امروز :جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۵۱:۵۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

ترویج فرهنگ نادرست گدایی در جامعه ظلم به آیندگان است

دکتر محمد رادمنش فعال اجتماعی، گفت: ترویج فرهنگ گدایی و گداپروری ظلم به آیندگان و نسل امروز است.

به گزارش راه ملت؛ نمایندۀ واقعی آزادگان خارکنی است که سعدی در گلستان از آن نام برده است. این خارکن در پاسخ حاتم طایی که از وی خواسته بود تا به جای خارکنی بر سر سفره حاتم طایی بنشیند و خودش را زحمت ندهد گفته بود:هر که نان از عمل خویش خورد/منـت از حاتـم طایـی نبـرد .
در ادبیات شرقی آمده است که اگر می خواهی کسی را بدبخت کنی به وی ماهی بده و اگر میخواهی کسی را خوشبخت کنی، ماهی گرفتن را به وی یاد بده.بسیاری از پرندگان دست آموز که بطور طبیعی در جنگل به شکار و زندگی مشغول بودند پس از آنکه مدتها از دست انسانها غذا گرفتند شکار کردن ازیادشان می رود و مهارت لازم را برای شکار کردن فراموش می کنند. رها کردن این پرندگان در جنگل می تواند باعث مرگ آنها از گرسنگی شود. هم اکنون کارشناسان محیط زیست بر آن باورند که برای جلوگیری از نابودی پرندگان مهاجر نباید به آنها غذا داد. آنها باید خود و با توانایی های خود غذای خود را به روال پیشین از طبیعت بگیرند.آیا چنین اصلی در مورد انسانها صادق نیست؟این شرایط در مورد انسانها نیز صدق می کند. اگر کسی از دسترنج دیگران زندگی بکند هرگز نمیتواند بدون وابستگی به دیگران زندگی کند. نمی تواند فردی مفید و خود ساخته بار آید. کسی که برای خودش سازنده باشد برای جامعه هم سازنده و مفید است. کسی که گدا باشد برای جامعه نیز زیان بخش و ویرانگر است. گدایی و گداپروری یک فرهنگ است. در جامعه ما گداها گاهی از یک صنعتگر محترم ترند. گداهای بزرگتر، گداهای کوچکتر را می سازند، گداهای بزرگتر به تعریف و تمجید و چاپلوسی گداهای پاییندست نیاز دارند و گداهای کوچکتر به نان.یک انسان آزاده و بالنده تلاش می کند و با حاصل تلاش خود از زندگی بهره می برد. این انسان آزاده همه چیز را هم برای خودش نمی خواهد. او راه را برای دیگران باز و هموار می کند و به دیگران این میدان را می دهد تا با سربلندی و زور
بازوی خود کار کنند و نان در بیاورند.گداپروران امکانات را از بیت المال و یا مردم می گیرند و آنها را بین همکاران گدای خود در سطوح مختلف پخش می کنند و این کار را هنر و صواب می دانند.غافل از اینکه دریافت کنندگان و گیرندگان این امکانات مجانی همچون مرغان پرواری از نگاه روانشناسی ناتوان و ناکارآمد بار می آیند و نخواهند توانست در آینده روی پای خود بایستند. اگر می خواهید آینده خوبی داشته باشیم باید گداها را به کار واداریم، تا آنها ازحاصل دسترنج خود زندگی کنند و از آن لذت ببرند.یادتان باشد اگر همه ثروت جهان را به گداها بدهند آنها هرگز سیر نمیشوند بلکه حریص تر و گداتر می شوند.
__________

نگارنده: دکتر محمد رادمنش

منتشر شده در :2021/04/05 - 11:04|شناسه خبر: 63887 373 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه