگ را ؛ و حالا قصه کارگران و یا همان آبداران روستایی شهرستان کهگیلویه، داستان بازی‌ کودکی‌ام با گنجشک را تداعی بخشید.

 

 

منتشر شده در :2015/10/30 - 10:10|شناسه خبر: 17532 3973 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه