امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۲۹:۲۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در پرداخت حقوق‌های نجومی از قانون سوءاستفاده شده/ اقدامات تروریستی بغداد حادثه ای تلخ برای عالم اسلام است

در پرداخت حقوق‌های نجومی از قانون سوءاستفاده شده/ اقدامات تروریستی بغداد حادثه ای تلخ برای عالم اسلام است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پرداخت حقوق‌های نجومی از قانون سوءاستفاده شده است.

راه ملت: > خبرنگار  مجلس   گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 15 تیر) پس از گزارش رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: در یک ماه اخیر کمیسیون‌های مجلس هنوز شکل رسمی به خود نگرفته بود که بحث حقوق های نجومی پیش آمد، من احساس کردم که این موضوعی است که مجلس نباید از آن جدا باشد و باید در متن پیگیری موضوع قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور جلساتی داشتیم تا اطلاعات لازم را ارائه بدهند که معلوم شد اطلاعات لازم در خود این مراکز نظارتی نیز وجود ندارد. در این گزارشی که آقای جلالی ارائه کردند نشان داده شده است که یک موضوع به این مهمی مسئله اصلی بخش‌های نظارتی ما نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نه بازرسی کل کشور و نه دیوان محاسبات نگران این قضیه نبودند در حالی که وقتی که در رابطه با همین صندوق گزارش می‌دادند گزارش‌های سه ماه به ما می‌دادند اما هیچ وقت سازمان بازرسی کل کشور و یا دیوان محاسبات در رابطه با این حقوق‌ها به ما گزارشی ندادند و معلوم است مسئله‌ای است که یک مقدار غفلت هم در بخش اجرایی و هم واحدهای نظارتی صورت گرفته است و باید مقداری حساس‌تر می‌بوده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: بعد از ارائه گزارش‌ها معلوم شد که در بعضی از  بخش‌های کشور این حقوق‌های نامتعارف یک امر جدی است من جمله در بانک ها و هیئت مدیره بانک‌ها و بعد از اینکه ما بررسی کردیم معلوم شد که اولا تخلف کرده‌اند بعضی از این‌ها که می‌گویند ما مطابق قانون عمل کردیم، مطابق قانون نبوده است و تخلف شده است چون ما در قانون آورده‌ایم که حقوق‌ و مزایای مستمر چه سقفی باید داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از جاها از قانون سوء استفاده شده است، بیان کرد: یعنی ما برای اینکه یک شرکت دولتی ضیق نباشد گفته‌ایم مجمع آن شرکت و یا هیئت رئیسه و یا امنای آن تصمیم بگیرند اما این‌ها آمده‌اند مثلا در یک جلسه همه اختیارات هیئت امنا را به هیئت عامل داده‌اند بعد خود هیئت عامل برای هیئت عامل حقوق وضع کرده است خوب معلوم است آن کسی که این کار را کرده تخلف کرده است. در پرداخت برخی حقوق‌های نجومی از قانون سوءاستفاده شده است که باید جلوی آن گرفته شود.

نماینده مردم قم ادامه داد: ظاهر قضیه به شکل قانونی است اما قانون اجازه این کار را نمی‌دهد بعضی جاها غفلت صورت گرفته است مثلا حساسیت کافی در مجامع وجود نداشته است و در واقع فوق‌العاده‌های ویژه‌ای که می‌گذارید در سالهای بعد ضریب پیدا می‌کند و برای همین مسئله‌ای که بوجود آمده این یکی از دلایل آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین مخلوطی از تخلفات و سوء استفاده از قانون صورت گرفته است براساس گزارشی که خوانده شد در جلسه آخری که با دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور داشتیم این نشان می‌داد که آقایان قائل به هر سه بخش این تخلفات هستند.

 لاریجانی ادامه داد: من تشکر نیز می‌کنم هرچند که ضعف این دستگاه‌ها را نیز بیان کردم، در این فاصله هم بازرسی کل کشور و هم دیوان محاسبات همکاری بسیار نزدیکی کردند و از قدرت خودشان استفاده کردند و اطلاعات ریزی را ارائه کردند که در چه بخش‌هایی ما دچار آسیب شده‌ایم و چه بخش‌هایی مشکلات ندارد که تقریبا در شرکت‌ها و هولدینگ‌ها آسیبی جدی داریم و هیئت مدیره بانک‌ها نیز مشکلات زیادی وجود دارد یکی دو وزارتخانه نیز هستند که با توجه به شرایط خاصشان منشأ درستی نداشتند و حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کردند و همین نیز باعث شده بود که عده‌ای از کارکنان احساس تبعیض کنند و حتما این‌ها باید بر روی روال بیایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این جا به بعد کمیسیون‌ها که شکل گرفته‌اند باید فعال شوند و کمیسیون اصل نود هم می تواند پیگیر این موضوع باشد و اطلاعات مختلف را از دستگاه‌ها بگیرد و سامان بدهد اما مهمترین موضوع علاج قضیه است یعنی در جاهایی که از قانون غفلت شده است حتما باید جلوی آن گرفته شود تا از سرچشمه جلوگیری شود، لذا این مهم نیازمند طرحی است که  قبلا هم گفته ام زمانی که درد را فهمیده ایم باید پیشنهادی برای طرح نیز ارائه دهیم که البته آقایان پیش نویس اولیه را ارائه کردند و بهتر است که رایزنی هایی نیز با دوستان داشته باشند تا برای هفته آینده این طرح در مجلس مطرح شود.

لاریجانی افزود: امید داریم تلاش مجلس، مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور پایه خوبی برای درمان این معضل در کشور باشد که من در جلسه مشترک با هیأت وزیران اعلام کردم که  به هر انگیزه ای که این موضوع مطرح شده باید آن را مثبت تلقی کرد تا بتوان اشکالات آن را رفع کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه در بیرون عنوان می کنند که مهمترین مشکل پرداختی های نامتعارف نبود قانون است مورد تأیید نیست، این موضوع دو بخش بود که یکی به تخلف از قانون اذعان داشت و بخشی نیز به سوء استفاده از قانون اشاره داشت که باید هر چه سریعتر جلوی آن گرفته شود.

لاریجانی در ادامه ضمن ابراز تاسف از انفجارهای بغداد گفت: در این حملات تروریستی که حدود 400 نفر از مردم عراق کشته و مجروح شدند حادثه ای تلخ برای عالم اسلام است البته این رفتار تروریست‌ها در عراق به نظر به خاطر ضیقی است که پیدا کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پس از عملیات بسیار ارزشمند در فلوجه که به نوعی فتح الفتوح بود و با توجه به شرایط و جایگاه این شهر این حملات به خاطر ضیقی است که این جریان های تروریستی پیدا کرده اند و مشخص شد که مردم عراق مردم رشیدی هستند و به طور حتم بر این جریان های تروریستی مسلط شده اند بنابراین این حرکت کور و ناجوانمردانه از طرف این جریان های تروریستی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: این حادثه مایه تأسف بوده و ما به ملت عراق، دولت و پارلمان عراق تسلیت گفته و همدردی خود را اعلام می کنیم. امیدواریم این مسیر مبارزه با تروریست طی شده و به زودی پیروزی های بیشتری را شاهد باشیم. همچنین لازم است از اقدام تروریستی که در منطقه قطیف مخصوصا در جوار مسجدالنبی صورت گرفت ابراز تأسف و همدردی با مردم عربستان سعودی کنیم که در این حادثه به آنها نیز لطمات بسیاری وارد شد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه در جوار مسجدالنبی اقدام تروریستی صورت می گیرد نشان از جسارت به ساحت نبی الله دارد و این مایه تأسف است که در کنار مسجدالنبی این حرکت تروریستی صورت گرفته است بنابراین باید با دقت بیشتری مسائل مربوط به تروریست ها در منطقه مورد پیگیری قرار گیرد. ما بارها به کشورهای منطقه این نکته را گفته بودیم که در استفاده تاکتیکی از جریان‌های تروریستی یک اشتباه استرات‍ژیک نهفته است، اگر کشورهایی فکر می‌کنند به صورت تاکتیکی می توان از جریان های تروریستی استفاده کرد یک اشتباه بزرگ راهبردی می باشد چون این جریان ها بعدها با تقویت شدن مشکلات دیگری را در منطقه به وجود می آورند.

وی افزود: ابراز همدردی نمایندگان مجلس با مردم منطقه و مردم عربستان در این حادثه اعلام می کنم و این اقدام تروریستی در قطیف و در جوار مسجدالنبی به طور حتم محکوم است. ما امیدواریم با این حوادث باعث درک روشن تر و شفاف تر همه مردم و پند آنها از این مسائل شود تا روابط خوبی میان مسلمانان تنظیم شود بنابراین ما امیدواریم با این رویه ریشه جریان های تروریستی کنده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به ملت عزیز ایران و نمایندگان مجلس، اظهار داشت: امیدوارم در این ماه مبارک رمضان خداوند بهترین‌ها را نصیب شما کرده باشد و در روز عید فطر شما نتیجه اعمال حسنه خود را دریافت کنید.

انتهای پیام/

منتشر شده در :2016/07/05 - 08:07|شناسه خبر: 28590 455 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه