امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۱:۵۵:۴۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یادداشت /

مهم‌ترین مطالبات کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور کدامند؟

مهم‌ترین مطالبات کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور کدامند؟

هم چنین بر این نکته تاکید گردید که دور شدن از این مهم و پیگیری خواسته‌های شخصی و بعضا گروهی نه تنها صدای آن به جایی نخواهد رسید که ممکن است سبب ترسیم چهره‌ی نازیبایی از استان شود.

راه ملت:

امید حقانی

در مقاله‌ی قبلی «در سفر رئیس جمهور مطالبه گر باشیم» به صورت مختصر اشاره شد که سفر ریاست جمهوری به استان مانند سایر سفرهای مقامات کشوری فرصتی است برای مطالبه‌گری و ارایه مشکلات و مطرح کردن نیاز‌ها و درخواست برای حل آن‌ها.
هم چنین بر این نکته تاکید گردید که دور شدن از این مهم و پیگیری خواسته‌های شخصی و بعضا گروهی نه تنها صدای آن به جایی نخواهد رسید که ممکن است سبب ترسیم چهره‌ی نازیبایی از استان شود.
حال در نزدیک‌ترین زمان به این سفر تاریخی که دکتر خادمی استاندار استان آنرا با سفر مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری مقایسه کرده‌اند وقت آن است که به صورت منطقی مطالبات و نیاز‌ها مشخص و اولویت بندی گردیده و توسط مسئولین و شخصیت‌هایی که مطابق برنامه جلوی رئیس جمهور سخنرانی می‌کنند بیان گردد.
شاید نیاز به یک فرصت طولانی و کار کار‌شناسی اساسی باشد تا این مشکلات لیست شوند و ارایه گردند ولی در این نوشته بدون اولویت بندی به ذکر مواردی از مهم‌ترین مشکلات و ظرفیت‌ها در استان اشاره می‌شود و امید می‌رود که مطرح شدن ان‌ها در حضور رئیس جمهور و عزم و اراده‌ی جدی دولت به حل این مشکلات کمک اساسی نماید.
علی رغم همه‌ی خدماتی که در طول سالیان گذشته در استان صورت گرفته است ولی هنوز عمق محرومیت در استان به وضوح قابل مشاهده است و بویژه در حوزه‌های زیرساختی بهتر می‌توان مشکلات و کمبود‌ها را مشاهده کرد.
در زیر به صورت فهرست وار و با اندکی توضیح برخی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان را بررسی می‌کنیم.
۱-سرمایه گذاری: یکی از شروط اولیه رشد و توسعه در هر جامعه‌ای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است.
بدون سرمایه گذاری و توجه به این بخش هر اندازه هم که یک استان دارای منابع مختلف طبیعی و زیرزمینی باشد باز هیچ اتفاقی در ان استان نمی‌افتد و گاهی تنها ممکن آن مواد اولیه به صورت خام و با هزینه پایین و بدون اینکه هیچ اشتغالی ایجاد کند به مناطق دیگر صادر و سود اصلی آن به جیب دیگران می‌رود.
سوءمدیریت در گذشته سبب شده است علی رغم وجود ظرفیت‌های خوب در بخش‌های مختلفی همچون گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی و… هنوز هیچ اتفاق خاصی در این بخش‌ها نیفتد. در گذشته نیز در محدود مواردی که برخی سرمایه گذاران بیرون از استان ورود کردند با جواب‌های سربالایی و عدم حمایت از سوی مدیران استانی فراری داده شدند.
حال در این سفر لازم است که این موضوع مطرح و خواستار حمایت دولت و سرمایه گذاری شرکت‌های نیمه دولتی وابسته به دولت شد. هم چنین دولت می‌تواند با ایجاد برخی تمهیدات زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم نماید. سرمایه گذاری در بخش‌های اشاره شده در استان قطعا سبب رونق اقتصادی استان و هم چنین ایجاد زمینه اشتغالزایی را باعث خواهد شد.
۲-جاده: به کرات در مورد اهمیت و نقش جاده در توسعه و پیشرفت اقتصادی سخن رانده شده است. و بار‌ها نیز بر نبود جاده مناسب مواصلاتی بویژه در کهگیلویه مطلب نوشته و گفته شده است. همین چند وقت پیش بود که استاندار در جلسه‌ای اعلام کرد: حتی یک کیلومتر بزرگراه در استان وجود ندارد و همین گزاره فنی به خوبی عمق محرومیت و کمبود‌ها در یکی از زیربنایی‌ترین حوزه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. در حال حاضر طرح‌های بسیاری در بخش راه در استان وجود دارد که بواسطه کمبود بودجه یا نیمه کاره‌اند و یا تنها کلنگ زنی شده‌اند. سفر وزیر راه و شهرسازی پیش از این به استان ینز نتوانست گره هی از این مشکلات را بگشاید و قطعا این سفر در بالا‌ترین سطح فرصتی خواهد بود تا با مطرح کردن این مشکل بزرگ دولت را ناگیزیر به ورود به این بخش نمود.
همه‌ی جاده‌های مهم استان در اولویت هستند اما قطعا به سرانجام رسیدن جاده نیمه‌ی کاره محور پاتاوه- دهدشت می‌تواند به شکوفایی اقتصادی استان و خارج نمودن کهگیلویه از بن بست و از بسیاری از بحران‌های اجتماعی از جمله مهاجرت جلوگیری نماید.

۳-آب: بحران آب امروز یک بحران جهانی است و در این استان هم در چند سال اخیر نشانه‌های این بحران بروز کرده است. نکته قابل تامل آن است که این استان برخلاف سایر استان‌ها از منابع خوب آبی برخوردار است ولی این منابع ارزشمند یا هدر می‌روند و یا در استان‌های دیگر و از طریق احداث سد مورد بهره برداری مناسب قرار می‌گیرند و سهم کمی از این آب‌های روان عاید کشاورزی وبخش‌های دیگر خود استان می‌شود. از سوی دیگر استفاده بی‌رویه و ناکار‌شناسی از منابع زیر زمین آبی سبب بروز خطرات زیست محیطی بسیاری در استان شده است و پیش بینی می‌شود این بحران و خطرات ناشی از آن در سال‌های آینده بیشتر هم شود. همین موضع و ورود دولت و وزارت نیرو به این بحث و حمایت بیشتر باید یکی از مهم‌ترین مطالبات در این سفر باشد و شاید درخواست جدی برای احداث سد مارون ۲ بانی یک انقلاب در حوزه کشاورزی استان شود.
۴-کشاورزی: در حوزه کشاورزی استان کماکان کشاورزی آنهم در زمین‌های بسیار خوب به صورت سنتی و دیم می‌باشد و در موارد آبی هم بعضا هزینه‌های کشت بسیار بالاست و با توجه به عدم برنامه ریزی و نظارت، آب بسیاری خرج برخی محصولات با کیفیت پایین و عدم سودآوری برای کشاورز و اقتصاد استان می‌شود.
کمبود آب، عدم حمایت در بخش سرمایه گذاری و بیمه‌ای، عدم برنامه ریزی و ناهماهنگی در کشت محصولات و هم چنین نبود انبار و بازار مناسب از جمله مشکلات کشاورزان استان می‌باشد که با وجود وعده‌هایی که در سفر سال گذشته وزیر محترم جهاد کشاورزی به کشاورزان داده شد تاکنون چاره‌ای برای این مشکلات اندیشیده نشده است.
۵- توریسم: توریسم از جمله پدیده‌های اقتصادی و سرمایه‌ای در دنیای جدید محسوب می‌شود. اقتصاد برخی کشور‌ها بر توریسم مبتنی است. آب و هوای مناسب و طبیعت زیبای استان در دهه‌های اخیر سبب توجه زیادی از سوی گردشگران ایرانی به استان شده است. اما عدم مدیریت از یک طرف و از سوی دیگر مشکلات زیر ساختی در این بخش هنوز اجازه بهره برداری از این فرصت ارزشمند را به استان نداده است.
حوزه گردشگری بیش از هر حوزه‌ی دیگری استعداد سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارد چرا که در این بخش اولا هزینه بالایی لازم نیست و در ثانی هزینه کرد‌ها خیلی سریع برگشت داده می‌شود. حال در سفر ریاست جمهوری به نظر مطرح کردن این مسئله و تلاش برای پیدا کردن راه حل و حمایت از این بخش کاملا ضروری می‌باشد.
۶-نیروی انسانی: چند سالی است نخبگان و دلسوزان استان مدام صحبت از توجه بیشتر به نیروی انسانی استان از سوی مسئولین بالای مملکت می‌کنند. در دولت قبل هیچ توجهی به نیروی انسانی استان نشد و حتی مدیریت درون استان به نیروهای غیر بومی واگذار شد و در دوران استانداری قوام نوذری تعداد زیادی از مدیران استان از بیرون وارد شده بود و کوچک‌ترین حمایت از مدیران استانی صورت نگرفت. اما در این دولت علاوه بر واگذاری مدیریت ارشد استان به یکی از فرزندان مدیر و توانمند استان در سطح کلان نیز توجه خوبی به نیروهای هم استانی شد و در سطح معاون وزیر و استاندار مدیران هم استانی مورد توجه قرار گرفتند. شکی نیست که این تعداد همه‌ی ظرفیت استان نیست و قطعا نیرو‌ها و مدیران توانمند دیگری در استان هستند که توجه به آن‌ها هم به دولت کمک خواهد کرد و هم سبب تلاش این نیرو‌ها درمرکز برای کمک به استان می‌باشد
۷- تداوم حمایت و اعتماد به مدیریت ارشد استان.
کمتر از سه ماه دیگر استانداری سید موسی خادمی سه ساله خواهد شد این زمان برای یک استاندار آنهم بومی در این استان یک زمان کم سابقه است و نشان می‌دهد که رضایت خوبی از عملکرد آقای خادمی در دولت وجود دارد و همین اعتماد هم تاکنون سبب اتفاقات خوبی در استان شده است. قطعا تدوام این حمایت و اعتماد بیشتر در به سرانجام رسیدن برنامه‌های کار‌شناسی فعلی موثر خواهد بود.
۸-توجه به حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی: در این دولت بواسطه مشکلات اقتصادی و فشارهای بین الملی تاکنون آن گونه که انتظار می‌رفت به این دو حوزه توجه جدی صورت نگرفته است در حالی که بحران فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی از جمله مشکلات بزرگ در سطح جامعه است و دولت نه تنها در این استان که در کل کشور باید به صورت اساسی به سرمایه گذاری وبرنامه ریزی در این بخش بپردازد.
این لیست و فهرست قطعا همه مطالبات مردم نخواهد بود و تنها بخشی اندک از مطالبات مردمی می‌باشد ولی در هر صورت ضروری است همه‌ی دلسوزان استان با اهتمام و جدیت به همراهی وحدت و همدلی از این سفر تاریخی ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

منتشر شده در :2016/07/16 - 09:07|شناسه خبر: 28819 484 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری کبنانیوز" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه