امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۲۰:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یادداشت؛

سیاست خارجی ترامپ و آمریکا

به طور مستقیم و غیرمستقیم (از مجرای منصوب نمودن افراد همسو) در سیاست خارجی و ویژگی¬های روان شناختی «اقتدارگرایی»، «خودشیفتگی وی و رویکرد فردگرا در سیاست خارجی، موجب تهدید نظم و ترتیبات موجود بین¬المللی می شود. ».

راه ملت: دکتر خدیجه ثنائیان زاده

تحلیل شخصیت ترامپ بر مبنای متغیر فردی جیمز روزنا در سیاست خارجی آمریکا
سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی کشورهاست و تغییر و تحولات داخلی مانند انتخابات و جابه جایی دولت‌ها و احزاب، تأثیر غیرقابل انکاری روی سیاست خارجی کشورها دارد بنابراین تغییر دولت‌ها در آمریکا مسلماً در سیاست خارجی این کشور تغییراتی را به دنبال خواهد داشت . جیمز روزنا تئوری پرداز حوزه سیاست خارجی بیان می کند برای تحلیل و تبیین سیاست خارجی هر کشور باید به متغیرهایی در سطح داخلی(فرد،نقش،حکومت و جامعه) و در سطح بین المللی(سیستم )توجه نمود.
-متغیر فردی، شامل ویژگی¬های روانشناختی، ژنتیک و زیست¬شناختی، باورها، برداشت‌ها و جهان¬بینی رهبران و سیاستگذاران؛
-متغیر محیط بین‌المللی، شامل ساختار نظام بین‌الملل و ارزش¬های حاکم بر آن (لیبرالیسم، حقوق بشر و اخیراً مسائل زیست محیطی) می¬شود .
حال که ماه های آخر از دوره ریاست جمهوری آمریکا می باشد سیاست خارجی ایالات متحّده متفاوت و نسبتاً غیرقابل پیش‌بینی شده است. تصمیماتی چون خروج از طیف وسیعی از پیمان‌ها و رژیم‌های¬ بین¬المللی تا حد قابل‌توجهی رفتار سیاست خارجی ترامپ را از روسای جمهور پیشین متفاوت ساخته است. دو دور مذاکره با رهبر کره شمالی و اتمام بدون هیج نتیجه ای؛ خروج از توافق آب و هوایی پاریس، خروج از توافق بین المللی «برجام»، جنگ تجاری با چین و افزایش اصطکاک اقتصادی و سیاسی با متحدان اروپایی ، نهایتا مقابله و تضعیف نهادهای بین المللی از جمله اقدامات منجر به شکست در سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است. می توان گفت رفتار ترامپ درمقابل دولت ها و رژیم ها انتخاب گزینشی می باشد، بابرخی مذاکره مجدد میکند،بابرخی رفتار تقابلی وتنشی دارد، برخی را امتیاز می دهد. به طور کلی به خاطر کسب امتیازات بیشتردر راستای تامین منافع ملی رفتار می کند و دست به انتخاب می زند و چنانچه به نتیجه نرسد گزینه خروج را در دستور کارقرارمی دهد.
ترامپ معتقداست هزینه رهبری جهان برای آمریکا بسیار بیشتر از منافع آن بوده است. و به نوعی می خواهد عادلانه در نظام بین الملل رفتار کند طوری که بیشترین منفعت ملی را برای آمریکا داشته باشد. آمریکایی که به عنوان پایه‌گذار اصلی و رهبر «نظم لیبرال جهان» در دوران پس از جنگ جهانی و جنگ سرد محسوب می شود، اکنون در قامت یک دولت «چالشگر در نظم و ترتیبات موجود» درآمده است. در واقع ویژگی‌های شخصیتی دونالد ترامپ بیش از هر عامل دیگری، به طور مستقیم و غیرمستقیم (از مجرای منصوب نمودن افراد همسو) در سیاست خارجی و ویژگی¬های روان شناختی «اقتدارگرایی»، «خودشیفتگی وی و رویکرد فردگرا در سیاست خارجی، موجب تهدید نظم و ترتیبات موجود بین¬المللی می شود. ».
اما درمورد تقابل آمریکا با ایران می توان گفت که موضوع مقابله با جمهوری اسلامی ایران و حمایت قاطع و بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی از جمله مسائل مهم در سیاست خارجی آمریکا هستندکه در بسیاری از رای گیری‌ها آمریکا علیه ایران چه در مجلس نمایندگان و چه در مجلس سنا معمولاً قطعنامه‌ها با رای بسیار قاطع نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات علیه ایران تصویب می‌شود که نشان از اجماع نظر ضدایرانی هر دو حزب دارد. بنابراین مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای مهار و کنترل آن و تبدیل آن به یک بازیگر عادی مدافع نظم موجود در بین هر دو حزب تبدیل به یک اصل پذیرفته شده است؛ بنابراین با تغییر دولت‌ها در راهبرد کلان ضدایرانی در آمریکا و همچنین لابی قدرتمند صهیونیستی تغییر چندانی حاصل نمی‌شود و تنها شیوه‌های مقابله تغییر خواهد کرد. بنابراین باتوجه به شرایط داخلی و بین‌المللی، ترامپ به شدت به یک پیروزی مخصوصا در حوزه سیاست خارجی محتاج است که اقدامات در حوزه خلیج فارس و عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی در این قالب قرار می گیرند و ترامپ پیروزی برای خودش می داند و در حوزه داخلی هم شخصیت اقتدار گرایی که دارد در تلاش است که بایدن رقیب انتخاباتی خودش را ضعیف نشان دهد در همین راستا در شرایطی که ترامپ تلاش می کند با هر ترفندی پرونده موفقیت‌آمیزی را برای دوره ریاست جمهوری خود دست و پا کند تا آن را پیش از انتخابات سوم نوامبر به عنوان یک برگ برنده بزرگ به افکارعمومی ارائه نماید.

خدیجه ثنائیان زاده

دکترای روابط بین الملل

منتشر شده در :2020/09/20 - 12:09|شناسه خبر: 54707 774 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه