امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۰:۲۵:۰۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

اهدای کدام گروه خونی در کهگیلویه و بویراحمد ضروری تر است؟

سرپرست اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیاز به اهدای خون در گروه منفی (O) بیشتر از سایر گروه های خونی در استان است.

به گزارش راه ملت و به نقل از ایرنا سعید ذاکر سعیدی نژاد در گفتگو با خبرنگاران، افزود: همچنین گروه های خونی منفی (A) و منفی (AB) از دیگر گروه های خونی است که اهدای آن در کهگیلویه و بویراحمد ضروری تر از سایر گروه های خونی است.

وی بیان کرد: روزانه ۳۰ تا ۴۰ نفر برای اهدای خون به مرکز اهدای شهرستان بویراحمد مراجعه می کنند اما با وجود این نیاز به اهدای خون در همه اقشار به ویژه جوانان و بانوان وجود دارد.

سرپرست اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نگهداری خون های اهدا شده و فرآورده های خونی با محدودیت های زمانی همراه است تاکید کرد: برای حفظ سطح ذخایر خون در استان، نیاز به همراهی مشارکت مستمر شهروندان است.

وی با بیان اینکه بانوان اهدا کننده خون افزایش یافته است، اضافه کرد: اگر چه آمار مشارکت بانوان برای اهدای خون پنج درصد بوده اما فرهنگ اهدای خون در بین زنان استان رو به افزایش است.

سعیدی نژاد تاکید کرد: افرادی که برای نخستین بار به منظور اهدای خون مراجعه می کنند از سوی کارشناسان معاینه و در صورت نداشتن شرایط از اهدای خون معاف می شوند بنابراین برای مشارکت بانوان در این امر خداپسندانه جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بهترین شرایط سنی اهدای خون سنین بین ۱۸ تا ۵۰سال است ابراز کرد: بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، زنان باردار، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای از مهم‌ترین مصرف کنندگان خونی در استان هستند اما بیماران تالاسمی،از پرمصرف کننده ترین فرآورده‌های خونی هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به موقعیت کوهستانی و جاده های سخت گذر در استان پس از بیماران تالاسمی مصدومان حادثه دیده دیگر مصرف کنندگان پرشمار خون های اهدایی در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

سعیدی نژاد درباره پایگاه های انتقال خون کهگیلویه و بویراحم گفت: سه پایگاه انتقال خون در استان وجود دارد که این مراکز در شهرهای یاسوج،دهدشت و دوگنبدان مستقر هستند.

وی در خصوص رفع زیرساخت‌های مورد نیاز اداره کل انتقال خون استان گفت: پایگاه اصلی انتقال خون در شهر یاسوج، در حال ساخت است، که قرار است هفته سلامت بهره برداری شود.

سعیدی نژاد ابراز کرد: عملیات اجرایی احداث این ساختمان سال ۹۵ در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع آغاز شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری، با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت که دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

منتشر شده در :2023/02/15 - 12:02|شناسه خبر: 81326 191 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه