امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۴:۲۷:۰۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

چشمه غار تاریخی دم اشکفت خشک شد

چشمه آب غار تاریخی دم اشکفت از توابع باشت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد که به گفته کشاورزان در ۵۰ سال گذشته سابقه خشکیدگی نداشته است، خشکید.

راه ملت:به گفته کشاورزان رود رونه خشکیدگی چشمه آب زلال و گوارای دم اشکفت که هر ساله در چنین ایامی پذیرای گردشگران پرشماری بود رویدادی کم سابقه ونگران کننده است .

یکی از کشاورزان کهنسال رودخانه سادات از خشک شدن چشمه غاردم اشکفت به عنوان پدیده شگفت یاد گرد و گفت: در ۵۰سال گذشته اولین بار است که آب این چشمه فروکش کرده است.

سید قوما نشاطی افزود: به دلیل کوهستانی بودن و بارش های فراوان این منطقه هرگز چشمه های آب واقع در مسیر رودخانه رود رونه خشک نشد و این پدیده امسال بدنبال کاهش آب رودخانه و چشمه های منطقه نگران کننده است.

کشاورز بهره بردار مزرعه مجاور غار دوم اشکفت نیز در باره می گوید: هرسال این ایام آب چشمه این غار تا دره پایین دست جاری بود.

عیدی مردانی افزود: از یک ماه پیش درختان گردوی محدوده این غار به صورت تانکر سیار آبیاری می شوند.

غاردم اشکفت واقع در ورودی منطقه سیاحتی رودرونه یکی از زیباترین اماکن سیاحتی جنوب کهگیلویه وبویراحمد است که به لحاظ چشم انداز زیبا به عنوان یک تفرجگاه مفرح همواره در تمای فصل ها پذیرای گردشگران پرشماری است.

این غار در ۳۰کیلومتری شهر باشت واقع در ۱۱۰کیلومتری یاسوج قرار دارد.

وجود جنگل بلوط در سینه کش تپه های مجاور، درختان انبوه گردو و بوته های سبز و فرحناک مورد این گباه خوش بو از غاردم اشکفت یک جاذبه زیبا ساخته است.

مدیر امور آب شهرستان های گچساران و باشت گفت: کم بارشی های یک دهه گذشته باعث افت شدید منابع آب در این شهرستانها و فروکش کردن بسیاری از چشمه ها شده است.

عارف بهگام افزود: علاو بردشت باشت که حدود ۶٫۷متر افت آب داشته است ، برخی چشمه های پرآب باشت که تا سه لیتر در ثانیه دبی آب داشته اند همانند چشمه آب غار دم اشکفت به شرایط قطره چکانی رسیده اند.

این مسئول بارندگی سال زراعی جاری باشت را ۴۹۳میلی متر اعلام کرد و تصریح کرد: گرچه بارش امسال منطقه باشت خوب بود اما کاهش میزان بارندگی چند سال گذشته باعث فقر شدید منابع آبی چاهها و چشمه ها شده است

منتشر شده در :2016/06/07 - 10:06|شناسه خبر: 27856 749 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه