امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۸:۲۲:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

گزارش/ روایت یک بمب؛ چرا پهلوی کهگیلویه وبویراحمد را بمباران کرد؟

جمعی از اهالی روستای عنا در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد دور هم نشستند و روایت آن روزهای دوران پهلوی را برای نسل امروز بازگو کردند.

به گزارش راه ملت و به نقل از حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد؛ جمعی از اهالی روستای عنا در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد دور هم نشستند و روایت آن روزهای دوران پهلوی را برای نسل امروز بازگو کردند.

با آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و همزمان با آغاز مبارزات در سال ۱۳۴۱،عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم با جلوداری مرحوم آیت اله سید کرامت اله ملک حسینی و دیگر بزرگان این استان حمایتهای خود را از این نهضت اسلامی اعلام کردند.
ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه ای به نام تنگ “گجستان” عشایر غیور بویر احمدی راه را بر قشون پهلوی سد کردند.
جنگ گجستان سند افتخاری از مبارزات عشایردر تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر “آریانا” با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.
حکومت پهلوی پس از این درگیری از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت به وسیله هواپیماهای خود بر سر عشایرگجستان،جلیل،بهره عنا، دروهان، توت‌نده و لوداب بمب می‌ریخت که منجر به کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه زیادی شد.حال جمعی از اهالی روستای عنا در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد دور هم نشستند و روایت آن روزهای دوران پهلوی را برای نسل امروز بازگو کردند تا ظلمی که رژیم منحوس پهلوی بر عشایر این منطقه روا داشته را در اذهان به تصویر بکشند.
از خروس‌خوان صبحی می‌گفتند که دو فروند بمب‌افکن ارتش از دو گردنه‌ی چپ و راست روستا، شیرجه‌زنان چونان اجل معلق از آسمان، به “بهون” و”کپر”ها و احشامشان هجوم آوردند و چندین بمب بر سرشان ریختند و پناه‌بردگان به شکاف کوه‌ها و “اِشکفت‌ها”را به رگبار بستند؛ چنانکه هنوز جای گلوله‌ها بر تخته‌سنگ‌ها باقی مانده است، انگار و آن‌چنان‌که بر تن گل‌ها!
به گفته شاهدان عینی، رژیم به بهانه فراری بودن جوانان این منطقه از خدمت سربازی و عدم همراهی با نظامات ظالمانه شاهنشاهی ، بیش از شش بمب در این منطقه رها کردند که چهار بمب منفجر و دو بمب عمل نکرده که که به مرور زمان و باران و فرسایش از دل کوه پایین آمده و امروز در صحن امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) جد بزرگوار سادات عنا موجود است.
شاهدان عینی، عدم تلفات این حمله رژیم به مردم را معجزه جد خود می‌دانند اما از ناحیه‌ی کاشانه و احشام مردم دچار خساراتی شدند.
امامزاده سید فخرالدین احمد دارای کرامات بسیاری است و یکی از کرامات و معجزات این امامزاده عظیم الشان که در معرض دید عموم زائران و مسافران قرار داده شده بمبی است که توسط رژیم طاغوت بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امامزاده منفجر نشده و پس از گذشت سالها از دل کوه بیرون کشیده و خنثی شد و به عنوان نمونه ای از کرامات امامزاده در محوطه امامزاده نصب شد.
بی‌بی‌هما می‌گفت که با الاغ و خورجینش لب چاه رفته بود و به محض بارش آتش از آسمان، زیر شکم الاغش پناه گرفته بود.
سید رحیم از هیزم ریختن روی یکی از بمب‌های منفجرنشده در جوار بارگاه امامزاده فخرالدین احمد، و آتش زدنش و تخلیه‌اش سخن می‌گفت.
آن یکی با افتخار، از اینکه نیروی هوایی به‌اصطلاح ارتش سوم دنیا، با دبدبه و کبکه‌اش فقط یک گاو از این روستا تلفات گرفته است، حرف می‌زد.
مخاطبین هم به لاشه‌ی آن بمب منفجرنشده‌ی نصب‌شده روی آن پایه‌ی فلزی زل زده بودند، به چشم اینکه این سند جنایت است؛ سند جنون یک دیکتاتور.

منتشر شده در :2023/02/20 - 01:02|شناسه خبر: 81477 343 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه