امروز :جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۴۵:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

گزارش /

آیا به مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد امیدی هست؟

آیا به مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد امیدی هست؟

اگر چه ساختار معیوب و مسیر پرچالش و دردسرساز مسکن مهر همچنان قصه پرغصه دولت در بسیاری ازشهر‌ها و مناطق مختلف کشوراست اما به نظر می‌رسد این طرح درکهگیلویه وبویراحمد در وضعیتی امیدوارکننده‌تر از قبل قرار گرفته است.

راه ملت:

ایجاد شرایط مناسب و ارائه تسهیلات از سوی دولت‌ها برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه بویژه طرح مسکن مهر در نگاه نخست اقدامی قابل تحسین است.
اگرچه براین اساس و با ارائه مشوق‌ها، تسهیلات ویژه و یا اهدای زمین‌های ارزان قیمت اجرای طرح مسکن مهر در کشور آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری نه تنها گره از مشکلات این قشر حل نکرد بلکه اکنون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی دولت تبدیل شده است.
طرحی که قرار بود جوانان، اقشار ضعیف، کم درآمد‌ها و مستاجر‌ها را خانه دار کند در برخی شهر‌ها به لحاظ ضعف برخی برنامه ریزی‌ها اکنون به خاری در چشم و استخوانی در گلوی متقاضیان و متولیان امر تبدیل شده است.
مهم‌ترین ضعف و مشکل مسکن مهر از نظر کار‌شناسان و دست اندرکاران تامین اعتبار آن ودرعین حال مکان یابی نامناسب بسیاری ازاین پروژه هاست.
به گفته آن‌ها اینکه تنها یک ساختمان اسکلتی و یا سقف دار ساخته شود بدون آنکه نیازمندی‌هایی همچون امنیت، بهداشت، آموزش، آب، برق، گاز و بسیاری خدمات اولیه و رفاهی در آن دیده شود یکی از معضلات جدی در نحوه اجرای این طرح بوده است.
با وجود همه این مشکلات برجای مانده از قبل، اکنون تکمیل و بهره برداری اصولی و تحویل واقعی مسکن به متقاضیان سرگردان اولویت نخست و البته فشاری است که بر روی دولت یازدهم سنگینی می‌کند.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در این باره به ایرنا گفت: حذف بسیاری از نهادهای غیرمرتبط به عنوان عامل بروز بسیاری از چالش‌های مسکن مهر مهم‌ترین اقدام مثبت در ساماندهی و بهبود وضعیت این طرح در دولت فعلی است.
عیسی شهامت افزود: هیچ کس مخالف و منتقد نفس کار و اینکه دولت با ارائه تسهیلات یارانه‌ای عده‌ای کم درامد را صاحب مسکن کند نیست بلکه انتقاد‌ها از نحوه اجرای غیرکار‌شناسانه و برخی بهره برداری‌های غیراصولی و خارج از ضوابط در این طرح مد نظر کار‌شناسان است.
شهامت اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم این طرح در نخستین گام اجرای آن، عدم پیش بینی و تمهیدات لازم از حیث جانمایی و طراحی سایت‌ها و مجتمع‌های مسکن مهر بود.
وی تصریح کرد: مدیریت‌های چندگانه طرح مسکن مهر از دیگر چالش‌های مهم در نحوه اجرا بود که دولت فعلی به خوبی این موضوع را ساماندهی کرد و اکنون تمامی امور مربوط به این طرح تنها از طریق معاونت مسکن راه و شهرسازی و تحت یک مدیرت واحد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تکمیل و فرجام مسکن مهر با انبوهی از نارسایی‌ها بدون شک برگ برنده‌ای برای دولت یازدهم محسوب می‌شود، گفت: اقدام‌ها و گام‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای نسبت به ساماندهی و واگذاری واحدهای مسکن مهر در این استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: یکی از ضعف‌ها و ایرادهای مهم در نحوه اجرای طرح مسکن مهر در دولت قبلی عدم مشارکت متقاضیان و بی‌خبری آن‌ها از این طرح بود که اکنون شاهد ورود و مشارکت بیشتر متقاضیان در این راستا هستیم.
برخی از متقاضیان مستقر در واحد‌ها و سایت‌های مسکن مهر در یاسوج البته همچنان از نبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات اولیه رفاهی گله‌مند هستند.
یک زن خانه دار با ابراز گلایه از پیمانکار و مجریان طرح مسکن مهر یاسوج از نبود کمترین امکانات رفاهی و ضروری از جمله مدرسه، بهداشت و راه مناسب گلایه دارد.
زهرا بخردی ساکن سایت ۳۰واحدی مسکن مهر سروک یاسوج می‌گوید: اطراف این سایت هم اکنون با انبوهی از زباله‌ها و مصالح ساختمانی پوشانده شده است و برغم وعده‌های پیمانکار مشکلات همچنان پا برجاست.
وی گفت: پیگیری و بررسی مشکلات و کمبودهای این سایت از سوی مسئولان راه و شهرسازی در سال گذشته تا حدودی مایه دلگرمی و امیدواری ساکنان این سایت شد ولی تاکنون اقدام عملی برای رفع این معضلات انجام نشده است.
این زن خانه دار افزود: مسئولان راه و شهرسازی مدعی هستند که بسیاری از امور بر عهده پیمانکار است این در حالی است که پیمانکار نیز کار را تمام شده می‌داند و تعهدی در قبال کمبود‌ها و زیرساخت‌های موجود ندارد.
برخی از متقاضیان مسکن مهر دهدشت نیز فاصله زیاد از مرکز شهر و جانمایی نامناسب این طرح را مهم‌ترین مشکل اعلام کردند.
یکی از متقاضیان مسکن مهر دهدشت ضمن اظهار پشیمانی از ثبت نام و متقاضی شدن در این طرح، افزود: برخی دستگاه‌های خدمات رسان هیچ تعهدی نسبت به خدمات رسانی در این سایت ندارند.
وی گفت: سایت مسکن مهر دهدشت فاقد حتی کمترین امکانات رفاهی، آموزشی و خدماتی همچون نبود روشنایی کافی، راه مناسب و فاضلاب است.
*تکمیل مسکن مهر نیازمند سهم آورده متقاضیان
معاون امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز تنها راه نجات و برون رفت طرح مسکن مهر از مشکلات و چالش‌های فراوان آن و بسته شدن پرونده این طرح را منوط به همکاری و مشارکت بیش از پیش مردم در پرداخت سهم آورده خود می‌داند.
نوید موسوی افزود: میزان سهم آورده از سوی متقاضیان مسکن مهر برای واحدهای دو خوابه و تک خوابه در سال جاری به ترتیب افزون بر ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
وی تصریح کرد: چنانچه متقاضیان در پرداخت این میزان سهم آورده همکاری نکنند، میزان پرداختی و مبلغ آن به نسبت تورم در هر سال افزایش می‌یابد.
موسوی اظهار کرد: بدون شک بسیاری از چالش‌ها و مشکلات فراروی طرح مسکن مهر در استان کهیگلویه وبویراحمد به موضوع کوتاهی متقاضیان در پرداخت سهم آورده خود بستگی دارد.
وی میانگین پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر در استان را بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سهم آورده از سوی متقاضیان نیز در این راستا کمتر از ۵۵ درصد است.
معاون امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بیش از دو هزار واحد مسکن در شهرهای مختلف استان در سال جاری افتتاح خواهد شد.
وی افزود: از این تعداد واحد مسکونی، یک هزار و ۲۰۰ مورد در شهرستان‌های گچساران و بویراحمد است.
وی تاکید کرد: ۴۰۰ واحدمسکن مهر نیز در شهرستان کهگیلویه تا پایان تیرماه سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید.
موسوی ابراز داشت: از مجموع حدود پنج هزارو ۲۴۰ واحد مسکن مهر در شهرهای این استان تاکنون یکهزار و ۶۸۰ واحد آن واگذار شده است.
*۱۳۷ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه مسکن مهر
معاون امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمدمجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و واگذاری پروژه مسکن مهر در سطح استان را به متقاضیان افزون بر ۱۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد.
وی تصریح کرد: بیش از ۳۶میلیارد ریال از این میزان مربوط به پروژه ۹۱۲ واحدی مسکن مهر شهر دهدشت و ۷۰ میلیارد ریال آن نیز مربوط به چهار سایت مسکن مهر گچساران است.
*پرونده ۸۶درصدمسکن مهر کهگیلویه وبویراحمد امسال بسته می‌شود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با تاکید بر اینکه تعداد واحدهای تحویلی مسکن مهر در این استان تا پایان امسال به چهار هزارو ۵۰۰ واحد می‌رسد، گفت: این رقم معادل ۸۶درصد کل تعداد واحدهای مسکن مهر خودمالکی در استان است.
پژمان نیک اقبالی تعداد کل واحدهای مسکن مهر در استان را پنج هزار و ۲۴۰ واحد اعلام کرد.
وی تصریح کرد: بهره برداری از ۷۴۰ واحد معادل ۱۴ درصد باقی مانده نیز به بعد از سال ۹۵ موکول خواهد شد.
نیک اقبالی تصریح کرد: یک هزارو ۶۸۰ واحد از این تعداد واحد مسکن مهر نیز تا پایان سال ۹۴ در شهرهای مختلف استان به متقاضیان واگذار شده است.
وی میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر کهگیلویه وبویراحمد را نیز حدود ۸۵درصد اعلام کرد و خواستار همکاری و مشارکت متقاضیان در پرداخت سهم آورده خود برای تکمیل و تحویل این تعداد واحدهای باقی مانده شد.
نیک اقبالی بیشترین معضلات به پروژه مسکن مهر در شهرهای مختلف استان را کمبود برخی امکانات رفاهی و خدماتی و جانمایی نامناسب این طرح ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در زمینه گفت: بیشترین بار مشکلات تحمیلی بر دوش دولت یازدهم مربوط به پروژه مسکن مهر به دلیل نبود تدبیر و برنامه ریزی صحیح و اصولی در نحوه اجرای این طرح است.
سیدموسی خادمی افزود: مشکلات متعدد طرح مسکن مهر در اوایل شروع دولت یازدهم به گونه‌ای بود که بخش عمده‌ای از دستورکار شورای مسکن در این استان منحصر این طرح برای رفع معضلات موجود آن اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این راستا این است که طرح مسکن مهر در کهگیلویه وبویراحمد بر روی ریل و مسیر اصلی خود بازگشته است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد ورود و مدیریت برخی نهادهای غیرمرتبط در اجرای برخی سایت‌های مسکن مهر این استان را یکی از چالش‌های مهم در نحوه اجرای این طرح دانست.
وی بروز مشکلات و اختلاف عمیق بین متقاضیان مسکن مهر شهرک بلکو با سازمان همیاری شهرداری‌های استان را نمونه بارز بی‌تدبیری و مدیریت غیرمرتبط در پروژه مسکن مهر این استان اعلام کرد.
خادمی افزود: در نشست شورای مسکن استان مصوب شد که کمیته‌ای ویژه برای بررسی و رفع مشکل طرح مسکن مهر شهرک بلکو یاسوج با حضور متولیان امر از جمله راه و شهرسازی، دستگاه‌های خدمات رسان، نماینده‌ای از متقاضیان مسکن مهر در این شهرک با محوریت معاون عمرانی استاندار و دفتر فنی تشکیل شود.
وی گفت: برنامه ریزی‌های غیر اصولی مشکلات متعددی را در مسیر اجرای پروژه مسکن مهر کهگیلویه وبویراحمد ایجاد کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شناسایی و طرح نیازهای ضروری و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکن مهر در استان یکی از طرح‌های اولویت دار در سفر زودهنگام هیات دولت به این استان خواهد بود.
خادمی ابراز داشت: یکی از برنامه‌های جدی ظرف سه سال گذشته تاکنون از سوی متولیان امر در استان رفع چالش‌های موجود و شتاب بخشی در اجرای واحدهای مسکن مهر نیمه تمام بوده است.
وی بروز مشکلات و اختلاف بین متقاضیان مسکن مهر شهرک بلکو با سازمان همیاری شهرداری‌های استان را نمونه بارز بی‌تدبیری در پروژه مسکن مهر این استان دانست.

منتشر شده در :2016/07/10 - 06:07|شناسه خبر: 28696 555 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری کبنانیوز" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه