امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۱:۵۸:۱۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کهگیلویه وبویر احمد در حالت بحرانی و شدید ناامنی تغذیه ای قرار دارد

امنیت تغذیه‌ای به معنی دسترسی به غذای سالم، با کیفیت و کافی برای رسیدن به زندگی سالم و با تاکید بر سیری سلولی است. در این میان تامین تمام درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها مانند ویتامین دی، آهن، اسیدفولیک و… نیز مطرح می‌شود

راه ملت: به نقل از ایرنا، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور می گوید هفت استان کشور دچار «ناامنی تغذیه‌ای» هستند.

در حالی که معضل سوء تغذیه پروتئینی و کمبود برخی ویتامین‌ها مدت‌هاست از دایره مشکلات تغذیه‌ای کلی کشور رخت بر بسته، اما ساکنان هفت استان کشور هنوز دچار کمبودهای تغذیه ای هستند؛ این درحالیست که کشاورزی در بسیاری از استان‌ها بحرانی شده‌ و بی‌تردید خشکسالی رو به گسترش نیز این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

مسلم آن است که کودکان و زنان باردار ساکن این مناطق، بیشترین آسیب را می‌بینند و عواقب آن نسل‌های آینده را دچار چالشی جدی خواهد کرد.

امنیت تغذیه‌ای به معنی دسترسی به غذای سالم، با کیفیت و کافی برای رسیدن به زندگی سالم و با تاکید بر سیری سلولی است. در این میان تامین تمام درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها مانند ویتامین دی، آهن، اسیدفولیک و… نیز مطرح می‌شود. عدم تامین حتی یک ریزمغذی در هر کشوری به عنوان ناامنی غذایی مطرح می‌شود؛ چراکه تامین نشدن حتی یک مورد هم می‌تواند فرد را بیمارکرده یا منجر به مرگ وی شود. بر همین اساس است که امنیت غذایی و تغذیه‌ای برای کشورها حتی همردیف با حوزه امنیت ملی قرار می‌گیرد و جزو شرایط اولیه ایجاد یک جامعه سالم است.

دکتر مجید حاجی فرجی، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور ،در این باره می‌گوید: کشور در مورد ریز مغذی‌ها درگیر است و وضعیت برخی از استان‌های ناامن غذایی از لحاظ دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی، فقر و سیری شکمی و به فراخور آن ریز مغذی‌ها بسیارنامناسب است. هفت استان کشور (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر) دچار ناامنی تغذیه‌ای شدید هستند و در وضعیت بحرانی قرار دارند. در این میان، علاوه بر دسترسی به غذای کافی برای سیری، مشکلات تامین سیری سلولی و فقر و مشکلات بهداشتی هم وجود دارد. مثلا در استان‌های جنوب‌شرقی، سیستان و بلوچستان بعضی عناصر اصلا فراهم نیست و یا درهرمزگان مساله کمبود ویتامین «آ» هنوز حل نشده‌ است.

منتشر شده در :2015/09/15 - 02:09|شناسه خبر: 15394 625 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه